Abolghasemi saeid copy

نمایشگاه MAGIC نیویورک که در حوزه مد برگزار می‌شود، 4800 غرفه‌دار به خود جذب کرد و نمایشگاه CES که به صورت سالانه در حوزه الکترونیک و ابزارهای مصرفی حوزه تکنولوژی در ایالات‌متحده برگزار می‌شود، دو میلیون و 930 هزار فوت‌مربع (894 هزار مترمربع) مساحت و 4550 غرفه‌دار داشت که در نوع خود بی‌نظیر است. نمایشگاه MWC بارسلونا که یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین رویدادهای جهانی در زمینه فناوری ارتباطات به‌شمار می‌رود نیز در آخرین دوره خود، 109 هزار بازدیدکننده و 2400 غرفه‌دار به سمت خود جذب کرد. نمایشگاه کتاب فرانکفورت سالانه 7300 غرفه‌دار و 286 هزار بازدیدکننده دارد. نمایشگاه خودرو شیکاگو در ایالات‌متحده آمریکا سالانه نزدیک به یک میلیون نفر بازدیدکننده به سوی خود می‌کشاند و نمایشگاه هوایی پاریس نیز در سال 2019 نزدیک به 2453 غرفه‌دار و 140 میلیارد دلار سفارش‌های فروش داشت. با این آمار، مشخص می‌شود که نمایشگا‌ه‌های تجاری بین‌المللی، نقش مستقیم، تاثیرگذار و قابل تاملی در توسعه اقتصادی کشورها دارند.

آمارهایی از سال 2023

بزرگ‌ترین نمایشگاه ایالات‌متحده آمریکا از نظر اندازه و وسعت در سال 2023، نمایشگاه ConExpo بود که بیش از 823 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی را به خود اختصاص داده بود. با این حال، نمایشگاه ماشین‌آلات مشابه که در اروپا و آسیا برگزار می‌شود، سه برابر این نمایشگاه وسعت داشت و چشم فعالان صنعتی، تجاری و تولیدی جهان را به خود خیره کرد. در سال 2016، نمایشگاه بائومای مونیخ که یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های معدن، تجهیزات معدنی، ماشین‌آلات و مصالح ساختمانی جهان به‌شمار می‌رود، 5/6 میلیون فوت‌مربع (نزدیک به دو میلیون مترمربع) مساحت و پنج میلیون و 800 هزار بازدیدکننده داشت. هرچند 3500 شرکت محصولات و خدمات خود را در این نمایشگاه در معرض بازدید متخصصان قرار دادند، اما نمایشگاه بائوما در چین، از نمایشگاه بائوما در مونیخ نیز بزرگ‌تر بود. در سال 2023، بزرگ‌ترین نمایشگاه جهان، نمایشگاه دوسالانه کانتون در گوانگ‌ژو چین بود که 7/12 میلیون فوت‌مربع (سه میلیون و 900 هزار مترمربع) وسعت داشت و 25 هزار شرکت در آن حضور داشتند. با این اعداد و ارقام، آیا اعتقاد دارید این نمایشگاه‌ها، بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های برگزارشده در جهان بوده‌‌اند؟ پاسخ این است که خیر؛ این نمایشگاه‌ها در مقایسه با برخی از نمایشگاه‌های اواخر قرن نوزدهم که برخی از آنها بیش از 50 هزار شرکت‌ را گرد هم جمع کرده بودند، بسیار کوچک هستند!

یک رویداد؛ یک بار در زندگی

برخی فعالان اقتصادی و تجاری اعتقاد دارند که نمایشگاه‌های تجاری جهانی، در معنای واقعی خود و استانداردهای مشخص‌شده برگزار نمی‌شوند؛ بلکه فقط عرصه‌هایی هستند که به صورت مرتب اقدام به نمایش کالا، محصول یا خدمات می‌کنند و همواره هم تکرار می‌شوند. این افراد اعتقاد دارند که رویدادهای خاص نمایشگاهی، فقط یک‌ بار در زندگی اتفاق می‌افتند و هیچ‌گاه دیگر تکرار نمی‌شوند. یکی از جذاب‌ترین و تکرارناشدنی‌ترین نمایشگاه‌هایی که در طول تاریخ برگزار شد، نمایشگاه جهانی کسب‌وکارها در شیکاگو بود که در سال 1893 برگزار شد. افراد، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور یافتند، اختراعات و محصولات خود را به نمایش گذاشتند و تلاش کردند کالاها و خدمات خود را به علاقه‌مندان، بفروشند. برخی از برندهای مطرح جهانی، با اعتبار حضور موفق در نمایشگاه جهانی کسب‌وکارهای شیکاگو معروف شدند و توانستند نام خود را در میان برندهای جهانی ماندگار کنند. برندهایی مانند Quaker Oats، Pabst Blue Ribbon، Aunt Jemima، Cream of Wheat، Shredded Wheat، Juicy Fruit و Cracker Jack از جمله این برندها بودند. در این نمایشگاه بیش از 65 هزار شرکت حضور داشتند و محصولات و خدمات خود را در 10 میلیون مترمربع فضای مفید نمایشگاهی ارائه کردند. بیش از 100 سالن نمایشگاهی درگیر برگزاری این رویداد بود و به ماندگارترین نمایشگاه تاریخ تبدیل شد. نمایشگاه کسب‌وکارهای شیکاگو، بزرگ‌ترین سازه نمایشگاهی جهان را نیز به نام خود ثبت کرد. راهروی اصلی این نمایشگاه 16 مترمربع عرض داشت و بخش‌های مختلفی از کسب‌وکارهای جهان شامل کفش، پوشاک، منسوجات، ظروف شیشه‌ای، جواهرات، ابزارهای موسیقی، ابزارهای علمی، لوازم پزشکی، تجهیزات داروسازی، دوچرخه، سرامیک، سازه‌های فلزی، مبلمان، کتاب، ابزارهای تحقیقاتی، نان، خودکار، شکلات، سیگار و بسیاری کالاهای دیگر را به نمایش می‌گذاشت. گرمایش این سازه نمایشگاهی به وسیله موتور بخار انبساط چهارگانه‌ای تامین می‌شد که نزدیک به 62 تن وزن داشت. یک دستگاه دیگر، روزانه سه تن قهوه را در کیسه‌های کوچک 450گرمی بسته‌بندی می‌کرد تا به شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان فروخته شود. این نمایشگاه، نوعی قهوه اختصاصی برای خود تولید کرده بود که خاستگاه آن کلمبیا بود و افراد بسیاری، شیفته آن شدند.

