ساختار مالی بهبود پیدا می‌کند

او گفت: در سال ۱۴۰۲، ما موفق به اجرای تمامی اهداف و برنامه‌ریزی‌های خود در زمینه تولید شدیم و به آنچه وعده داده بودیم، جامه عمل پوشاندیم؛ به نحوی که تولید میلگرد و تیرآهن مجتمع در سال پیش، به ترتیب به ۵۰۰ هزار و ۸۰۱ تن و ۸۸۶ هزار و ۴۲۲ تن رسید که این میزان با رشد ۶٫۴ درصدی و  ۰٫۲ درصدی نسبت به سال پیش از آن همراه بود. علاوه‌براین، هفت هزار و ۷۴۵ تن سایر مقاطع فولادی همچون نبشی، ناودانی و… به علاوه ۱۳۸ هزار و ۳۴۰ تن شمش چدن و ۸۶۷ هزار و ۱۹۷ تن شمش کالایی در این مجتمع عظیم صنعتی در سال پیش تولید شد. از آنجایی که شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولیدکننده  انحصاری ریل در کشور شناخته می‌شود، در سال گذشته موفق به تولید ۲۱ هزار و ۷۱۰ تن از این محصول استراتژیک شدیم که این میزان با رشد ۴۴ درصدی نسبت به سال پیش از آن همراه بود. از طرفی، حجم کلاف تولیدی در این مدت نیز به ۹۶ هزار و ۲۱۹ تن رسید و در مجموع ما موفق به تولید دو میلیون و ۵۳۵ هزار و ۸۹۹ تن انواع محصول در پایان سال ۱۴۰۲ شدیم.

لازم به ذکر است که در سال گذشته، یک میلیون و ۴۹۹ هزار و ۵۷۷ تن از محصولات خود را در بازار داخلی و یک میلیون و ۵۵ هزار و ۳۶۵ تن را در بازارهای صادراتی عرضه کردیم که در نوبه خود رقم قابل‌توجهی است. در این بازه زمانی، محصولات خود را به بیش از ۲۰ کشور جهان صادر کردیم و هم‌اکنون دهمین صادرکننده برتر کشور و اولین صادرکننده شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) محسوب می‌شویم. نکته قابل‌توجه در خصوص عملکرد «ذوب» در سال ۱۴۰۲، افزایش چشمگیر درآمد مجموعه در بازارهای داخلی و صادراتی بود؛ به نحوی که درآمد حاصل از فروش انواع محصولات در بازارهای داخلی و صادراتی، به ترتیب به ۳۵۶ هزار و ۵۱۳ میلیارد و ۷۴۷ میلیون ریال و ۲۱۶ هزار و ۶۸۱ میلیارد و ۱۲۹ میلیون ریال رسید که این میزان با رشد ۳۸٫۶ درصدی و ۱۱٫۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ همراه شد. در سال گذشته، مجموع درآمد شرکت به ۵۷۳ هزار و ۱۹۴ میلیارد و ۸۷۶ میلیون ریال رسید که افزایش ۲۷ درصدی را نسبت به سال قبل از آن رقم زد.

 به گفته مهدی کوهی در سالی که گذشت، در واقع سال اصلاح ساختار مالی شرکت ذوب آهن اصفهان بود و ما موفق شدیم از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت مشهود طبقه (زمین)، ۸۴۳ درصد سرمایه خود را افزایش دهیم. از این رو سرمایه ثبت شده شرکت با افزایش بیش از ۵۹ همت، از حدود هفت هزار میلیارد تومان به بیش از ۶۶ هزار میلیارد تومان رسید و تحول شگرفی در این مجموعه بزرگ صنعتی ایجاد شد. افزایش سرمایه اخیر، منجر به بهبود ساختار مالی و خروج «ذوب» از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خواهد شد.

منبع و تلخیص: فلزات آنلاین