حباب سکه بزرگتر شد

در طول هفته‌ای که گذشت قیمت دلار آمریکا و قیمت سکه امامی هر دو بازدهی مثبت داشتند، بازدهی سکه در حدود ۲ درصد و بازدهی دلار در حدود یک درصد بوده است. محرک‌های صعودی قیمت سکه عمدتا فاکتور نااطمینانی ناشی از رویدادهای سیاسی و طلای جهانی عنوان می‌شود، اما آنچه مانع آن شد که سکه بیش از این رشد کند، احتمالا همراهی نکردن دلار بود.

تغییرات نرخ دلار در طول هفته

دلار آمریکا در هفته گذشته کار خود را با قیمت ۲۴ هزار و ۷۸۰ تومان آغاز کرد، اما در روز یکشنبه خود را به مرز حساس ۲۴۹۵۰ تومان رساند. قیمت دلار در روز دوشنبه از ۲۵ هزار تومان عبور کرد، اما با ثبت روند کاهشی طی دور روز، چهارشنبه را با قیمت ۲۴ هزار و ۸۷۰ تومان به پایان رساند. نرخ دلار در روز پنج‌شنبه دوباره قدری بالا کشید و در نهایت زیر مرز حساس ۲۴ هزار و ۹۵۰ و روی رقم ۲۴ هزار و ۹۳۰ تومان هفته را به پایان رساند.

بر این اساس قیمت دلار در هفته گذشته ۱۵۰ تومان، یعنی حدود ۰.۵ درصد افزایش یافت. اختلاف بین بیشترین و کمترین قیمت دلار نیز در حدود ۲۳۰ تومان، یا یک درصد نرخ دلار بوده است.

حباب قیمت سکه

با توجه به نرخ دلار، طلای جهانی و قیمت سکه قیمت واقعی سکه در ابتدای هفته ۱۰ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان به دست می‌آید که حبابی به اندازه ۲۲۹ هزار تومان معادل ۲.۲۵ درصد را نتیجه می‌دهد.

در پایان هفته نیز نرخ واقعی سکه ۱۰ میلیون و ۳۴۸ تومان به دست می‌آید و حبابی به اندازه ۲۴۲ هزار تومان معادل ۲.۳۴ درصد را نتیجه می‌دهد. در نتیجه اندازه حباب سکه قدری بزرگ شده است که با ثابت در نظر گرفتن باقی متغیرها می‌توان آن را نتیجه ظاهر شدن قدری عدم اطمینان در بازار تلقی کرد.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «بازدهی قیمت سکه دو برابر قیمت دلار +‌نمودار» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.