بازار سهام

1

پایان هفته سبز بورس

روز گذشته بازار سرمایه شاهد به ثمر نشستن یک چهارشنبه سبزپوش دیگر بود. در این روز برآیند معاملات روزانه اگرچه در نهایت به رشد 10 هزار واحدی شاخص کل بورس انجامید با این حال فشار فروش ناشی از افزایش عرضه‌های روز گذشته در بازار یاد شده در ابتدای معاملات سبب شد تا عملکردی منفی در نماگر اصلی بازار سهام به ثبت برسد اما در ادامه با چرخش جدی همراه شد. به هر روی رشد یاد شده که میانگین وزنی قیمت سهام را 74/ 0 درصد افزایش داد، شاخص کل بورس را به سطح یک میلیون و 367 هزار واحد رساند. در این روز از 347 نماد معامله شده 41 درصد نمادها صف خریدی به ارزش 1431 میلیارد تومان داشتند و 14 درصد نمادها نیز صف فروش 646 میلیارد تومانی را به ثبت رساندند.

 

بازار سکه

3

از سکه افتادن سکه

در بازار مسکوکات گرانبها رویه‌های موجود در بازار داخلی ارز در کنار بهبود امیدها نسبت به حل و فصل راحت‌تر غائله کرونا موجب شد سکه به کف کانال 11 میلیون تومانی سقوط کند. این امر اگرچه به خودی خود نشانگر پایداری قیمت‌ها برای مدتی طولانی در محدوده فعلی نیست با این حال شرایطی را رقم زده که به موجب آن می‌توان در کوتاه‌مدت به نفوذ قیمت سکه به کانال 10 میلیون تومانی نیز امیدوار بود. بر این اساس هر نوع خبری که در بازار داخلی ارز به تقویت پول ملی در برابر دلار منجر شود یا بتواند از تبعات شوم شیوع کرونا بر اقتصاد جهانی بکاهد، می‌تواند در روزها و هفته‌های پیش رو مرهمی باشد بر رشد قابل توجه دارایی‌هایی مانند سکه بهار آزادی که در ماه‌های ابتدایی سال جاری تحت تاثیر تورم داخلی و ریسک‌های بین‌المللی رشدی خارق‌العاده را به ثبت رساند.

 

بازار طلای جهانی

4

زمین لیز طلا

در بازارهای جهانی درب همچنان بر پاشنه امیدواری به درمان کرونا و خروج از بحران‌هایی می‌چرخد که به واسطه همه‌گیر شدن این بیماری در اقصی نقاط جهان ایجاد شده است. همین امر سبب شده تا افت اونس جهانی طلا در بازارهای بین‌المللی تداوم یابد و این فلز گرانبها روز گذشته را در حالی به اتمام برساند که در معاملات این روز برای دقایقی تا 1800 دلار نیز کاهش یافت. بر این اساس تا لحظه نگارش این گزارش (ساعت 18 روز چهارشنبه) طلا بهای 1810 دلاری را به ازای هر اونس تجربه کرد. این در حالی است که فلز یاد شده 16 روز قبل 1966 دلار به ازای معیار وزنی یاد شده قیمت داشت. در حال حاضر آنچه توانسته به‌رغم پیش‌بینی‌های بدبینانه از آینده اقتصاد جهانی به کاهش ریسک انتظاری دامن بزند، درمان کرونا است.

 

بازار مسکن

5

سقوط «تسه» به کانال 67 هزارتومانی

بازار اوراق تسهیلات مسکن در روزهای گذشته ثابت کرده که راه خودش را می‌رود و برای ادامه معاملات اعتنای چندانی به تحولات قیمت سهام بورس و فرابورس ندارد. بر این اساس قیمت اوراق یاد شده که اغلب در بازار تحت عنوان «تسه» شناخته می‌شوند، در روزهای گذشته کاهشی جدی را به ثبت رسانده است. دلیل این امر را می‌توان در افت قیمت ارز در روزهای اخیر جست‌و‌جو کرد. از آنجا که بخشی از تقاضای موجود در بازار مسکن به خصوص از جانب افراد واجد شرایط وام مربوطه به دلیل انتظارات تورمی افزایش یافته بود، حالا طبیعی به نظر می‌آید که با کاهش قابل توجه قیمت دلار، تقویت پول ملی مرهمی بر انتظارات فزاینده تورمی باشد که در سال‌های اخیر شکل گرفته‌اند. عواملی از این دست سبب شده تا روز گذشته افت 04/ 4درصدی تسه 9710 موجب رسیدن قیمت آن به 67 هزار و 798 تومان شود.

 

بازار نفت

6

لبخند طلای سیاه به درمان کرونا

در بازار جهانی نفت بر خلاف بازارهایی مانند اونس جهانی طلا که عموما به مرحمت ریسک با افزایش قیمت رو به رو می‌شوند، امیدواری به درمان بیماری کووید-19 سبب افزایش تقاضا برای طلای سیاه شده است. همین امر سبب شده بهای نفت که تا پیش از این ماه‌ها در یک روند تقریبا خنثی به شکلی محدود در نوسان بود، در روزهای اخیر با رشد قابل‌توجهی همراه شود. بر این اساس روز گذشته قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در حالی به حدود 45 دلار و 33 سنت رسید که تا همین چند روز قبل بسیاری از تحلیلگران بازارهای جهانی رشد سریع قیمت این ماده استراتژیک را به این آسانی‌ها ممکن نمی‌دانستند. همین امر سبب شده تا واکنش نفت به اخبار تولید واکسن کرونا بیش از گذشته توجه تحلیلگران را به خود جلب کند.