بازار سهام

15-01 copy

بزرگان سبز،کوچک‌تر‌ها سرخ

 در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام، شاخص کل بورس در ابتدای معاملات روز روند نزولی را طی می‌کرد تا اینکه با حمایت سهامداران حقوقی و در نتیجه افزایش تقاضا در نمادهای بزرگ، نماگر بورس پس از 5 روز منفی متوالی، از کف روزانه خود فاصله گرفت و مثبت شد. بر این اساس شاخص کل بورس رشد محدود 03/ 0 درصدی را رقم زد و روی عدد یک میلیون و 150 هزار واحدی ایستاد. اما شاخص کل هم‌وزن به سیر نزولی خود ادامه داد و با افزایش عرضه در سهام کوچک‌تر افت 4/ 1 درصدی را تجربه کرد و رقم 430 هزار و 420 واحد را به ثبت رساند. شاخص کل فرابورس هم راستا با شاخص کل بورس روز معاملاتی خود را سبز به پایان رساند. حقوقی‌ها روز گذشته خالص خرید 630 میلیارد تومانی را رقم زدند و معاملاتی به ارزش حدود ۹ هزار میلیارد تومان در بورس روز گذشته انجام شد.

 

بازار سکه

15-03 copy

باز پس‌گیری محدوده 10میلیونی 

در معاملات روز سه شنبه بازار طلا و سکه، مسکوکات این فلز گرانبها افزایش کمی را تجربه کردند اما در بازگشت به کانال قبلی موفق بود و توانست در بالای این کانال قیمت‌گذاری شود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 10 میلیون و 150هزار تومان معامله شد که افزایش 260 هزار تومانی را در مقایسه با روز کاری قبل نشان می‌دهد. عاملی که از افزایش سکه پشتیبانی کرد بازگشت دلار به کانال 22 هزار تومانی و همچنین افزایش نسبی اونس طلا در بازار جهانی بوده است. سکه بورسی نیز روز را صعودی آغاز کرد و معامله‌گران آن حتی با صف خرید مواجه شده‌اند. قیمت قطعات کوچک‌تر نیز به پیروی از سکه تمام تغییر کردند. نیم سکه با 100 هزار تومان کاهش به قیمت 5 میلیون و 450 هزار تومان و ربع سکه نیز با 50 هزار تومان کاهش با قیمت 3‌میلیون و 450 هزار تومان معامله شد.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

بهبود بهای طلا

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر افت ارزش دلار از پایین‌ترین رکورد یک ماه و نیم اخیر که روز گذشته به آن نزول کرده بود، اندکی افزایش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری (در ساعت 19 به وقت تهران) با 2/ 0 درصد رشد، به ۱۸40 دلار رسید. عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در معاملات روز گذشته، دلار آمریکا بود. با وجود بهبود اخیر دلار، احتمال ضعیف شدن بیشتر آن وجود دارد و این موضوع از قیمت طلا پشتیبانی خواهد کرد. دلار از بالاترین رکورد چهار هفته گذشته که روز دوشنبه ثبت کرده بود، اندکی کاهش یافت. به گفته کارشناسان، سرمایه‌گذاران اکنون به دور بعدی اقدامات محرک مالی در آمریکا چشم دوخته‌اند. جو بایدن که روز چهارشنبه مراسم تحلیفش به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا برگزار می‌شود، برنامه محرک مالی 9/ 1 تریلیون دلاری را هفته گذشته رونمایی کرد.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

تسه9712 مثبت شد

در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه، تسه9712 در فرابورس برخلاف روند چند روز گذشته مثبت شد، هر چند این افزایش در مقابل ریزش‌های سنگینی که تجربه کرد، ناچیز است اما سبب شد که برای این نماد در روز گذشته صف خریدی نیز تشکیل شود. هر فقره از این اوراق در فرابورس روز سه‌شنبه در قیمت پایانی50 هزار و 749 تومان بسته شد که افزایش 5/ 0 درصدی را در مقایسه با روز قبل نشان می‌دهد. هر چند که روند صعودی و نزولی تسه‌ها باتوجه به عرضه و تقاضای آن تعیین می‌شود و مهم‌ترین عامل تغییر قیمت و جهت‌دهی به این اوراق است، اما سیر شاخص کل بورس و فرابورس نیز در تغییر رفتار اوراق تسهیلات بانک مسکن در فرابورس موثراست. روز گذشته هر دوی این شاخص‌ها روز مثبتی را پشت سر گذاشتند و مثبت شدند.

 

بازار نفت

15-07 copy

نفت صعود کرد

بهای معاملات نفت خام آمریکا روز سه‌شنبه تحت تاثیر خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به تاثیر مثبت اقدامات محرک مالی دولت آمریکا بر رشد اقتصاد جهانی، افزایش یافت. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با 20 سنت معادل 3/ 0 درصد کاهش، به ۵۲ دلار و 55 سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت از اقدام یک‌جانبه عربستان سعودی برای کاهش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز دیگر در دو ماه آینده که ذخایر جهانی نفت را در سه ماه نخست سال جاری 1/ 1 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد و همچنین آمار منتشر شده از پالایشگاه‌های نفت چین که 3 درصد رشد را در سال 2020 نشان می‌دهد، حمایت شده است. سرمایه‌گذاران منتظر مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در روز چهارشنبه برای شنیدن جزئیات بسته کمک کرونایی 9/ 1 تریلیون دلاری وی هستند.