بازار سهام

1

افت ۶۰ درصدی ارزش و حجم معاملات

در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص کل با ریزش بیش از 2 درصدی به یک میلیون و 570 هزار واحد رسید همچنین شاخص هم‌وزن نیز بیش از یک درصد افت داشت. ارزش معاملات حدود 60 درصد نسبت به روز قبل کاهش داشت و حجم معاملات بیش از 70 درصد نسبت به روز قبل کاهش را نشان می‌دهد. این دومین روز از هفته جاری است که شاخص کل ریزش‌های شدید را به ثبت می‌رساند. شاخص بورس از نقطه اوج خود تاکنون بیش از 500 هزار واحد کاهش یافته و حمایت‌های لفظی و عملی از این بازار نتوانسته مانع افت بیشتر شاخص شود. ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) به یک هزار و 542 میلیارد تومان رسید که کمترین سطح از دی ۹۸ است. خالص تغییر مالکیت روز590 میلیارد تومان حقیقی به حقوقی است.

 

بازار سکه

3

 ادامه روند افزایشی سکه

افزایش نرخ دلار موجب شد سکه نیز روندی افزایشی را در روز گذشته طی کند. سکه روز دوشنبه را در محدوده 11 میلیون و 450 هزار تومان آغاز کرد و در ادامه روز به 11 میلیون و 560 هزار تومان رسید. بدیهی است که نرخ ارز، قطب‌نمای سکه در بازار طلا است و از قیمت جهانی طلا نیز تاثیر می‌پذیرد اما افت طلا در بازار جهانی تاثیری بر سکه نداشت و قیمت آن افزایشی شد. با توجه به نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی(1918 دلار) و افزایش نرخ دلار انتظار می‌رود رشد قیمت سکه ادامه یابد. در نتیجه مرزهای جدید سکه تنها در صورتی فتح خواهد شد که دلار روند افزایشی  خود را ادامه دهد.

 

بازار طلای جهانی

4

بازگشت به سطح حمایتی

قیمت طلا روز گذشته با باز شدن بازارها ابتدا نزدیک به 10 دلار کاهش داشت و سپس به حدود قبلی یعنی 1930 دلار بازگشت. با این حال با انتشار آمار تولید ناخالص داخلی اروپا قیمت اونس طلا بار دیگر 10 دلار کاهش داشت و به قیمت 1920 دلار، سطح حمایتی یک ماهه اخیر رسید. تولید ناخالص داخلی اروپا از منفی 1/ 12 درصد و منفی 15 درصد سالانه به‌ترتیب به منفی 8/ 11 درصد ماهانه و منفی 7/ 14درصد سالانه رسید. این درحالی‌است که پیش‌بینی می‌شد این آمار ثابت و بدون تغییر منتشر شوند. همان‌طور که درچند هفته گذشته گفته شده، این نوسانات فعلا قدرت شکست کف 1900 را ندارند و بیشتر به‌عنوان فرصت خرید برای سرمایه‌گذاران بلندمدت طلا تلقی می‌شوند. در ادامه معاملات روز گذشته هر اونس طلا با 11 دلار کاهش به 1918 دلار رسید.

 

بازار اوراق مسکن

5

رشد اندک تسه

اوراق تسهیلات مسکن، روندی صعودی را تجربه کرد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 مانند روز گذشته حداکثر رشد قیمت را داشت. این اوراق با نماد تسه 9710 در جریان دادوستد‌های روز گذشته از قیمت 78 هزار و 200 تومان به 78هزار و 972 تومان رسید. این در شرایطی است که اوراق تسهیلات مسکن در روز‌های اخیر روندی صعودی را در پیش گرفته است. افزایش قیمت این اوراق در نهایت موجب می‌شود تامین مالی مسکن برای کسانی که در پی خرید مسکن هستند افزایش یابد. روند صعودی این اوراق در حالی رخ می‌دهد که شاخص کل بورس روندی نزولی داشته است. به نظر می‌رسد اوراق تسهیلات مسکن مسیر متفاوتی را انتخاب کرده است. مسیری که ممکن است در بلندمدت نقش این ابزار مالی در معاملات مسکن را کاهش دهد.

 

بازار نفت

6

کرونا تقاضای وست تگزاس را پایین کشید

نگرانی‌ها درباره احتمال افزایش تعداد موارد ابتلا به بیماری کووید-19 پس از تعطیلات روز کارگر در ایالات متحده آمریکا و نگرانی‌های فزاینده تقاضا در بازار، قیمت نفت را به قدرت تمام کاهش داده است و حالا به کف دو ماهه خود رسیده است. تحت‌تاثیر تیره شدن چشم‌انداز تقاضا و شکرآب شدن روابط میان ایالات متحده آمریکا و چین، دو اقتصاد بزرگ جهان که بزرگ‌ترین تولید‌کننده و مصرف‌کننده نفت جهان هستند، قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در بازار با کاهش چشمگیری مواجه شد. شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلفی چون هند، بریتانیا، آسیا و سایر نقاط جهان به کاهش تقاضای پالایشگاهی نیز منجر شده است که تاثیر بسیار منفی روی بازار دارد. قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس نسبت به روز دوشنبه 2 دلار کاهش داشت و به 63/ 37 دلار رسید.