آنچه باید درباره داکت اسپلیت بدانید + ( بهترین برند های داکت اسپلیت )

 نصب سیستم داکت اسپلیت چه در زمان بازسازی خانه و چه در زمان ساخت خانه جدید خود ضروری است و بهتر است پیشتر برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید.

به همین منظور دانستن مزایا و معایب داکت اسپلیت، آشنایی با انواع و ویژگی‌های آن می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر تصمیم بگیرید.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا با بررسی تمامی این موارد بتوانید بهترین انتخاب را جهت خرید داکت اسپلیت داشته باشید.

داکت اسپلیت چیست؟

به نقل از تهویه مهاجر سیستم Ducted Split، گرمایش یا سرمایش را از طریق سیستم کانال‌هایی که در سراسر خانه یا فضای تجاری شما نصب شده است، فراهم می‌کند. یک یونیت مرکزی که از یک کندانسور، کمپرسور و یک یونیت انتقال هوا تشکیل می‌شود، معمولاً در زیرزمین، اتاق زیر شیروانی یا گاراژ قرار می‌گیرد. این یونیت هوای خنک یا گرم را فراهم می‌کند که سپس از طریق یک سری مجراها و دریچه‌ها در سراسر ساختمان پخش می‌شود و کنترل آب و هوای مناسب را فراهم می‌کند.

انواع سیستم‌های تهویه مطبوع هوا کدامند؟ 

به این سیستم‌ها، سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی نیز می‌گویند. آن‌ها را می‌توان به طورکلی به دو نوع تهویه مطبوع مرکزی اسپلیت و تهویه مطبوع مرکزی پکیج تقسیم کرد.

تهویه مطبوع مرکزی اسپلیت

این سیستم‌ها تا حد زیادی رایج‌ترین نوع سیستم تهویه مطبوع مرکزی هستند که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها شامل کندانسور و کمپرسور می‌باشند که در خارج در یک کابینت فلزی در یک پکیج قرار می‌گیرند. یک اواپراتور جداگانه در داخل یک ظرف مجزا قرار می‌گیرد که لازم است در محیطی دیگر مانند پشت بام و یا اتاق زیر شیروانی قرار گیرد. یونیت بیرونی، مبرد را در اختیار اواپراتور قرار می‌دهد، که هوا را خنک می‌کند و آن را از طریق یک یونیت انتقال هوا به شبکه کانال‌های هوای مرکزی پمپ می‌کند.

تهویه مطبوع مرکزی داکت اسپلیت معمولاً سایزی سه برابر سیستم تهویه پکیج دارد. تقسیم آن‌ها به دو قسمت باعث می‌شود اندازه‌شان بسیار قابل کنترل باشد. علی‌رغم اندازه سیستم‌های اسپلیت، رتبه‌بندی SEER آن‌ها نسبت به سیستم‌های پکیج بیشتر است. در بسیاری از سیستم‌های اسپلیت، کابینت داخلی همچنین حاوی یک کوره یا مبدل حرارتی و یک پمپ حرارتی است. علاوه بر این، سیستم‌های اسپلیت یک انتخاب اقتصادی برای خانه‌هایی محسوب می‌شود که دارای کوره هستند اما تهویه مطبوع ندارند، زیرا می‌توانند از کانال‌های کوره مشابه استفاده کنند.

تهویه مطبوع مرکزی پکیج

از طرف دیگر، در سیستم پکیج، تمامی اجزا از جمله کندانسور، کمپرسور و اواپراتور در یک یونیت قرار دارند. شما می‌توانید آن‌ها را روی یک دال بتنی در کنار خانه یا پشت بام نصب کنید. این سیستم برای ساختمان‌های تجاری یا خانه‌هایی که از قبل ساخته شده‌اند، که در آن فضا اغلب در داخل خانه محدود می‌شود، مناسب‌تر است. سپس مجرای هوای مرکزی هوا را از یونیت انتقال هوا به داخل اتاق می‌چرخانند و آن را به دستگاه برمی‌گردانند. این سیستم‌ها را می‌توان با کویل‌های گرمایشی یا کوره‌ها برای تامین امکانات گرمایشی نیز جفت کرد.

