طعم تند اروند

شهله

روستای شهله در شرق آبادان قرار دارد. این روستا به واسطه قرار گرفتن در کنار اروند و نخلستان‌های گسترده، به‌عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری از سوی منطقه آزاد اروند معرفی شد. در شهله شما می‌توانید پذیرایی به سبک قدیمی را داشته باشید، غذاهای محلی را صرف کنید و با قهوه پذیرایی شوید. اجرای برنامه‌ها و آیین‌های محلی جنوب از دیگر جذابیت‌های شهله است که سفر به این روستا را برای شما خاطره‌انگیز می‌کند.

بازار ماهی‌فروشان

سوله‌ای با سه راهرو که هر طرف آن پر از سکوهای خیس و ماهی‌هایی در ابعاد ریز و درشت است. قیمت هر ماهی روی تخته وایت بورد زده شده و کمی آن طرف‌تر اتاقکی که در آن می‌توانید پاک کردن ماهی‌ها توسط مردان و زنان سفیدپوش را ببینید.

بازار ته لنجی

در خیابان امیری آبادان بازار ته لنجی قرار دارد که در آن می‌توانید هر چیزی زا نیاز دارید پیدا کنید؛ از انواع ادویه‌ها گرفته تا کرم و عطر و پتو و پوشاک. اگر اهل شکلات هستید یا می‌خواهید غذاهای هندی درست کنید، بازار ته لنجی یکی از نقاط جذاب برای سفر شماست که اغلب از آن نوای موسیقی جنوبی به گوش می‌رسد. در انتهای بازار اسکله‌ای قرار دارد که شما بی‌شک با دیدن لنج‌ها در آن شگفت‌زده خواهید شد.

بازار کنزالمال

در ابتدا «کنزالمال» آبادان را «بازار چینی‌ها» می‌خواندند؛ بازاری که درآن بیشتر لوازم منزل و لباس را می‌توانید تهیه کنید. از آنجا که فروشندگان از پرداخت گمرک معاف هستند اجناس آن از سایر اماکن ارزان‌تر است و از این روست که آخر هفته‌ها مردم از مناطق مختلف برای خرید به کنز المال می‌آیند.

بهمنشیر

بهمنشیر، رودی ۹۰ کیلومتری است که همچنان بدوی و دست‌نخورده باقی مانده. رود یکی از شاخه‌های کارون است که پس از رسیدن به خرمشهر دو بخش می‌شود، یکی از آنها به اروندرود می‌ریزد و دیگری روانه خور بهمنشیر و خلیج فارس می‌شود.

غذاهای محلی

فلافل یکی از غذاهایی است که در جنوب باید حتما آن را امتحان کنید. در آبادان انواع و اقسام فلافل مانند فلاسیس که ترکیب فلافل و سوسیس است در کنار فلابرگ (ترکیب فلافل و همبرگر)، فلامیکس(ترکیب فلافل و سوسیس بندری) وجود دارد. سمبوسه‌های هندی، لقمه‌ای و پیتزایی از دیگر غذاهای جنوب است که توصیه می‌کنیم آنها را در سفر به منطقه آزاد اروند تجربه کنید. بریانی با دال عدس با گوشت، مرغ، برنج پرادویه و فلفل درست می‌شود و آن را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم. کبّه عراقی نیز ترکیبی از سیب‌زمینی، برنج پخته شده، تخم مرغ به همراه زردچوبه و نمک است که در وسط آن گردو، پیاز خرد شده و گوشت چرخ کرده می‌گذارند. اگر اهل غذاهای متفاوت هستید کبّه عراقی را امتحان کنید و حواستان باشد دستان شما با خوردن آن چرب خواهد شد.  اما سفر به جنوب بدون تجربه قلیه ماهی و قلیه میگو یک سفر ناتمام است. در کنار آن ماهی صبور گزینه دیگری برای انتخاب غذا در این منطقه است. اگر اهل غذاهای هندی و پاکستانی هستید در راسته ته‌لنجی‌ها سری به رستوران پاکستان از رستوران‌های قدیمی آبادان بزنید، فقط حواستان به تندی غذا باشد و اگر تحمل فلفل زیاد ندارید حتما این را به اطلاع گارسون‌ها برسانید. برای خرید تنقلات چه چیزی بهتر از خرید انواع خرما از جمله خربتی، رنگینگ، معسل، برحی، حلاوی، بریم، گنتار، سعمران و...

کجا بمانیم؟

یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها برای اقامت در منطقه آزاد اروند فارغ از هتل‌ها و مهمانسراهایی که در آبادان و خرمشهر وجود دارد، مضیف است؛ خانه‌هایی ساخته‌شده از نی که بر اساس سنت مردمان منطقه در آن قهوه عربی سرو می‌شود. در مضیف‌ها می‌توانید گوشه‌هایی از زندگی مردم بومی را مشاهده کنید. نمونه‌ای از این اقامتگاه‌ها در جزیره مینو قرار دارد.

چه بخریم؟

صنایع دستی منطقه آزاد اروند رود به واسطه حضور نخلستان‌های بزرگ به این درخت به شدت وابسته است. کلاه آفتابی، جارو، باد بزن، سبد نان و خورجین همگی محصولات این درخت هستند و می‌توانید آنها را در سفر خود تهیه کنید.

آخر هفته