کزارش صفحه دو (2) copy

نمایشگاه‌های پرطرفدار و همیشگی

نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو، جذاب‌ترین نمایشگاهی است که در حوزه خودرو برگزار می‌شود. این نمایشگاه، جدیدترین نوآوری‌ها و طراحی‌ها در صنعت خودرو را به نمایش می‌گذارد و طیف وسیعی از وسایل نقلیه از خودروهای لوکس گرفته تا خودروهای مفهومی و خودروهای الکتریکی را در خود جای داده است. سالانه بیش از 200 شرکت در این نمایشگاه حضور می‌یابند و نزدیک به 600 هزار بازدیدکننده را به خود جذب می‌کنند. متوسط مساحت این نمایشگاه به صورت سالانه 77 هزار مترمربع برآورد شده است. نمایشگاه کتاب فرانکفورت نیز بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری کتاب در جهان محسوب می‌شود که ناشران، نویسندگان، ویراستاران و دوستداران کتاب را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. این نمایشگاه، بستری برای خرید و فروش، شبکه‌سازی و کشف روندهای جدید در صنعت نشر است که بیش از 7500 ناشر در آن حضور دارند و دستاوردهای خود را در 170 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی ارائه می‌کنند. بازدیدکنندگان این نمایشگاه نیز سالانه در حال افزایش هستند اما میانگین تعداد بازدید از آن، به بیش از 300 هزار نفر می‌رسد. نمایشگاه Agritechnica هم پیشروترین نمایشگاه ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی در جهان محسوب می‌شود که جدیدترین پیشرفت‌ها در فناوری کشاورزی، ماشین‌آلات و تجهیزات را به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه بستری برای کشاورزان، تولیدکنندگان و متخصصان صنعت به منظور تبادل دانش و تخصص فراهم و شرایطی ایجاد می‌کند که بیش از 450 هزار بازدیدکننده، از 2800 شرکتی که محصولات و خدمات خود را در 400 هزار مترمربع به نمایش گذاشته‌اند، بازدید کنند. نمایشگاه مد هفته مد پاریس نیز یکی از معتبرترین رویدادها در صنعت مد است که در آن طراحان برتر و خانه‌های مد، آخرین توانمندی‌های خود را برای خریداران، رسانه‌ها و علاقه‌مندان مد به نمایش می‌گذارند. این نمایشگاه، شرایط فصل‌های آینده صنعت مد جهان را تعیین می‌کند.

تعداد شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان این نمایشگاه به صورت دوره‌ای متفاوت است اما هزاران شرکت‌کننده از جمله خریداران، روزنامه‌نگاران و افراد مشهور در آن حضور می‌یابند. نمایشگاه Maison et Objet هم یک نمایشگاه تجاری پیشرو برای طراحی داخلی، دکوراسیون منزل و محصولات سبک زندگی است که طیف گسترده‌ای از غرفه‌داران را گرد هم جمع می‌کند تا مبلمان، منسوجات، تجهیزات نورپردازی و لوازم جانبی صنعت دکوراسیون را به نمایش بگذارند. این نمایشگاه، پلت‌فرمی برای طراحان و برندهاست تا آخرین و جدیدترین نوآوری‌های خود را به نمایش بگذارند. سالانه سه هزار شرکت در این نمایشگاه حضور می‌یابند و توانمندی‌های خود را در 130 هزار مترمربع معرفی می‌کنند. تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه نیز به صورت میانگین، سالانه 85 هزار نفر بوده است. در نهایت، نمایشگاه مِدیکا، بزرگ‌ترین نمایشگاه تجاری پزشکی جهان است که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، تولیدکنندگان دستگاه‌های پزشکی و کارشناسان صنعت را گرد هم می‌آورد تا آخرین پیشرفت‌ها در فناوری، تجهیزات و خدمات پزشکی را به نمایش بگذارند. این امر به عنوان نمایشگاه، شرایطی برای شبکه‌سازی، تبادل دانش و استفاده از فرصت‌های تجاری فراهم می‌آورد تا 5100 شرکت حاضر در آن، موقعیت مطلوبی برای یک میلیون و 200 هزار بازدیدکننده از سراسر جهان فراهم کنند.