بازار سهام

درخشش بزرگان در بورس

در معاملات روز دوشنبه بازار سهام سبز‌پوشی شاخص‌کل بورس برای دومین جلسه پیاپی ادامه یافت و با افزایش بیش از ۲ درصد روی سکوی یک‌میلیون و ۱۹۹ هزار واحدی ایستاد. این دومین رشد چشمگیر نماگر بورس پس از رشد ۹/ ۳ درصدی در نخستین روز اجرای دامنه نامتقارن است؛ بدین ترتیب پنجمین رشد بورس در سایه دامنه نامتقارن رقم خورد.به‌رغم رشد هر سه شاخص همچنان حدود ۶۰درصد نمادها در مدار منفی معاملات قرار دارند و خروج پول حقیقی نیز ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد طی افت‌های اخیر، سهامداران چنان به سیاست‌گذار بی‌اعتماد شده‌اند که این رشد قیمت‌ها را فرصتی برای فروش می‌دانند، بر این اساس مالکیت سهام به ارزش ۱۹۰ میلیارد تومان از دست حقیقی‌ها خارج شد و ارزش معاملات خرد بورس روز گذشته به ۴هزار و ۸۲۳ میلیارد تومان افزایش یافت.

 

 

بازار سکه

صعود به میانه‌های کانال10 میلیونی

در روز‌های گذشته سکه و طلا کاهش قابل‌توجهی را شاهد بودند و قیمت سکه حتی تا زیر 10 میلیون و 500 هزار تومان نیز کاهش یافت؛ اما به‌نظر می‌رسد که روند صعودی قیمت‌ها برای بار دیگر آغاز شده‌است. با تصویب بسته حمایتی بایدن اونس‌طلا در معاملات دوشنبه مثبت بازگشایی شد و دلار نیز افزایش خوبی داشت، سکه نیز با مثبت‌بودن دو بازار موثر روند افزایشی خود را ادامه داد‌ و در نهایت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز دوشنبه 10‌میلیون و‌510‌ هزار تومان معامله شد که افزایش60 هزار تومانی را در مقایسه با روز کاری قبل نشان می‌دهد. در حال‌حاضر قیمت طلا و سکه تا حد بسیار زیادی به دلار وابسته است چراکه اونس تاثیرات خود را گذاشته و اکنون سکه در حال حرکت همراه با نوسانات دلار است.

 

 

بازار طلای جهانی

نوسانات کاهشی طلا

قیمت طلا از ابتدای سال میلادی با نوسانات کاهشی مواجه شده است. اونس طلا در حال‌حاضر در پایین‌ترین سطح چند ماهه خود قرار گرفته و در حال ادامه‌دادن به روند کاهشی خود است. اونس طلا در ابتدای سال 2021 میلادی در حدود 1930 دلار قیمت داشت که تا اکنون بیش از 200 دلار کاهش را تجربه کرده و چندین مرتبه به زیر کانال 1700 دلار سقوط کرده است. هر اونس روز دوشنبه (ساعت 20 به‌وقت تهران) با 18دلار درصد افت به محدوده1682 دلار نزول کرد. با این وجود کارشناسان انتظار دارند که هنگامی که بازده خزانه‌داری تا 75/ 1درصد رشد کند بانک فدرال آمریکا به موضوع ورود کرده و باعث کاهش بازده شود. همچنین تصویب بسته محرک مالی بایدن نیز می‌تواند ارزش دلار آمریکا را کاهش دهد که باعث بهبود شرایط فعلی طلا خواهد شد.

p15 copy

 

 

بازار اوراق مسکن

رشد تسه‌ها در سایه تصمیمات جدید

با تصمیم جدید شورای پول و اعتبار درخصوص افزایش تعداد معاملات هر کد، اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز دوشنبه همانند شاخص فرابورس روز مثبتی را تجربه کرد و با افزایش قیمت 300 تومانی در قیمت پایانی 56 هزار و 140 تومان بسته شد که افزایش 5/ 0درصدی را در مقاسه با قیمت قبلی نشان می‌دهد. تصمیمات جدید شورای پول و اعتبار درخصوص افزایش سقف خرید به 280 برگه و همچنین اقدام بانک مسکن در کاهش سود وام پرداختی از 9 درصد به 6درصد در دوره پنج ساله، دو سیاست برای برون‌رفت از فضای رکودی حاکم بر بازار مسکن بوده و بر خرید اوراق تسهیلات بانک مسکن نیز اثر‌گذار است. در حال‌حاضر حداکثر سقف پرداخت تسهیلات مسکن جوانان در تهران در پایان سال پنجم سپرده‌گذاری مبلغ ۲۱۰ میلیون تومان و در پایان سال پانزدهم نیز ۴۰۰ میلیون تومان است.

 

 

بازار نفت

شروع پر قدرت نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه در پی گزارش حملات به تاسیسات عربستان‌سعودی، برای نخستین‌بار از زمان شیوع ویروس کرونا در بالاترین حد خود بیش از دو سال گذشته ایستاد. بازارهای سهام آسیایی پس از اینکه سنای آمریکا لایحه بسته کمک اقتصادی 9/ 1تریلیون دلاری را تصویب کردند، افزایش یافتند. همزمان آمار اقتصادی مثبتی که در آمریکا و چین منتشر شد، دورنمای بهبود اقتصاد جهانی را مثبت‌تر کرد. تحلیلگران با اشاره به اینکه حمله اخیر دومین حمله ماه جاری پس از حادثه چهارم مارس در جده بود، اظهار کردند: ممکن است شاهد روند صعودی بیشتری در بازار نفت در بازه کوتاه‌مدت باشیم به‌خصوص که بازار احتمالا باید نرخ ریسک را در معاملات نفت به حساب بیاورد زیرا این حملات افزایش پیدا کرده است. قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت، برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت و66 دلار و 40 سنت قیمت خورد.