بازار سهام

بورس تهران در قبایی سبز

شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات دیروز ضمن جهش ۱/ ۲درصدی، بیشترین رشد روزانه را  از سوم تیرماه به ثبت رساند و به سطح ۲۷۴ هزار و ۸۷۲ واحد دست یافت. این جهش مرهون افزایش قیمت در ۹۵ درصد از تعداد کل نمادهای بورسی بود. بخش عمده رشد قیمت‌ها را می‌توان به قدرت فراگیر نقدینگی تازه‌واردی نسبت داد که طی روزهای کاری این هفته در رشد ارزش معاملات خودنمایی کرد. با وجود بازگشایی ضعیف بازار جهانی، انتشار گزارش‌های عملکرد  مرداد تقاضا را مشخصا در سهم‌های کالایی نظیر «فولاد» تحریک کرد و توانست فضای نسبتا همگنی را در بازار به وجود بیاورد. سیگنال‌های بازار جهانی می‌تواند در تداوم یا توقف این مسیر نقش موثری داشته باشد.

20-01

بازار ارز

کف‌شکنی‌های ممتد دلار

گام‌های اصلاحی بازار ارز طی روز گذشته با شدیدترین افت دلار در یک ماه اخیر ادامه یافت. نرخ هر دلار آمریکا در سومین روز کاری این هفته ۳۲۰ تومان کاهش یافت و به سطح ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. از سوم مرداد افت ۸/ ۲ درصدی در بازار ارز تجربه نشده بود. دلار با عقب‌نشینی شتابنده خود در روز گذشته به کمترین مقدار از ۱۹دی‌ماه سال ۹۷ رسید. از ابتدای هفته شاهد انتشار سیگنال‌های مثبت سیاسی در بین فعالان ارزی بودیم. تغییر فضای سیاسی با سفر وزیر امور خارجه به اروپا و گفت‌وگوهای وی در حاشیه نشست گروه۷موجی از خوش‌بینی را در بازارها به وجود آورد و به نظر تا عدم بروز نشانه مخالف فشار عرضه بر بازار ارز حکمفرمایی کند.

20-02

بازار سکه

سکه پایین‌تر از کف ماهانه

امواج خو‌ش‌بینانه بازار ارز در معاملات دیروز به بازار سکه هم سرایت کرد. هر سکه طرح جدید روز گذشته همصدا با ریزش دلار، 98 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 4 میلیون و 45 هزار تومان قیمت معامله شد. سکه با عقبگرد 4/ 2 درصدی دیروز به کمترین سطح از بیست‌وششم تیرماه رسید. دلار در حالی عامل افت سکه شد که اونس طلا در بازگشایی بازارهای جهانی با رشد قابل ملاحظه تا سطح ۱۵۵۰ دلار هم پیش رفت و حمایت موثری از سکه به عمل آورد؛ اما خوش‌بینی دلار به بهبود روابط دیپلماتیک و احتمال کاهش تنش بین ایران و آمریکا سبب شد تا سکه در برخورد با سنگین‌ترین افت دلار طی یک ماه اخیر تاب نیاورد.

20-03