بازار سهام

معاملات کم‌رمق بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲ واحدی (کمتر از ۰۱/  ۰ درصد) در سطح ۹۸ هزار و ۱۰۱ واحدی ایستاد. «فولاد» با گزارش مناسب ماهانه بهمن و رشد قیمت محصولات در بورس کالا در کنار «فخوز» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنان روند کم‌نوسان روی بالاتر از ۳۵۰۰ دلار و مس بالاتر از ۷۱۰۰ دلار رقم خورد. «شبندر» در گزارش ۹ماهه پوشش ۹۰ درصدی سود را اعلام کرد. اما پیش‌‌خور شدن خوش‌بینی‌ها و رشد کمتر از انتظارات سودآوری، مانع از رشد این نمادها است. با این وجود شاهد حمایت حقوقی‌ها از این نمادها هستیم. افت اخیر نرخ دلار و قیمت متانول در بازار جهانی زیر سطح ۳۶۰ دلاری تشدید فشار فروش را در نمادهای پتروشیمی‌ها «زاگرس» و «شخارک» را در مسیر نزولی قرار داد. با وجود فروکش موج مثبت خودرویی‌ها، همچنان برخی نمادهای این گروه در فضای هیجانی معامله می‌شوند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

سکون معاملات بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ 4471 تومان معامله شد. پس از رشد 3/  17 درصدی نرخ دلار از ابتدای زمستان تا سقف ۴۹۱۰ تومانی (۲۴ بهمن) در ادامه، عرضه سنگین از سوی صرافی بانک‌ها، دستگیری دلالان ارزی و ایجاد محدودیت برای معاملات ارزی افت ۹درصدی دلار تا سطح ۴۴۷۱ تومان رقم خورد. پس از رسیدن دلار به زیر سطح ۴۵۰۰ تومانی، روند نزولی آن کاهش یافت. به صورتی که روز دوشنبه با رشد تقاضای آربیتراژی و شناسایی کف قیمتی، صف‌های قابل توجهی در مقابل صرافی‌ها تشکیل شد. روز گذشته نیز با وجود افت نرخ درهم زیر سطح ۱۳۰۰ تومانی و کاهش نرخ دلار در مناطق ارزی به زیر کانال ۴۸۰۰ تومان، همچنان رشد تقاضای آربیتراژی و شناسایی فرصت خرید مانع از افت بیشتر دلار شد. به صورتی که گزارش‌های میدانی، نرخ دلار در بازار غیررسمی بالاتر از ۴۷۰۰ تومان معامله شد.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

رشد سکه با توقف «حراج»

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 15 هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و 550 هزار تومان معامله شد. در شرایط عدم تغییر نرخ دلار و افت اندک اونس طلای جهانی، قیمت سکه با رشد همراه شد. رشد بازارهای سهام آمریکا و رشد آرام شاخص دلار در شرایط احتیاطی پیش از سخنرانی رئیس جدید فدرال رزرو اونس طلا را به کانال ۱۳۳۰ دلاری نزدیک کرد. در بازار ارز نیز با وجود افت بیش از ۴۰۰ تومانی نرخ دلار در دو هفته اخیر، اما رشد تقاضا مانع از افت بیشتر نرخ دلار است؛ بنابراین با وجود تردید به طلای جهانی، خوش‌بینی‌ها به نرخ دلار و پیش‌تر توقف حراج سکه از سوی بانک کارگشایی از سکه حمایت کرد. موضوعی که رشد ۶۲ هزار تومانی سکه را در ۴ روز معاملاتی اخیر از کف یک میلیون و ۴۸۸هزارتومان رقم زد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار سیگنال رئیس جدید «فد»

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1332 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار نزدیک سطح 90 واحدی و شرایط احتیاطی پیش از اولین سخنرانی جرومی پاول، رئیس جدید فدرال رزرو در مقابل کنگره افت طلا را رقم زد. روز دوشنبه، با ثبت رشد روزانه قابل توجه S&P500 به میزان 2/  1 درصد، اونس طلا با افت مواجه شد. اما روز سه‌شنبه بازارهای سهام آسیا و اروپا نوسان اندکی را ثبت کردند. چشم‌انداز 3 بار افزایش نرخ بهره فشار را بر طلا حفظ کرده است. اظهارات جرومی پاول، آمارهای شاخص اعتماد مصرف‌کننده و سفارش‌ کالاهای بادوام آمریکا می‌تواند بر شاخص دلار اثرگذار باشد. پیش‌تر چشم‌انداز رشد نرخ تورم و افزایش هزینه‌های مالی شرکت‌ها و رشد نرخ بهره اوراق قرضه ۱۰ساله، فشار فروش را در بازار اوراق و سهام رقم زد. همچنان نگرانی از افت بیشتر بازارها وجود دارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

تشدید روند نزولی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94(تسه9412) با افت 5/  4 درصدی به قیمت 62 هزار و 408 تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در روزهای ابتدایی اسفند نزدیک میانگین بهمن (71 هزار و 581 تومان) از روز یکشنبه تشدید روند نزولی قیمت اوراق، «تسه»ها را زیر سطح 67 هزار تومانی قرار داد. تشدید نوسانات مسکن در ماه‌های آذر و دی و با وجود فروکش نسبی آن در بهمن (افت ۲/  ۳ درصدی تعداد معاملات در بهمن نسبت به دی) اما رشد ۷/  ۱۷ درصدی تعداد معاملات و رشد ۳/  ۲۲درصدی قیمت مسکن در بهمن نسبت به بهمن سال گذشته رقم خورد. با این وجود، افت ۵/  ۸ درصدی قیمت اوراق در ۳ ماه آذر، دی و بهمن رقم خورد. انتظار برای فروکش هیجانات بازار مسکن (پس از رشد قابل توجه قیمت‌های پیشنهادی) در کنار پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عواملی است که می‌تواند عامل کاهش تقاضای اوراق تسهیلات مسکن باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نوسان نفت نزدیک سقف ۳هفته

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/  ۶۳ دلار معامله شد. پیش‌بینی‌ها از افزایش موجودی نفت تجاری (۲ میلیون بشکه) در کنار اظهارات فاتح بیرول، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) افت آرام نفت از سقف سه هفته را رقم زد. فاتح بیرول اظهار کرد؛ به دلیل شتاب رشد تولیدات شیل، چشم‌انداز عبور تولیدات نفت آمریکا از ۱۱ میلیون بشکه در روز در ابتدای ۲۰۱۹ و تبدیل شدن آمریکا به تولیدکننده اول نفت تقویت شده است. هفته گذشته تولید آمریکا به ۲۷/  ۱۰ میلیون بشکه در روز رسید. همچنان پایبندی اوپک به توافق و سخنان خالد الفالح از چشم‌انداز خروج از توافق بدون ایجاد شوک در بازار نفت، عامل حمایت از نفت است. از سمت تقاضا نیز به تعویق افتادن زمان تعمیر پالایشگاه‌های اروپا با تداوم فصل سرما و چشم‌انداز رشد تقاضا با افزایش رشد اقتصادی از نفت حمایت می‌کند.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید