تشکل ها و مشارکت اجتماعی

مهدویان فر خاطرنشان کرد: شورای حمایت و توسعه مشارکت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد استان در استانداری به دنبال سیاست‌گذاری واحد و همچنین توسعه کمی و کیفی متوازن است تا به این وسیله بتوان چالش‌های جامعه و مشکلات بخش‌های گوناگون را با کمک تشکل‌های مردمی رفع کرد. او افزود: در این استان موضوعاتی همچون خانواده، آسیب‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای و اشتغال، بیشتر از سوی تشکل‌های مردمی موردتوجه قرارگرفته است.

مدیرکل اجتماعی استانداری اصفهان با تاکید بر ضرورت حمایت همه‌جانبه از فعالیت‌های مردمی گفت: بالغ‌بر ۳۰ درصد از سازمان‌های مردم‌نهاد استان که در دولت قبل غیرفعال شده بودند، دوباره فعال‌ شدند تا به چرخه ارائه خدمات بازگردند.

مهدویان فر با اشاره به فعالیت جوانان در عرصه‌های مختلف افزود: ۲۷۰ سازمان مردم‌نهاد استان در حوزه جوانان بکار مشغول‌اند که بی‌شک ظرفیت بالایی دارند بیش‌ازپیش از توان آن‌ها بهره برد.

او بابیان اینکه مناطق مختلف استان دارای تعداد متفاوتی از سازمان‌های مردمی است، اظهار‌کرد: شهرستان‌های اصفهان، کاشان و نجف‌آباد، بیشتر این تشکل‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه شبکه‌سازی سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تواند سبب هم‌افزایی و افزایش توان آن‌ها شود، تصریح کرد: این اقدام در بخش جوانان، معلولان، خانواده، کودکان کار و اجتماعی انجام‌شده است و برای سایر سازمان‌های مردمی نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مهدویان فر درباره تخلفات سازمان‌های مردم‌نهاد نیز گفت: این موضوع در حد نادر است و تاکنون هیچ‌گونه لغو مجوزی نداشته‌ایم.

وی با تاکید بر نقش انگیزه در اقتدار بیشتر تشکل‌های مردمی ادامه داد: نمی‌توان کارها را با دستور پیش برد بنابراین باید با ترغیب و تشویق و باانگیزه آفرینی، زمینه فعالیت بیشتر مردم در امور مختلف را فراهم کرد. وی با اشاره به کثرت مردم ساکن در مناطق حاشیه‌ای استان افزود: به همین دلیل بخش قابل‌توجهی از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد به این موضوع اختصاص پیداکرده است.

مدیرکل اجتماعی استانداری اصفهان اظهار‌کرد: در استانداری نیز قرارگاه محرومیت‌زدایی تشکیل‌شده است تا بتوان با برنامه‌ها و اقدامات مناسب، گام مثبتی درراه توانمندسازی مناطق محروم برداریم. او تصریح کرد: به‌زودی بانک اطلاعات جامع از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال استان تشکیل می‌شود اگرچه اطلاعات و آمار و ارقام موجود فعلی نیز راهگشای مشکلات است.

او در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر نگاه فرآیندمحور یا نتیجه محور استانداری به فعالیت های تشکل های غیردولتی پاسخ داد: اگرچه بین این دو رویکرد تفاوت چندانی نمی بینیم اما اصل برای ما  افزایش مشارکت شهروندان در فرآیندهای اجتماعی است، پس به این ترتیب می توان گفت نگاه ما فرآیند محور است.

همچنین در این نشست، معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: ۴۰ درصد فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های این کلان‌شهر به مناطق محروم اختصاص دارد.

مجتبی شاهمرادی افزود: انواع فعالیت‌های اجتماعی فرهنگی مانند توزیع کارت منزلت از کارهایی که در این مناطق انجام می‌گیرد و البته جای کار بیشتری هم وجود دارد.

شاهمرادی بابیان اینکه توجه به محلات و عدالت منطقه‌ای از رویکردهای شهرداری است، تصریح کرد: بر همین اساس باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای مناطق کم برخوردار داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت حمایت از فعالیت‌های مبتنی بر مردم اضافه کرد: این نهاد تاکنون بالغ‌بر ۶ میلیارد تومان مشارکت و حمایت مالی از سازمان‌های مردم‌نهاد داشته است.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در صورت اصلاح بودجه پیش‌بینی‌شده می‌توان بیش از ۳۰ میلیارد تومان مشارکت نقدی در حمایت از سمن‌ها در حوزه‌های مختلف داشته باشیم، اما درمجموع ارزش مشارکت شهرداری در این بخش به حدود ۶۰ میلیارد تومان می‌رسد.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به شبکه‌سازی به‌عنوان یکی از مباحث اصلی در تشکل‌های مردمی گفت: این موضوع می‌تواند سبب تجمیع خواسته‌ها و اولویت‌بندی آن‌ها شود. وی ادامه داد: این امر سبب تسهیل خدمت‌رسانی، حل مشکلات و کاهش موازی کاری در فعالیت‌های مردمی خواهد شد. وی گفت: فعالیت‌های فرهنگی سازمان‌های مردم‌نهاد در دوره جدید افزایش پیداکرده است به‌طوری‌که برای مثال در عید غدیر ۳۵۰ گروه مختلف برنامه اجرا کردند و ۶۰۰ تشکل مردمی در ۲ هزار برنامه رویداد محور مشارکت داشتند.

شاهمرادی نیز در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد پیرامون تفکیک تشکل های غیر دولتی و تشکل هایی که دسترسی بیشتری به منابع و امکانات دولتی دارند، افزود: شهرداری تلاش می کند تا از حضور تشکل های مردم نهاد در قالب حمایت از آنان استقبال کند و در مسیر رشد متوازن این حوزه گام بردارد.