بازار سهام

01

وابستگی روند بورس به تصمیم‌ها

بورس اولین روزی کاری هفته را نیز بی‌رمق آغاز کرد وبا عقب‌نشینی بیش از 9 هزار واحد 7/ 0 درصد از ارتفاع خود کاست و به عدد یک میلیون و 233 هزار واحدی تنزل پیدا کرد. در این بین معدود نمادهای مثبت نیز به چشم می‌خورد اما جهت کلی بازار در روز گذشته نزولی بود. تزریق ۲۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس، بازبینی دامنه نامتقارن، کمک بازار بدهی به بازار سرمایه، تشکیل کانون سرمایه‌گذاران حقیقی و همچنین تسریع در فرآیند افزایش سرمایه‌ها از موارد بسیار مهمی هستند که به‌زودی در دستور کار بورس تهران قرار خواهند گرفت. با توجه به این موارد کارشناسان انتظار دارند بازار متعادل و مثبتی را در روز‌های آتی داشته باشیم، ولی روند حرکت بازار به مسائل نرخ سود بانکی، تزریق نقدینگی و همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری بستگی دارد.

 

بازار سکه

03

هیجان در قیمت سکه

بهای سکه با افزایش قیمت اونس طلا نزدیک محدوده‌هایی شده است که می‌تواند باعث رشد قیمت شود. به دلیل کاهش شدید تقاضا در نتیجه تعطیلی اجباری اصناف، روز شنبه حباب سکه بهار آزادی 350 هزار تومان افت کرد. هر قطعه سکه در بازار در روز گذشته با 70 تومان کاهش نسبت به روز پنج‌شنبه به 10 میلیون و 600 هزار تومان رسید. بازار به مذاکرات هسته‌ای توجه دارد که در طول هفته گذشته قیمت دلار آمریکا و قیمت سکه امامی هر دو بازدهی مثبت داشتند. محرک‌های صعودی قیمت سکه عمدتا فاکتور نااطمینانی ناشی از رویدادهای غیر‌اقتصادی و طلای جهانی عنوان می‌شود، اما موضوعی که مانع رشد سکه می‌شود روند دلار است. علاوه‌بر این رشد نرخ اونس طلا باعث شده است که معامله‌گران سکه نیز به آینده دارایی خود امیدوارتر شوند و بعضا مقدار خریدهای خود را افزایش دهند.

 

بازار طلای جهانی

04

رشد 2 درصدی طلا

همراه با کاهش نرخ بازده اوراق قرضه ایالات‌متحده آمریکا، طلا توانست بار دیگر صعودی شده و در روز جمعه حتی تا نزدیکی 1780 دلار نیز صعود کرده و در نهایت، بهای هر اونس طلا در آخرین روز معاملاتی بازار جهانی۱0 دلار و 1۰ سنت معادل 6/ 0 درصد افزایش یافت و در ۱۷76 دلار و 9۰ سنت بسته شد که بالاترین قیمت از ۲۴ فوریه بود. طلا برای کل هفته بیش از دو درصد افزایش به ثبت رساند.پس از اینکه قیمت طلا سطح مقاومتی مهم ۱۷۶۵ دلار را شکست و در بالاترین حد دو ماه گذشته قرار گرفت، تحلیلگران به روند افزایشی طلا در معاملات هفته جاری بی‌نهایت خوش‌بین شدند و بر این باورند که طلا  می‌تواند سطح روانی 1800 دلار را به دست آورده و صعود‌های بیشتری از خود نشان دهد.

 

بازار اوراق مسکن

05

حمایت قیمتی تسه

اوراق تسهیلات مسکن روز شنبه با تغییر روند مثبت قیمتی همراه بود، به‌طوری‌که قیمت پایانی این اوراق در روز گذشته با رشد بیش از 900 تومان به رقم 50 هزار و 600 تومان افزایش یافت. رشد حدود 2 درصدی تسه 9812 همراه با رشد ارزش معاملات در این سهم در بازار فرابورس تهران بود. بسیاری از تسه‌های دیگر نیز در بازار روز گذشته همسو با روند تغییرات مثبت قیمتی بودند. با این حال انتظار می‌رود که با توجه به روند بازار و مسائل بانکی حول محوریت نرخ سود بانک‌ها، نوسانات تسه نیز کمتر شود و بیشتر در همین محدوده 49 تا 51 هزار تومان تغییر کند. بر این اساس دارندگان این برگه اوراق تسهیلات بانک مسکن متعاقبا تمایل بیشتری به خرید یا حتی فروش منطقی این سهم ندارند و افت قیمت گذشته می‌تواند حاصل فروش‌ هیجانی باشد.

 

بازار نفت

06

درخشش طلای سیاه

قیمت نفت در معاملات روز جمعه اندکی کاهش پیدا کرد؛ اما تحت‌تاثیر آمار اقتصادی بهتر از حد مطلوب در آمریکا و چین که نگرانی‌ها نسبت به رشد موارد ابتلا به کووید-۱۹ در سایر اقتصادهای بزرگ را جبران کرد، رشد هفتگی به ثبت رساند. بهای معاملات وست‌تگزاس‌اینترمدییت آمریکا ۳۳ سنت معادل 5/ 0 درصد کاهش پیدا کرد و در ۶۳ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته 4/ 6 درصد رشد کرد که بزرگ‌ترین رشد هفتگی از هفته منتهی به ۲۶ فوریه بود.قیمت نفت با کمک کاهش تولید کم‌سابقه اوپک و متحدانش در سال گذشته بهبود پیدا کرد. بخشی از محدودیت عرضه اوپک‌پلاس قرار است در فاصله ماه مه تا ژوئیه تسهیل شود و وزیران نفت این گروه ۲۸ آوریل برای تصمیم‌گیری درباره سیاست تولید خود دیدار خواهند کرد که بر روند آتی نفت تاثیرگذار خواهد بود.