شماره روزنامه ۶۱۳۶
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۳۶ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۱۳۶

  • باک ارزی خودرو

    دنیای اقتصاد: بررسی روند واردات قطعه و خودرو در دو سال گذشته نشان می‌دهد هزینه تامین خودرو در کشور از منظر ارزبری اوج گرفته است. در شرایطی که کشور با مشکلات ارزی فراوانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، خطای سیاستگذار خودرو موجب شده حجم بالایی از ذخایر ارزی در دسترس ایران، صرف تامین خودرو برای بازار شود که این موضوع می‌تواند فشار زیادی به اقتصاد ایران وارد کند.
  • تحمیل خسارت به تولید و تجارت

    دنیای اقتصاد: در سال‌های اخیر بسیاری از کسب‌وکارها نسبت به شرایط فعالیت خود گلایه‏‏‏‏‌مند بوده‌اند. در چنین فضایی تولید و تجارت از رونق افتاده و اقتصاد هر روز بیش از پیش با مشکلات جدی، دست‌وپنجه نرم می‌کند. در این میان شاخص‌های بین‌المللی نیز گواه بر نبود فضای مناسب جهت تولید و تجارت است. ایران در شاخص فضای کسب‌وکار در جایگاه ۱۱۹دنیا قرار دارد. در همین‏‏‏‏‌‏‏‏‏‌‏‏‏‏‌‏‏‏‏‌حال رتبه آزادی اقتصادی کشور ‏‏‏‏‌برابر ۱۶۹ است. رتبه توانمندسازی تجاری ایران نیز‏‏‏‏‌‌برابر ۱۳۲ برآورد شده‌است. گفتنی است ایران از منظر شاخص رقابت‌پذیری نیز از میان ۱۳۴کشور در رتبه صدوشانزدهم دنیا قرار دارد. بدون‌تردید در چنین فضایی، عملکرد تولید و تجارت به‌شدت تحت‌تاثیر منفی قرار خواهد گرفت. اصلاح شرایط توصیف شده نیازمند بازنگری در سیاست‌های کلان حاکم بر اقتصاد است.
  • خلیفه میانه‌رو

    دنیای اقتصاد: در بخش عمده‌ای از دو دهه گذشته، یک نام بیش از همه باعث ترس در میان مردم عادی افغانستان شده است: سراج‌الدین حقانی. برای بسیاری، حقانی یک «لولو خور خوره» بود؛ یک فرشته مرگ با قدرت تعیین اینکه چه کسی در طول جنگ تحت رهبری ایالات متحده می‌تواند زندگی کند و چه کسی باید بمیرد. او در صفوف بمب‌گذاران انتحاری خود طالبانی را به‌کار می‌گرفت که به‌طور یکسان سربازان آمریکایی و غیرنظامیان افغان را هدف قرار می‌دادند و قتل عام می‌کردند. او که یک «پادشاه شبح‌مانند» در جهانی بود که پیوندهای عمیقی با القاعده و سایر شبکه‌های تروریستی داشت و جایزه ۱۰میلیون دلاری برای سرش در فهرست افراد تحت تعقیب ایالات متحده در افغانستان تعیین شده بود. او در صدر این فهرست قرار داشت.
  • ساخت‏‏‌وساز با فرمت «حقیقی» یا «حقوقی»؟

    دنیای اقتصاد: این روزها بازار مسکن ایران مسیر رکودی را می‌‌‌پیماید. در شرایطی که طی سال‌های گذشته تورم لجام‌گسیخته تا حد بسیار زیادی از قدرت خرید طبقه متوسط و حتی متوسط رو به بالا کاسته، سازندگان نیز به سبب قوانین دست‌و‌پاگیر و مشکلات عدیده اقتصادی ناشی از سخت شدن شرایط مالی در کنار ریسک‌‌‌های ریز و درشتی که تورم در بستر اقتصادی ایران ایجاد کرده، با تنگناهای بسیاری روبه‌رو شده‌‌‌اند. همین امر سبب شده تا بازار یادشده مانند قبل شاهد حضور خریداران و فروشندگان و تبدیل معاملات به شرایط رقابتی نباشد.
  • حقوق فعلی شما چقدر است؟

    مترجم: منا اختیاری
    در مصاحبه‏‌های شغلی آخرین چیزی که دلتان می‏‌خواهد با آن مواجه شوید یک سوال اضطراب‏‌آور است. این سوالات می‌توانند شما را گیج کنند و تسلطتان را روی جلسه از بین ببرند، چون نمی‏‌دانید باید چگونه پاسخ بدهید. «حقوق فعلی شما چقدر است؟» یکی از همان سوال‏‌های ترسناک است که می‌تواند سکوت ناراحت‏‌کننده‏‌ای به دنبال داشته باشد و به پاسخ نامناسبی منجر شود. درست است که صداقت اصل خوبی است، اما افشای این اطلاعات می‌تواند شما را در موضع ضعف قرار دهد. برای مدیریت این موقعیت چالش‏‌برانگیز، نظرات متخصصان حوزه‏‌های متفاوتی را جویا شدیم. استراتژی‏‌های آنها می‌تواند به شما کمک کند چنین موقعیتی را به بهترین شکل مدیریت کنید.
  • هوش مصنوعی در چالش برنامه‌ریزی

    دنیای اقتصاد: چندین ماه است که سند هوش مصنوعی ابلاغ شده و سازمان ملی آن نیز راه‌اندازی شده است، اما روند توسعه هوش مصنوعی همچنان در مرحله انتقادات و بازنگری باقی مانده است. از سوی دیگر، ریاست سازمان هوش مصنوعی نیز در ابهام قرار دارد؛ با وجودی که یک‌بار از انتصاب رئیس جدید این سازمان خبر داده شد اما وضعیت مسوول قبلی این نهاد هنوز مشخص نیست. با این حال و در شرایطی که سازمان هوش مصنوعی اساس‌نامه‌ای ندارد و انتقادات جدی به سند آن وارد است، مسوولان تدوین و اجرای سند هوش مصنوعی معتقدند که این سند در حال حاضر نیازی به بازنگری ندارد و تا سه سال آینده قابلیت اجرا دارد. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان باید نسبت به برنامه‌ریزی و سندنگاری برای حوزه هوش مصنوعی، پویا و هوشمندانه عمل کرد؛ چون در غیر این صورت در مسیر توسعه هوش مصنوعی با شکست مواجه خواهیم شد.
  • ۱۰ مقصد تور یک‌روزه

    دنیای اقتصاد: آبان یکی از زیباترین فصل‌های سال برای سفر است. با این حال فقدان تعطیلات دوروزه آخر هفته به عنوان اصلی‏‏‌ترین مساله و نبود تعطیلات مناسبتی در این ماه به عنوان دلیل فرعی، باعث شده بسیاری از خیر سفر در دومین ماه فصل پاییز بگذرند. آژانس‏‏‌های گردشگری در تهران با توجه به این شرایط، مجموعه تورهای یک‌روزه‌ای را به استان‏‏‌های اطراف تدارک دیده‏‏‌اند. تورهایی که به لحاظ اقتصادی هم به خانوارها کمتر فشار می‏‏‌آورد و هم می‌تواند یک روز متفاوت را برای آنها رقم بزند. این تورها به واسطه زمان‌بندی محدود به استان های اطراف تهران خلاصه شده‌اند. مقاصد چنین برنامه‌هایی هم شامل پیاده روی در روستاهای اطراف تهران و استان‌های البرز، مازندران و گیلان در کنار طبیعت‌گردی در جنگل‌ها ی هیرکانی و گشت‌و گذار در حاشیه دریاچه‌ها می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر