گروکشی ترامپ از عربستان

ادامه اصرار ترامپ به افزایش تولید عربستان

ترامپ که روز شنبه در توییتر خود از گفت‌وگو با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی خبر داده و مدعی شده بود پادشاه با افزایش تولید ۲میلیون بشکه‌ای تولید نفت عربستان موافقت کرده، یک روز بعد از آن به‌طور تلویحی افزایش تولید نفت عربستان را «وظیفه» عربستان در قبال متحد آمریکایی خود دانست. او می‌گوید عربستان باید برای کاهش قیمت سوخت به آمریکا کمک کند؛ چراکه واشنگتن در مبارزه با ایران به ریاض کمک می‌کند. ترامپ گفته است: «فراموش نکنید که تحریم ایران بخش قابل توجهی نفت را از بازار خارج خواهد کرد. چه کسی دشمن بزرگ عربستان است؟ ایران. بنابراین آنها باید کمبود نفت ایران در بازار نفت را جبران کنند.» او افزوده است: «من رابطه خوبی با پادشاه سلمان و شاهزاده محمد(ولیعهد عربستان) دارم، بنابراین آنها باید نفت بیشتری تولید کنند.»

این اظهارات در حالی انجام شده که توییت ترامپ مبنی بر موافقت پادشاه عربستان برای افزایش تولید ۲میلیون بشکه‌ای توسط کاخ سفید در عرض چند ساعت رد شد. کاخ سفید ضمن تایید گفت‌وگوی ترامپ و سلمان بن عبدالعزیز درخصوص بازار نفت اعلام کرد، پادشاه گفته این کشور توان افزایش تولید تا ۲ میلیون بشکه در روز را دارد و درصورت «لزوم» و با «مشورت» با دیگر متحدان خود در اوپک می‌توانیم تولیدات خود را افزایش دهیم. البته واضح بود که بیانیه کاخ سفید به دنبال اعتراض سعودی‌ها به این توییت ترامپ تنظیم شده است؛ چراکه نماینده ایران بعد از توییت ترامپ به خبرگزاری‌ها اعلام کرد هیچ کشوری در اوپک حق افزایش تولید ۲ میلیون بشکه‌ای تولید را ندارد؛ مگر اینکه از اوپک خارج شود.

ترامپ همچنین در گفت‌وگو با فاکس نیوز اوپک را مقصر قیمت‌های بالای نفت دانسته، سازمانی که عربستان بزرگ‌ترین عضو آن محسوب می‌شود. زمانی که از او سوال پرسیده شد «آیا کسی در بازار نفت اخلال ایجاد می‌کند؟» گفت: «۱۰۰ درصد. اوپک این کار را انجام می‌دهد و به اعتقاد من بهتر است که این کار را متوقف کنند، چراکه ما از بسیاری از اعضای این سازمان حمایت می‌کنیم.» ترامپ در ادامه با اشاره به نشست هفته گذشته اوپک و تصمیم اتخاذ شده در این نشست که احتمالا به افزایش یک میلیون بشکه‌ای عرضه اوپک و غیراوپک بینجامد، گفته است: «آنها تصمیم گرفته‌اند کمتر از آنچه ما گمان می‌کردیم، تولیدات خود را افزایش دهند. آنها باید ۲ میلیون بشکه به عرضه نفت بیفزایند.» رئیس‌جمهور آمریکا افزوده است: «عربستان به من قول داده که تولیدات خود را به رکورد جدیدی برساند.» پیشنهاد ترامپ رسیدن تولید عربستان به ۱۲ میلیون بشکه در روز است، سطحی که تا کنون عربستان هیچ‌گاه به آن دست نیافته است.  در همین صفحه، نظر کارشناسان بین‌المللی در رابطه با توان افزایش تولید نفت عربستان را بخوانید.

بلومبرگ با اشاره به این اظهارات ترامپ می‌نویسد: «در خواست آمریکا از عربستان برای افزایش تولید نشان می‌دهد که ترامپ گزینه‌های کمی برای کاهش قیمت بنزین در پمپ بنزین‌ها پیش از فرا رسیدن موعد انتخابات میان‌دوره‌ای این کشور دارد.» قیمت نفت خام آمریکا این روزها در سطح بسیار بالایی قرار گرفته که نتیجه آن افزایش قیمت بنزین در این کشور است. افزایش قیمت سوخت در آمریکا آن هم در شرایطی که این کشور امسال با انتخابات میان دوره‌ای کنگره و مجلس نمایندگان مواجه است، می‌تواند برای ترامپ دردسرساز شود. در واقع او مدعی است که با کاهش مالیات و عدم رعایت قوانین فدرال موجب بهبود اقتصاد آمریکا شده است؛ اما افزایش هزینه خانوارهای آمریکایی در بخش حمل و نقل می‌تواند آنها را به گفته‌های ترامپ بی‌اعتماد کند و نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای این کشور را به نفع دموکرات‌ها، یعنی حزب مخالف دونالد ترامپ تغییر دهد.

