ترکیب دیپلماسی کازرونی در اتاق نهم

پس از تمدید یک‌ساعته زمان انتخابات از ساعت ۱۸ به ۱۹، بالاخره این انتخابات هم به پایان رسید. پس از شمارش آرای کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده، ترکیب جدید نمایندگان پارلمان بخش خصوصی مشخص شد. فعالان بخش خصوصی اصفهان رای به تغییر دادند! تاریخ تکرار شد. «ائتلاف نو» با کسب ۸ کرسی از ۱۵ کرسی موجود پیشتاز شد و ۷ کرسی باقی‌‌‌مانده به «تولید و تجارت» رسید.

امیر کشانی از ائتلاف نو موفق شد با ۵۰۴ رای از ۱۰۰۹ رای قابل قبول ثبت‌شده، بیشترین رای را از آن خود کند. علی‌صفر نوراله، محمدرضا گل‌احمد، محمدرضا برکتین، مژگان ایزدی، محمد‌جعفر فوده، سید‌وحید دزفولی و وحید فولادگر دیگر راه‌‌‌یافتگان ائتلاف نو به پارلمان بخش خصوصی اصفهان را تشکیل دادند. در سوی مقابل، مسعود گلشیرازی، سید‌یوسف قاضی‌عسگر، احمد خوروش، فرشته امینی، اصغر اخوان‌مقدم، محمد‌رضا رجالی و محمد‌یاسر طیب‌‌‌نیا از تشکل تولید و تجارت پای به دهمین دوره پارلمان بخش خصوصی گذاشتند.

نکته قابل‌توجه در این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان حضور یک کاندیدای زن در هر دو ائتلاف ذکر شده است (فرشته امینی از تشکل تولید و تجارت، مژگان ایزدی از ائتلاف نو) که هر دو نیز در این رقابت پیروز شدند. این موفقیت که می‌توان آن را به نوعی زبان تغییر در رویکرد فعالان اقتصادی به حضور نمایندگانی از جنس بانوان تفسیر کرد، نشان می‌دهد نقش‌‌‌آفرینی زنان در پارلمان بخش خصوصی در حال پررنگ‌‌‌تر شدن بوده و چه بسا در صورتی که تعداد کاندیداهای زن دو گروه از یک نفر بیشتر بود، باز هم اقبال برای حضور آنها در ترکیب جدید پارلمان وجود داشت.

نکته مهم دیگر مربوط به مسیری است که تیم جدید پارلمان قصد پیمودن دارد. بررسی ترکیب منتخبین دوره‌‌‌های گذشته اتاق بازرگانی اصفهان نشان می‌دهد ترکیب منتخب اتاق در دوره دهم تشابه‌‌‌های ساختاری با ترکیب منتخبین هشتمین دوره این اتاق دارد. در آن زمان هم کرسی‌‌‌های پارلمان ۸ به ۷ به نفع ائتلاف جبهه پیروز به رهبری سید‌عبدالوهاب سهل‌آبادی بود. در آن زمان گروه رقیب تقریبا به حاشیه رانده شد و بنابراین تصمیم‌‌‌های اساسی با محوریت جبهه اکثریت اخذ می‌‌‌شد.

حال باید دید ائتلاف نو که با اختلاف یک کرسی، رای اکثریت را در اختیار دارد قرار است تاریخ را تکرار کند و جبهه رقیب را به حاشیه براند یا در شرایطی که از همراهی محمدرضا برکتین، شیخ‌‌‌التجار اصفهان، برخوردار است می‌‌‌خواهد با نگاهی به تجربیات گذشته و رویکردی آینده‌‌‌نگرانه برای بهبود فضای کسب و کار و شاخص‌‌‌های کلیدی استان گام بردارد. میراث کازرونی‌‌‌ها باید در اصفهان حفظ شود.