بازار سهام

شتاب نماگر در مسیر نزولی

شاخص کل نخستن روز معاملاتی را بر مدار منفی آغاز کرد. به‌طوری که طی ساعت نخست معاملات روز یکشنبه شاهد افت ۳۶ هزار واحدی شاخص کل بورس بودیم. در ادامه معاملات روز روند نزولی شاخص شدت گرفت و بیش از ۴۷ هزار واحد ریزش را به ثبت رساند و روی عدد یک میلیون و ۵۱۴ هزار واحدی ایستاد. همچنین شاخص هم‌وزن ۳/ ۱درصد افت را تجریه کرد، به نظر می‌رسد افت کمتر شاخص هم‌وزن تحت تاثیر دو عامل باشد. عامل اول اینکه معدود نمادهای سبزپوش بازار نمادهای کوچک‌تر بودند که بر شاخص هم‌وزن تاثیر بیشتری دارند. از طرفی با قفل بودن اغلب نمادهای کوچک و متوسط بازار در صف فروش و عدم پر‌کردن حجم مبنا قیمت پایانی آنها تغییر زیادی نداشته و به همین واسطه شاخص هم‌وزن افت شدیدی را تجربه نکرده است.

 

 

بازار سکه

همراهی سکه و دلار

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش 280 هزار تومانی به ۱6 میلیون و 100 هزار تومان رسید همچنین نیم‌سکه و ربع سکه اندکی کاهش را در مقایسه با روز‌های گذشته تجربه کردند. بر این اساس قیمت نیم سکه 8 میلیون و 800 هزار تومان و بهای ربع سکه به 5 میلیون‌و 950 تومان رسید و سکه یک گرمی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار معامله شد. به گفته کارشناسان چنانچه بانک مرکزی بازار ارز را مدیریت کند، بازار طلا و سکه در کوتاه مدت به آرامش خواهد رسید. اگر بعد از ماه صفر قیمت دلار کاهش یابد قیمت سکه و طلا هم افت خواهد کرد. نوسان قیمت دلار و اونس جهانی قیمت طلا و سکه را در بازار تحت تاثیر قرار داده است. از طرفی در بازارهای داخلی میزان عرضه و تقاضا نیز بر روند افزایش یا کاهش قیمت طلا اثر دارد.

 

 

بازار طلای جهانی

هفته کاهشی طلا

هفته گذشته قیمت هر اونس طلا ۳۱ دلار سقوط کرد و روی ۱900 دلار قرار گرفت، با کمرنگ شدن امکان تصویب بسته کمک مالی کرونایی آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری در 3 نوامبر که از جذابیت طلا به‌عنوان مانعی در برابر تورم کاسته شد، قیمت طلا کاهش یافت و نخستین هفته کاهشی در سه هفته گذشته را رقم زد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 8 دلار و 60 سنت کاهش در قیمت 1900 دلار بسته شد. این فلز گرانبها طی هفته گذشته 4/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داد. باتوجه به اینکه تکلیف لایحه کمک مالی تا حد زیادی مشخص نیست، طلا همچنان به نوسانات دلار وابسته است.درحالی که بدون یک عامل قوی کوتاه مدت، احساس حاکم بر بازار طلا همچنان افزایشی است، به نظر می‌رسد، قیمت طلا در اطراف 1900 دلار در نوسان باشد.

 

 

بازار اوراق مسکن

تسه 90 هزار تومانی ماند

در جریان داد وستد‌های روز یکشنیه قیمت تسه 9710 نسبت به آخرین روز معاملاتی تغییر چندانی نداشته و 90هزار و 600 تومان معامله شد که کاهش (13/ 0) درصدی را نشان می‌دهد. ارزش کل معاملات انجام شده در روز یکشنبه بیش از 650 میلیون و 43 هزار تومان رسیده است. با توجه به اینکه برای هر 500 هزار تومان باید یک اوراق تسهیلات مسکن (تسه) خرید، پس برای گرفتن 400 میلیون تومان وام، باید 800 عدد اوراق تسه خرید. اگر قیمت‌ جدید که میانگین آن 90هزار و 500 تومان است، را در نظر بگیریم، قیمت خرید این اوراق از فرابورس می‌شود حدود 72 میلیون و 800 هزار تومان. پس در صورتی که شرایط موردنظر بانک مسکن برای دریافت این وام را داشته باشید، بیش از 72‌میلیون تومان می‌دهید و 400میلیون تومان وام مسکن دریافت می‌کنید.

 

 

 

بازار نفت

مقاومت نفت در کانال 40 دلاری

قیمت نفت روز جمعه اندکی کاهش را شاهد بود و به قیمت40‌دلار و 88 سنت معامله شد. همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدییت با ۸ سنت افت به ۴۰ دلار و 72 سنت در هر بشکه رسید. از طرفی وست‌تگزاس اینترمدییت افزایش 7/ 0‌درصدی را در هفته گذشته به ثبت رساند. اعمال محدودیت‌های کرونایی جدید به خاطر افزایش مبتلایان به این ویروس در بسیاری از کشورهای مهم جهان و چشم‌انداز تاثیرگذاری منفی این مساله بر رشد اقتصادی و تقاضای نفت در این مناطق باعث شد در معاملات چند هفته گذشته شاهد کاهش قیمت در بازار جهانی باشیم. زیرا این نگرانی وجود دارد که افزایش سریع در موارد ابتلای کووید-۱۹ در ایالات متحده و اروپا به کاهش تقاضا در دو منطقه از بزرگ‌ترین مناطق مصرف‌کننده سوخت در جهان ادامه خواهد داد.