۱- عکس‎های واقعی

چیزی که عکس را برای مخاطب جذاب می‌کند تا بتواند به شرکت شما اعتماد کند، آن قسمت از واقعیتی خواهد بود که در عکس می‌بیند. ما یک آزمایش انجام دادیم. از سه نفر درخواست کردیم برای یکی از مجموعه‌های تفریحی و گردشگری عکاسی کنند؛ دو نفر عکاس حرفه‌‌ای و یک نفر از مدیران مجموعه که موبایل مناسبی برای عکاسی داشت. عکس‌های آنها را در اینستاگرام منتشر کردیم. نتیجه بسیار شگفت‌انگیز بود. عکس‌های نفر سوم لایک‌های بیشتری داشت. ما تجربه‌های مشابهی در همین خصوص از آژانس‌های طبیعت‌گردی هم داشته‌ایم. اگر با عکاسان حرفه‌ای کار می‌کنید با آنها درخصوص انتخاب سوژه‌ها، واقعی‌تر بودن تصاویر، پرسونای مشتریان و سلایق مخاطبان صحبت کنید. به دنبال عکس‌هایی باشید که دیگران با دیدن آنها در دنیای مجازی بتوانند به شما اعتماد کنند و خواهان استفاده از خدماتتان باشند. توصیه ما این است که حدود ۷۵ درصد از عکس‌های ساده و ۲۵ درصد از عکس‌های حرفه‌ای یا اصطلاحا فتوشاپی استفاده کنید.

۲- نقاط طلایی در عکاسی

در قدیم به ما یاد می‌دادند که در زمان عکاسی، سوژه عکس را دقیقا در وسط کادر قرار دهیم؛ درحالی که تمرکز و چشم انسان تمایل دارد به گوشه‌های عکس توجه کند. اگر دقت کرده باشید، در بسیاری از دوربین‌ها، صفحه نمایش به ۹ قسمت تقسیم شده است. در واقع اگر کادر را به وسیله دوخط افقی و دو خط عمودی، به فواصل هم‌اندازه تقسیم کنید، به صفحه‌ای با ۹ خانه‌ دست خواهید یافت. نقاط تماس خط‌های عمودی و افقی، نقاط طلایی کادر شما محسوب می‌شوند و بهتر است سوژه عکاسی روی آنها قرار داده شود. به‌عنوان مثال برای عکس گرفتن از یک درخت، بهتر است بدنه درخت روی یکی از خط‌های عمودی کادر شما که اصطلاحا به آن خطوط یک‌سومِ چپ یا راست کادر گفته می‌شود، قرار داده شود.

۳- استفاده از انسان، انتقال احساس و کاربرد

سعی کنید در عکس‌هایتان انسان حضور داشته باشد. اگر می‌خواهید فنجانی را بخرید، کدام برای شما جذاب‌تر است؟ دیدن یک دست فنجان، یا میزی که دو نفر پشت آن درحال نوشیدن چای هستند؟ تلاش کنید با استفاده از حضور انسان، کاربرد محصول یا خدماتتان را نمایش یا احساسی را که در زمان استفاده از آنها به فرد دست می‌دهد انتقال دهید. اگر یک اقامتگاه بوم‌گردی دارید که گروه‌ها می‌توانند در آن ساعات خوشی را داشته باشند، دقیقا همان را به تصویر بکشید. اگر جای مناسبی برای مطالعه دارید، فردی را در حال مطالعه یک کتاب معروف و محبوب نشان دهید. اگر مشتریانتان را به یک تور طبیعت‌گردی به تماشای آبشاری می‌برید، دقیقا همان چیزی را که مسافران خواهند دید با حضور آنها نمایش دهید. مثلا فرد یا افرادی را در عکس به تصویر بکشید که درحال تماشای آن آبشار هستند. عکس‌های متناسب با فصل را انتخاب کنید. شکی نیست که جنگل در پاییز و بهار چهره متفاوتی دارد؛ پس دقیقا همانی را نمایش دهید که مشتریان هم اکنون انتظار دیده شدنش را دارند.

۴- کاهش حجم عکس

در صورتی‌که از عکس در جایی مانند وب‌سایت استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که مخاطب با سرعت مناسبی آن را مشاهده کند. بنابراین با استفاده از ابزارهایی مانند فتوشاپ یا سایت‌‌هایی که به‌صورت آنلاین حجم عکس‌ها را کم می‌کنند، سعی کنید ضمن حفظ حداکثری کیفیت تصویر، حجم آن را کاهش دهید.

۵- تکرار عکس‌های خوب

از عکس‌‌هایی که استفاده می‌کنید دائما فیدبک بگیرید. دلایلی را که برخی از عکس‌ها پرطرفدار می‌شوند در بین مخاطبان کشف کنید و آنها را عکس‌های خوب بنامید. سعی کنید تعداد عکس‌های خوب را افزایش دهید تا بخشی از سلیقه سازمانی شما محسوب شود. نمایش عکس‌های پرطرفدار را تکرار کنید. نه تنها اشکالی ندارد که عکس‌های محبوب برای چندبار در جایی مانند اینستاگرام مجددا با کپشنی متفاوت نمایش داده شود، بلکه به دلیل آنکه ممکن است همه مخاطبان، آن عکس محبوب را ندیده باشند یا فراموش کرده باشند، استفاده از آنها می‌تواند کارساز باشد.

۶- اجزای جانبی عکس

معمولا عکس در کنار اجزای دیگر می‌تواند بسیار اثربخش‌تر باشد. برای مثال در اینستاگرام، عکس در کنار کپشن زیبا می‌تواند بسیار تاثیرگذارتر باشد یا عکس در سایتی که از UI، UX و محتوای خوبی بهره‌مند باشد جذاب‌تر خواهد بود.

۷- قوانین اخلاقی/ کپی رایت

میزان تلاش شما برای حفظ اخلاق و رعایت حقوق پدیدآورندگان، می‌تواند میزان اعتماد مخاطبان را در شما بیشتر کند و این موضوع در درازمدت بر برند شما تاثیرگذار خواهد بود. ضمنا رعایت اصول اخلاقی می‌تواند در ترویج و فرهنگ‌سازی این مهم، نقش داشته باشد.

امیدوارم عکس‌های زیبایی را برای کمپین‌هایتان داشته باشید.