برنامه مجلس برای جبران کسری بودجه ۱۴۰۱ چیست؟

چشمی که در دیدار فعالان اقتصادی خراسان با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس صحبت می‌کرد، یک نگرانی عمده را در مورد کسری پیش‌بینی شده برای بودجه کشور در سال جاری دانست و بیان کرد: طبق اعلام معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، براساس قانون بودجه مصوب سال ۱۴۰۱، ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان مخارج عمرانی و جاری کشور در بودجه پیش بینی شده است.

چشمی افزود: در ۴ ماهه امسال ۱۵۰هزارمیلیارد تومان مالیات وصول شده و بر این اساس، تا پایان سال برآورد می‌شود که این رقم به ۴۵۰هزار میلیارد تومان می رسد؛ درحالی که مالیات مصوب بودجه، ۵۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است. از طرفی، در بودجه امسال حدود ۵۰۰هزار میلیارد تومان منابع نفتی پیش بینی شده است که در ۴ ماهه ۶۵هزارمیلیارد تومان از این رقم محقق شده و پیش بینی می شود که رقم حاصل از درآمد مذکور تا پایان سال به حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان برسد. این ارقام نشان می دهد ۶۵۰هزار میلیارد تومان از بودجه پیش بینی شده تا پایان سال تامین خواهد شد و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، حدود ۵۰۰هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت. حال سوال این است که پیش بینی مجلس از بودجه امسال چیست و با تداوم روند پیش بینی شده، چه چاره‌ای برای کمبود احتمالی بودجه، اتخاذ می شود.

چشمی تاکید کرد: نکته قابل تامل این است که فروش اوراق دولتی در دو سال گذشته به منظور تامین بودجه کشور در حدی بوده که امسال هر چه اوراق به فروش برسد بایستی صرف تسویه اصل و سود اوراقی شود که در سنوات قبل منتشر شد. این بدان معناست که پتانسیل فروش اوراق برای جبران کسری بودجه، حداقلی است. وی شرایط رکودی کشور را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد که سیاستگذاران اقتصادی با نگاه به اقتضائات موجود، تصمیمات آتی خود را اتخاذ کنند.