شماره روزنامه ۶۱۳۶
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۳۵ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۱۳۵

  • درمان همزمان اقتصاد و سلامت

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‏ الملل: در دنیای امروز هر روز با اخبار جدید و هیجان‏‏‏‌انگیزی مواجه می‌شویم. ابتدا دانشمندان موفق شدند دارویی بسازند که به درمان بیماری دیابت کمک می‌کند. سپس آنها به جنگ چاقی رفتند و توانستند تنها با تزریق یک‌بار در هفته این دارو، این معضل را برطرف کنند و امروز این داروها برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی و کلیوی به‌کار می‌روند و حتی برای درمان آلزایمر و اعتیاد در حال آزمایش هستند، اگرچه هنوز در ابتدای راه قرار داریم، با این ‏‏‏‌حال آگونیست‏‏‏‌های گیرنده GLP-۱ تمام ویژگی‌های یکی از موفق‏‏‏‌ترین کلاس‌های دارویی در تاریخ را دارند. با توجه به اینکه این گروه از داروها روزبه‏‏‏‌روز ارزان‌تر در دسترس عموم قرار می‌گیرند، امید به بهبود زندگی بیش از یک‌میلیارد نفر از مردم جهان را افزایش می‌دهند و همزمان اثرات عمیقی بر صنعت، اقتصاد و جامعه خواهند داشت.
  • اقتصاد ضعیف در قاره سبز

    دنیای اقتصاد: طبق آمارهایی که طی روزهای گذشته منتشر شد، ‏‌ سطح اعتماد مردم بیشتر کشورهای اروپایی نسبت به اقتصاد این منطقه کاهش یافته است. همچنین نظرسنجی بانک مرکزی اروپا نشان داد که انتظارات تورمی در اروپا به پایین‏‌ترین سطح سه سال اخیر رسیده است. این داده‏‌ها می‌توانند به عنوان یک چراغ سبز به بانک مرکزی محسوب شوند تا به کاهش نرخ بهره ادامه دهد. هر چند که مقامات در این مورد احتیاط می‌کنند.
  • زمستان زودهنگام ایران

    دنیای‌اقتصاد: بارش‌های همزمان برف و باران در چندین استان، ایران را به ناگهان وارد فصل سرما کرد. پیش‌ از این کارشناسان هواشناسی هشدار داده بودند که به زودی ایران با تغییرات یک‌باره آب و هوا رو به رو می‌شود. حالا برف ۱۱استان از ارتفاعات استان‌های شرق گیلان گرفته تا مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال یزد را سپیدپوش کرده است. در برخی مناطق شمال اصفهان، یزد، ارتفاعات کرمان و هرمزگان هم بارش پراکنده با احتمال رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی همچنین از افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریای خزر از شنبه ۵ تا ۷آبان‌ماه خبر می‌دهد. سیلاب‌ها‌‌‌ی چند روز گذشته اما امان از معابر و راه‌های شیراز و خراسان شمالی و رضوی و جنوبی بریده و آنها را مسدود کرده است. مردم در حال تجربه آن روی سکه بارش‌های امیدبخش هستند. هنوز سیلاب‌های تخریب‌گرانه سال۱۳۹۸ در شیراز و باران‌های بهاری در سیستان‌وبلوچستان و خراسان رضوی در یاد مردم تازه است. بسیاری از آنها خواستار اقدامات جدی مسوولان برای جلوگیری از آسیب‌های سیل‌های مخرب هستند.
  • با یک تیر؛ ده نشان!

    دنیای اقتصاد: مشارکت سه‌روزه رئیس‌جمهور ایران در شانزدهمین اجلاس بلوک نوظهور بریکس و بریکس پلاس فرصتی برای توسعه روابط با کشورهای جنوب جهانی و رایزنی درخصوص آخرین و مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای و جهانی از جمله تشدید تنش‌ها در خاورمیانه بود. مسعود پزشکیان در بازگشت از سفر به روسیه در گفت‌وگویی نتایج و دستاوردهای این سفر را تشریح و این سفر را فرصت طلایی برای همگرایی بیشتر با کشورهای عضو بریکس دانست. وی حضور ایران در این اجلاس و دیدار با سران ۱۰ کشور جهان را معادل ۱۰ سفر خارجی ارزیابی کرد. رئیس‌جمهور در جریان این سفر با روسای جمهور روسیه، چین، مصر، آفریقای جنوبی، بلاروس، ونزوئلا، بولیوی، رئیس دولت امارات و نخست‌وزیران هند، اتیوپی و ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
  • بورس در سراشیبی

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: شاخص‌کل بورس تهران در پایان معاملات هفته گذشته به سطح یک‌میلیون و ۹۷۰‌هزار واحدی رسید که کمترین مقدار این شاخص از ۱۰ آبان سال گذشته تلقی می‌شود. شاخص‌کل بورس در هر پنج روز معاملاتی هفته‏‏‏‏‏‌ای که گذشت، جامه سرخ به تن کرد و با کاهش ۴.۵۹‌درصدی همراه شد. افت شاخص‌کل در هفته گذشته در حالی رقم خورد که دلار در سامانه نیما که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر بورس است، همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و در روز چهارشنبه این نرخ در آستانه فتح کانال ۴۹‌هزار‌تومان قرار گرفت. بورس تهران در ماه‏‏‏‏‏‌های اخیر علاوه بر رنجش از ناحیه ریسک‏‏‏‏‏‌های سیستماتیک، از اهمال و بی‏‏‏‏‏‌برنامه‏‏‏‏‏‌بودن سیاستگذار بورسی نیز رنج برده است.
  • خروج «تنظیم‌گر» از بازار خودرو؟

    دنیای اقتصاد: شورای رقابت در بیش از یک دهه گذشته به عنوان کلانتر قیمت خودرو شناخته شده و معمولا هم نه مصرف‌کننده و نه تولیدکننده، هیچ‌کدام از عملکرد آن رضایت نداشته‌اند و حالا به نظر می‌رسد این شورا در رویکرد تازه خود به دنبال سپردن قیمت خودرو به نظام عرضه و تقاضا در بازار آزاد (مشروط به رفع انحصار) است.
  • کنایه شهاب حسینی به مداخله نهادها در سینما

    دنیای اقتصاد: جشنواره فیلم کوتاه تهران با داوری کمال تبریزی، فرزاد موتمن، شهاب‌ حسینی، محمدرضا شفاه، درناز حاجی‌ها، آرمان فیاض و میثم مولایی پس از پنج روز به پایان رسید و اختتامیه‌اش حاشیه‌های زیادی را به وجود آورد. اولین حاشیه این برنامه مربوط به اهدای جایزه بخش مستند بود که به فیلم «پورزال» ساخته ماریا ماوتی و احسان فرخی‌فرد تعلق گرفت. ماوتی پس از دریافت جایزه خود گفت: به مسوولانی که نمی‌شنوند، می‌خواهم بگویم وضع سیستان و هامون از حرف گذشته، ما فیلمی درباره سیستان و هامون ساختیم و بدانند هزار کیلومتر دورتر از تهران هامونی وجود دارد که نابود شده است. هامون و سیستان جزو ایران هستند ولی انگار فراموش شده‌اند. اگر مسوولان دلسوزی هستند، به دور از سیاست ‌و مصلحت‌اندیشی عمل کنید. ما هنوز به زنده ماندن هامون امید داریم.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر