خانه زیر یک میلیارد تومان در اصفهان نداریم

مهدی شیخ سجادیه درباره طرح‌های دولت برای جهش بازار مسکن، اظهار کرد: به‌طورقطع شروع یک فعالیت ساخت‌وساز همچون طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند مؤثر باشد. البته اگر به فرض دو میلیون واحد را در مسکن مهر در نظر بگیریم و تقسیم بر ۱۳ یا ۱۴ سال کنیم ما به میانگین کمتر از ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در سال ساخته‌ایم که با نیاز سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسکونی بسیار فاصله داریم.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان با اشاره به موضوع ساخت چهار میلیون مسکن در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: اگر میانگین ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال را به نسبت نیاز جامعه که حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی تقسیم کنیم، قطعاً عدد ساخت‌وساز جوابگو نیست و فاصله بین بازار عرضه و تقاضا قطعاً بیشتر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه طرح‌های مسکن دولت‌ها بیشتر برای دهک‌های یک، دو و سه جامعه است، تصریح کرد: دولت باید برای تأمین مسکن دهک‌های میانی جامعه شامل دهک چهار، پنج، شش و هفت ساخت مسکن داشته باشد و در این مسیر با موانعی مواجه هستیم که اگر مسیر ساخت‌وساز جامعه اصلاح شود، این موارد تعداد قابل‌توجهی خواهد بود و بازار آن وجود دارد.

شیخ سجادیه تاکید کرد: اگر به نیاز مسکن دهک‌های میانی جامعه توجه شود، نه تنها تولید مسکن افزایش می‌یابد، بلکه تولید مصالح بیشتر می‌شود و می‌توان به ۷۰ درصد نیاز مسکن جامعه پاسخ داد.

وی افزود: اگر دولت تمهیداتی چون وام مسکن بدون اوراق و سپرده که برای مسکن مهر و یا نهضت ملی مسکن در نظر گرفته را به هر سازنده و انبوه‌سازی تخصیص دهد در این شرایط ساختار تولید مسکن در کشور تقویت می‌شود.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان با اشاره به توان خرید مسکن مردم، گفت: اکنون با حداقل حقوق و با ۲۰ درصد اضافه‌تر آن، شاید بیش از ۱۰۰ سال طول می‌کشد که یک خانوار با پس‌انداز خود بتواند خانه‌دار شود که این میانگین در هر جای دنیا کمتر از ۱۰ سال است.

وی تصریح کرد: مشکل بازار مسکن تنها مشکل عرضه و تولید نیست و ما با مشکل تقاضا در بازار مسکن مواجه هستیم و خانواده‌ها قادر نیستند با پس‌انداز خود خانه بخرند.

شیخ سجادیه درباره زمان زیاد خرید مسکن، توضیح داد: این به دلیل تورم است و باید توجه داشت که آپارتمان خودبه‌خود گران نمی‌شود و برخی عوامل همچون قیمت زمین، پروانه ساخت، دستمزد، مصالح ساختمانی و ... در کنار هم موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود که متاسفانه هرسال شاهد افزایش بیش از ۵۰ درصدی مصالح و دستمزدها هستیم.

وی با بیان اینکه در اصفهان دیگر خانه زیر یک میلیارد تومان نداریم، گفت: البته شاید یک نفر بتواند یک خانه سی یا چهل سال ساخت ۷۰ متری را زیر یک میلیارد تومان خریداری کند که این خانه نیاز به بازسازی اساسی دارد که قیمت آن از یک میلیارد تومان بالاتر می‌رود.

دبیر انجمن انبوه‌سازان استان اصفهان اظهار کرد: حداقل قیمت ساخت هر مترمربع یک آپارتمان، ۸ میلیون تومان است که اگر سهم زمین، نظام‌مهندسی و پروانه را به آن اضافه کنیم، این عدد بسیار بالاتر می‌رود.

وی به چالش مسکن در کشور اشاره کرد و گفت: انبوه‌سازی ساختمان یک پروسه زمان‌بر است و در کشور ما به دلیل تورم غیرقابل‌پیش‌بینی، هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست پول خود را جایی ببرد که سرمایه‌اش چهار سال معطل بماند و از سوی دیگر نمی‌تواند پیش‌فروش کند، چراکه با گذشت هر سال حدود ۴۰ درصد این سرمایه از بین می‌رود. بنابراین عمده مشکل بازار مسکن به بی‌ثباتی اقتصاد برمی‌گردد.

شیخ سجادیه درباره اینکه برای طرح نهضت ملی قیمت مشخصی تعیین نشده و خانه به قیمت روز تحویل داده می‌شود، گفت: به‌طورقطع دولت برای چند میلیون واحد مسکونی نمی‌تواند سوبسید تخصیص دهد، بنابراین حداقل قیمتی برای این پروژه تعریف شده است که با برنامه‌ریزی صورت گرفته قیمت یک واحد آپارتمان نهضت ملی مسکن کمتر از یک میلیارد تومان است و بخشی از این هزینه‌ها مشمول هزینه‌های روز می‌شود.

2834