بازار سهام

15-01 copy

همرنگی سه نماگر بازار سهام 

در سه‌روز معاملاتی هفته گذشته  هر سه نماگر بازار سهام یکدست قرمز رنگ بودند.در دومین هفته از شهریور در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار سهام، شاخص کل بازار با ریزش 52 هزار واحدی به  محدوده یک میلیون و ۶۳۱ هزار واحد  عقب‌نشینی کرد. ارزش معاملات خرد  بازار به 6 هزار میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت به ۲هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان رسید. در مجموع نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی‌ها به حقوقی در این هفته رخ داده است که نشان‌دهنده خروج پول از بازار است. شاخص کل هم‌وزن نیز 5/ 1 درصد منفی شد و بازار در نهایت با صف فروش در اکثریت نمادها به پایان رسید. سه نماد فارس  و فولاد و شستا به ترتیب با ۵۲۲0، ۴۹۷5، ۴۴۷2 بیشترین تاثیر منفی روی شاخص کل بازار را داشتند.

 

بازار سکه

15-03 copy

روند صعودی سکه متوقف شد

 سکه پس از نوسانات زیاد در هفته اول شهریور در نهایت  وارد کانال 11 میلیونی شد و در این کانال با سرعت افزایش قیمت‌های متوالی را تجربه کرد و پس از استراحت یک روزه مسیر را برگشت و در روز پنج‌شنبه این فلز گرانبها  در بازار آزاد 11 میلیون و 200 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز قبل از آن کاهش نشان می‌دهد. از طرفی  پس از انتشار آمارهای مثبت از فعالیت بخش تولید آمریکا امیدها نسبت به ترمیم اقتصاد این کشور افزایش یافته و این مساله سبب تعادل نسبی ارزش دلار و کاهش قیمت طلا در بازار جهانی شده است. همچنین کاهش نرخ دلار در کشور سبب کاهش قیمت سکه در بازار شده است. نیم سکه 5 میلیون و 570 هزار تومان معامله شد که  نسبت به روز گذشته ثابت 

مانده است. 

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

طلا تحت فشار ارزش دلار

قیمت طلا در بازار جهانی  طی هفته گذشته نوسان زیادی را شاهد بوده است. هر اونس طلا روز جمعه  ساعت 16 به  1938 دلار معامله شد اما در ادامه روز با اعلام کاهش نرخ بیکاری در آمریکا دچار تنزل شد. در حالی که دلار ضعیف و نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز اقتصاد جهانی به‌دلیل تداوم افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا جذابیت بازار طلا را حفظ کرده است، قیمت فلز زرد همچنان با نوسان‌های زیادی رو‌به‌رو است. البته روند بلندمدت بازار همچنان به نفع قیمت طلاست، زیرا به نظر می‌رسد  فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی جهان همچنان به سیاست‌های پولی انبساطی خود ادامه دهند.  نرخ پایین بهره موجب کاهش  هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا می‌شود. ضمن اینکه در دوران نوسانات ارزی و رشد تورم، بازار طلا محلی امن برای جلوگیری از افت ارزش دارایی‌ها به‌شمار می‌رود.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

افت اندک تسه 

اوراق تسهیلات مسکن روز چهارشنبه روز آرامی را پشت‌سر گذاشت. اوراق تسهیلات مسکن به‌عنوان یکی از ابزار‌های تامین مالی برای خریداران مسکن محسوب می‌شود. در روز‌های اخیر و با افت شاخص کل بورس، بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز تحت تاثیر این ریزش قرار گرفته است. در مقطعی رشد سهام  موجب شد اوراق  مسکن نیز افزایش قیمت را تجربه کند. در عین حال اوراق مسکن بار دیگر با نماگر بورس همسو شده و روندکاهشی در پیش گرفته است.  قیمت این اوراق موجب شد هزینه تامین مالی برای خرید مسکن کاهش پیدا کند. اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 با نماد تسه 9710 در روز گذشته (.1.06) درصد کاهش را تجربه کرد و از قیمت 70هزار و 900 تومان به 70هزار و 174 تومان رسید. تغییر اندک اوراق تسهیلات مسکن در روز گذشته در حالی صورت می‌گیرد که این اوراق در روز‌های اخیر نوسان‌های شدیدی را تجربه کرده‌اند.

 

بازار نفت

15-07 copy

طلای سیاه در آستانه ثبت هفته کاهشی

شاخص‌های نفتی برنت و وست‌تگزاس دیروز تا ساعت 16 رشد کمتر از یک درصدی داشتند که با وجود جبران بخشی از افت قیمت دو روزه آنها، با ادامه این روند، هفته‌ای کاهشی را رقم خواهند زد. در آخرین روز معاملاتی هفته (جمعه)، نفت از تضعیف 2/ 0 درصدی دلار اثر مثبت گرفت اما نگرانی‌ها از کندی بازیابی تقاضا همچنان فشار زیادی بر دوش قیمت‌ها می‌گذارد. علاوه بر این، اوپک‌پلاس در کنترل اعضایش برای تولید همسو با سهمیه با چالش‌های جدی رو‌به‌رو است و انتظار رشد عرضه از این جانب وجود دارد. فعالان بازار پس از طی چند روز ناامیدکننده در ماه سپتامبر، جمعه منتظر انتشار اطلاعات حقوق و دستمزد غیرکشاورزی آمریکا برای ماه آگوست بودند تا شاید با بهبود آمار، امیدی به بازیابی سریع‌تر اقتصاد این کشور پیدا کنند.