اسحاق عامری copy

معاون فنی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب گفت: در روز افتتاحیه نمایشگاه (شنبه

۲۹ اردیبهشت ماه) از بیش از ۱۵ محصول دانش بنیان و فناور که برای اولین بار در کشور تولید شده‌اند، رونمایی می‌شود.

اسحاق عامری در ادامه صحبت‌ها گفت: در برنامه داریم که حداقل ماهانه پنج محصول جدید در استان‌ها رونمایی شود و ماهانه حداقل یک کارخانه نیز در حوزه تجهیزات پزشکی در کشور اضافه شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته در نمایشگاه از آمارنامه و کتابچه اولویت‌های تولید داخل رونمایی شد، ادامه داد: مجموعه وزارت بهداشت بحث رگولاتوری، قانونگذاری و صدور مجوز را در محصولات سلامت و از جمله تجهیزات پزشکی انجام می‌دهد. در این راستا ارزیابی بالینی تجهیزات در معاون درمان صورت می‌گیرد و نهایتا هم صدور مجوز با اداره کل تجهیزات پزشکی است و ما از توان کارشناسی تمام نهادها استفاده می‌کنیم.

عامری همچنین در پاسخ به سوالی درباره برون‌سپاری موارد و تفویض اختیار، گفت: حتما تفویض اختیار به دانشگاه‌هایی که ظرفیت آن را دارند، صورت می‌گیرد، اما قبل از آن حتما ظرفیت دانشگاه و مسیر مربوطه را ارزیابی می‌کنیم.

عامری همچنین درباره زمان مورد لزوم برای صدور مجوز گفت: عمده مسیر تولیدکنندگان در آزمایشگاه‌ها می‌گذرد و لازم است که پارک علم و فناوری در این زمینه به کمک تولید بیاید. در مجموع صدور مجوز در اداره کل تجهیزات پزشکی چندان به طول نمی‌انجامد.

معاون فنی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو همچنین در پاسخ به سوالی درباره آمار صادرات تجهیزات پزشکی و ارز آوری آن برای کشور، گفت: میانگین صادرات طی سال‌های گذشته حدود ۲۴ تا ۳۰ میلیون دلار بوده است. یکی از مسایل اثرگذار در صادرات، نیاز بازار است و با توجه به نیاز کشور، بسیاری از شرکت‌ها ترجیح‌شان آن است که فروش داخلی داشته باشند. در مجموع در سال‌های گذشته هر کاری که برای افزایش صادرات بوده، انجام داده‌ایم و لازم است برای بازاریابی و افزایش میزان صادرات تلاش بیشتری شود.

وی همچنین گفت: تعداد شرکت‌های تولیدکننده هر ساله زیاد می‌شود و بر همین اساس هم سالانه از میزان ارز تخصیصی به واردات کاسته می‌شود. در حال حاضر نیز بیش از ۷۰ درصد حجمی نیاز بازار در داخل کشور تولید می‌شود.

عامری همچنین ارزش بازار تجهیزات پزشکی کشور را حدود ۳ میلیارد دلار اعلام کرد.