قیمت بنزین دردسر جدید ترامپ

هزینه بالای حمل و نقل آن هم در فصل مسافرت‌های جاده‌ای در این کشور می‌تواند برای ترامپ دردسرساز باشد. موسسه GasBuddy پیش از تعطیلات «روز یادبود» که مصادف با آخرین دوشنبه ماه مه است و به‌طور سنتی شروعی برای مسافرت‌های تابستانی در این کشور محسوب می‌شود، یک نظرسنجی از مردم آمریکا درباره برنامه مسافرت‌های تابستانی آنها انجام داده است. این نظرسنجی نشان می‌دهد، تعداد مسافرت‌های جاده‌ای در تعطیلات امسال نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افت کرده و از بین کسانی که گفته‌اند برای این تعطیلات امسال برنامه‌ای ندارند، ۳۹ درصد قیمت بالای بنزین را دلیل عدم برنامه‌ریزی برای مسافرت در تابستان امسال معرفی کرده‌اند. قیمت بنزین مه امسال به ۳ دلار بر گالن رسید؛ اما در حال حاضر مقداری کاهش یافته و به ۸۵/ ۲ دلار رسیده است. هرچند قیمت‌ها نسبت به ماه‌های اخیر کاهش یافته، اما نسبت به تابستان سال پیش دارندگان خودرو حدود ۶۰ سنت معادل ۲۶ درصد بیشتر برای هر گالن بنزین پول می‌پردازند. افزایش قیمت‌ها به وسیله‌ای برای حمله دموکرات‌ها به جمهوری‌خواهان که در کنگره قدرت غالب را در دست دارند، تبدیل شده است. این بازی است که جمهورخواهان خود آغازگر آن بوده‌اند. در سال ۲۰۱۲ میت رامنی، گزینه جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از قیمت بالای بنزین به‌عنوان سلاحی در برابر اوباما استفاده کرد. بلومبرگ می‌نویسد در آن زمان ترامپ در حمایت از این کاندیدای جمهوری خواه در توییتر خود نوشته است: «قیمت بنزین در سطح دیوانه‎‌واری قرار گرفته است؛ حمله به اوباما!» هرچند اوباما توانست در انتخابات آن دوره پیروز رقابت‌ها شود، اما «قیمت بنزین» به‌عنوان سلاحی در دستان دموکرات‌ها باقی ماند تا از آن حال علیه ترامپ استفاده کنند.

گزینه‌های محدود آمریکا

ترامپ گزینه‌های محدودی برای متعادل کردن قیمت بنزین در دست دارد و این عاملی است که مدام به عربستان برای افزایش تولید فشار می‌آورد.او تنها ممکن است کمی فشار تحریم‌ها علیه ونزوئلا را کاهش دهد. ونزوئلا دیگر کشوری است که در سال‌های اخیر با تحریم‌های آمریکا مواجه شده است، تولید نفت ونزوئلا در ماه گذشته کمتر از ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز بود که نسبت به یک سال پیش از آن افت ۷۰۰ هزار بشکه‌ای را نشان می‌داد. علاوه بر تحریم، اقتصاد و صنعت نفت این کشور با مشکلات بسیاری مواجه است که افت تولید نفت ونزوئلا را ادامه‌دار کرده است. ترامپ تهدید کرده بود که بعد از انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا و انتخاب مجدد مادورو تحریم‌های بیشتری علیه این کشور وضع خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد افزایش قیمت نفت و بنزین بعد از خروج آمریکا از برجام، او را وادار کرد که از برخی جبهه‌های سیاسی خود عقب‎‌نشینی کند. بنابراین در حالی که انتخابات ونزوئلا با پیروزی مادورو پایان یافت اما ترامپ از آن چشم‌پوشی کرد و تحریم جدیدی علیه این کشور وضع نکرد.

برداشت نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا گزینه دیگری است که پیش روی ترامپ قرار دارد، درست مانند کاری که بیل‌کلینتون در دهه ۱۹۹۰ میلادی انجام داد. با این حال به نظر نمی‌رسد دولت ترامپ چندان به استفاده از این ذخایر علاقه‌مند باشد. چراکه ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا که در غارهای نمکی در امتداد سواحل خلیج مکزیک قرار دارند، با هدف تامین سوخت این کشور در شرایط بحرانی و کمبود عرضه نفت ساخته شده و استفاده از آن تنها برای کاهش قیمت نفت می‌تواند انتقادات شدیدی از ترامپ را به دنبال داشته باشد.دولت ترامپ همچنین می‌تواند موجب تسهیل عرضه بیشتر نفت این کشور شود. او تا‌کنون با رفع برخی موانع در رشد تولید نفت خام آمریکا بسیار اثرگذار بوده است، با این حال اقدام برای تولید نفت از برخی میادینی که در دوران باراک اوباما به دلیل مشکلات زیست محیطی ممنوع شده بود، ممکن است سال‌ها زمان برده و به کاهش قیمت‌ها پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا منجر نشود.از این رو تلاش برای افزایش تولید عربستان و دیگر اعضای اوپک مطمئن‌ترین گزینه پیش‌روی ترامپ برای پیشبرد اهداف ضدایرانی‌اش به نظر می‌رسد.

 

شرکای نیمه راه اقتصاد ایران

دشواری‌های ترامپ برای تحریم نفتی ایران