تهویه مطبوع مرکزی پکیج

داکت اسپلیت اینورتر چیست؟

این سیستم‌ها یک راه حل فوق‌العاده برای کنترل دمای اتاق‌های متعدد یا کل خانه به شمار می‌آیند. آن‌ها به شما این امکان را می‌دهند که خانه خود را بدون نیاز به نصب یونیت‌های داخلی بر روی دیوار، تهویه کنید تا خانه‌تان مرتب و منظم به نظر برسد. یونیت داخلی آن‌ها در یک فضای محدود نصب می‌شود و سیستم آن متشکل از کانال‌هایی است که از سقف عبور می‌کنند و به خروجی‌های هوا در اتاق شما منتهی می‌شوند. هوا از طریق دریچه‌های روی سقف یا روی دیوار وارد اتاق می‌گردد.

انواع سیستم تهویه برای گرمایش یا سرمایش کانالی

کانال‌کشی جزء اصلی سیستم‌های تهویه مطبوع مرکزی خواهد بود. کانال‌های هوای مرکزی نیز مانند یونیت‌های اصلی، بر اساس مواد به کار رفته در ساخت خود دارای انواع مختلفی است. در حال حاضر از دو نوع کانال هوای مرکزی برای این منظور استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

۱- کانال‌کشی انعطاف‌پذیر

این کانال‌های AC دارای ساختارهایی لوله‌ مانند با قطر زیاد هستند. آن‌ها از یک چارچوب فلزی تشکیل شده‌اند که توسط پلاستیک انعطاف‌پذیر و عایق احاطه می‌شود. این نوع کانال اغلب ارزان‌تر بوده و نصب ساده‌تری دارند. داکت اسپلیت انعطاف‌پذیر بهترین گزینه برای فضاهای محدود است.

۲- کانال‌کشی ثابت

همانطور که از نام آن‌ها پیداست، این کانال‌های هوای مرکزی، ساختار ثابتی دارند که هوا را در فضای داخلی توزیع می‌کنند. آن‌ها معمولاً از فلز ساخته شده‌اند که این امر باعث می‌شود محکم‌تر و بادوام‌تر از کانال‌های انعطاف‌پذیر باشند، اما در عین حال نصب آن‌ها سخت‌تر است. آن‌ها همچنین بسیار پر سر و صداتر هستند زیرا کانال‌های فلزی می‌توانند سر و صدای دمنده را بسیار بیشتر از لوله‌های پلاستیکی انتقال دهند.

مزایا و معایب سیستم‌های تهویه مطبوع

پس از بررسی داکت‌های اسپلیت و انواعی آن لازم است به بررسی مزایا و معایب آن‌ها بپردازیم:

مزایا

  • دریچه‌های مورد استفاده در این سیستم‌ها، چشم‌اندازی نامحسوس و مجزا را نشان می‌دهند. بنابراین اگر نمی‌خواهید زیبایی خانه‌تان تحت‌الشعاع قرار گیرد، این سیستم‌ها برای شما مناسب هستند.

  • داکت اینورتر رطوبت را با سرعت بسیار بیشتری نسبت به سیستم‌های بدون کانال حذف می‌کنند. بنابراین، اگر در یک محیط مرطوب زندگی می‌کنید، چنانچه حفظ سطح رطوبت در اولویت است، این سیستم‌ها گزینه مناسبی هستند.

  • اگر فضای مورد نظر شما یک اتاق بزرگ است که افراد زیادی در آن حضور دارند (مانند یک رستوران یا فضای کاری)، سیستم‌های کانالی جریان هوای بهتری را نسبت به سیستم‌های بدون کانال ارائه می‌دهند.

معایب

  • داکت اسپلیت‌ها معمولاً هزینه نصب بالاتری دارند.

  • این سیستم‌ها به طور متوسط ​​دارای رتبه‌بندی و بازدهی پایین‌تری هستند.

  • نشتی یا آسیب به کانال‌ها می‌تواند کارایی سیستم را کاهش دهد و در نتیجه هزینه‌های عملیاتی بالاتری را به همراه داشته باشد.

  • این سیستم‌ها اغلب نیازمند تعمیر و نگهداری هستند و کانال‌ها نیز به نگهداری و نظارت منظم نیاز دارند.

عملکرد سیستم داکت اسپلیت

 در چه حالتی به سیستم تهویه اسپلیت نیاز داریم؟

اکنون که می‌دانید داکت اسپلیت چیست و چه مزایا و معایبی دارد، می‌توانید با توجه به شرایطی که ساختمان شما دارد، خرید سیستم مورد نظر خود را انجام دهید.

  • فضای شما از قبل دارای کانال است: اگر خانه شما از قبل دارای کانال‌های کارآمد است، استفاده از آن‌ها عاقلانه‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

  • در یک شهر مرطوب زندگی می‌کنید: این سیستم‌ها، رطوبت را بهتر کنترل می‌کنند. اگر در یک منطقه مرطوب زندگی می‌کنید، این سیستم‌ها شما را از رطوبت بیش از حد حفظ خواهند کرد.

  • به جریان هوای بهبود یافته نیاز دارید: آن‌ها گردش هوای بهتری را فراهم می‌کنند زیرا کانال‌های هوای مرکزی، هوا را به طور موثرتری در سراسر فضا به جریان در می‌آورند.

  • سیستمی می‌خواهید که از دید پنهان باشد: با این سیستم‌ها، همه چیز بجز رجیسترها به دور از چشم پنهان می‌شود. این سیستم برای افرادی که خواهان یک راه حل سرمایشی یا گرمایشی هستند و مایلند زیبایی خانه آن‌ها تحت الشعاع قرار نگیرد، بسیار ایده‌آل است.

  • یک راه‌حل کم‌ هزینه می‌خواهید: فقط باید گاه به گاه تمیز کردن و تعمیر و نگهداری این سیستم‌ها را انجام دهید.

 برندهای برتر سازنده سیستم تهویه داکت اسپلیت  از نظر تهویه مهاجر (https://mohajer-co.com/products/category-duct-split) :

  • تک الکتریک: تک الکتریک داکت‌هایی با ظرفیت ۱۸۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ btu برای متراژهای مختلف تولید می‌کند. محصولات این شرکت برای مناطقی با آب و هوای معتدل مانند تهران مناسب هستند.

  • میدیا: داکت‌های این برند برای خانه‌هایی با سقف کاذب بهترین و کم‌مصرف‌ترین گزینه هستند.

  • ساران: داکت‌های ساران از محبوب‌ترین محصولات این شرکت هستند که در ظرفیت ۲۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ btu و گارانتی خدمات پس از فروش، تولید می‌شوند.

  • آکس: شرکت آکس داکت‌های اسپلیت اینورتر و دور ثابت ارائه می‌دهد که از کیفیت بالا، قیمت مناسب و مصرف انرژی پایین برخوردار هستند.

  • جی پلاس: محصولات این شرکت از نوع اینورتر هستند و توسط شرکت گلدیران تولید می‌شوند.

  • زانتی گرین: محصولات این شرکت تحت لیسانس ایتالیا تولید می‌شوند و هم در ساختمان‌های تجاری و هم مسکونی کاربرد دارند.

  • ایران رادیاتور: این شرکت که ابتدا در زمینه تولید پکیج‌های گرمایشی و آبگرمکن فعالیت می‌کرد، اخیرا به تولید اسپلیت دیواری و داکت اسپلیت نیز پرداخته است.

  • هایسنس: این شرکت یکی از محبوب‌ترین برندهای تولید سیستم تهویه هوا می‌باشد که استفاده از آن در تمامی نقاط ایران با هر گونه شرایط آب و هوایی امکان‌پذیر است. داکت‌های هایسنس در ظرفیت ۱۸۰۰۰ btu و ۶۰۰۰۰ btu تولید می‌شوند.

  • وستن ایر: به نقل از سازنده های کشور و افراد سر شناس تهویه مطبوع، وستن ایر توانسته با کیفیت عالی و قیمت بسیار مناسب و خدمات پس از فروش از سایر برند ها کار آمد تر در ایران باشد 

برند های داکت اسپلیت

فروشگاه تهویه مطبوع مهاجر

خرید داکت اسپلیت از یک فروشگاه معتبر و با سابقه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا با این کار می‌توانید به صورت مادام‌العمر از سیستمی که خریداری کرده‌اید استفاده کنید و نگران خراب شدن آن و به بار آمدن هزینه‌های اضافی نباشید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت این فروشگاه، از قیمت داکت اسپلیت باخبر شده و نسبت به خرید آن اقدام نمایید.لطفا ای

فروشگاه تهویه مطبوع مهاجر در طول ۴۰ سال فعالیت، با بهره‌گیری از دانش فنی شرکت‌های معتبر و تکیه بر تجربیات نیروهای متخصص و کارآمد، در تلاش است تا بهترین امکانات و تجهیزات را در اختیار مشتریان بگذارد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.