اعطای پروانه تخصصی به 150 مشاور املاک

عکس: احمد نادری

گروه مسکن- الهام علاقه‌بندان: ۱۵۰نفر از مشاوران املاک تهران از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک استان تهران پروانه تخصصی دریافت کردند. پروانه تخصصی مشاوره املاک که از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (وابسته به قوه‌قضاییه) تهیه می‌شود و طی آزمون تخصصی به مشاوران املاک اعطا می‌شود، نوعی تلاش قوه‌قضاییه برای ساماندهی مشاوران املاک تهران است.

این پروانه تخصصی که در پی برگزاری یکسری کلاس‌های آموزشی به مشاوران داده می‌شود، هدفی را در پی دارد که تحقق آن ارائه مشاوره به حق و با رعایت صحت و سلامت به مردم برای خرید و فروش و اجاره ملک خواهد بود.

بنابراین گزارش، اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در اوایل بهمن ماه سال گذشته مبایعه‌نامه‌های جدید را منتشر کرد و بر آن اساس، مشاوران املاک متعهد شدند از آن زمان به بعد نقل و انتقال ملک را با مبایعه‌نامه‌های جدید انجام دهند و براین اساس، فعالیت مشاورانی که با استفاده از مبایعه‌نامه‌های قدیمی به نقل و انتقال ملک بپردازند غیرقانونی است.

پروانه تخصصی کسب هم در راستای قانونمندتر شدن فعالیت مشاوران املاک و بعد از برگزاری کلاس‌های آموزشی و برگزاری آزمون، به مشاوران دارای شرایط واگذار می‌شود.

حمیدرضا آدابی، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران در مراسم اهدای پروانه تخصصی مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه ساماندهی مشاوران املاک و خودرو از اهداف قوه قضائیه و وزارت بازرگانی است اظهار داشت: اقدامات موثری توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این حوزه انجام شده است.

آدابی با اشاره به تدوین دستورالعمل و شیوه‌نامه اجرایی خاطرنشان کرد: استان تهران با توجه به وسعتی که دارد از حساسیت بالایی نسبت به ساماندهی مشاوران املاک برخوردار است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران اظهار داشت: با توجه به وسعت حوزه فعالیت مشاوران املاک در تهران ساماندهی این بخش در پایتخت از حساسیت بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: آرم قوه قضائیه برای مردم به عنوان مرجع محسوب می‌شود. از این رو مشاورانی که پروانه کسب دریافت می‌کنند باید در راستای جلب اعتماد مردم گام بردارند.

مدیرکل سازمان ثبت اسناد و املاک استان تهران با بیان اینکه طی مدت زمان یاد شده حدود هزار و ۴۳۴ پرونده از اتحادیه مشاوران املاک تهران به دبیرخانه هیات استانی رسیده، اظهار داشت: با مکانیزه شدن امور اطلاعات تمام متقاضیان به رایانه وارد و بعد از برگزاری آزمون تخصصی که توسط اداره کل ثبت اسناد استان تهران انجام شد، ۱۵۰ نفر حائز شرایط شناخته شدند.

آدابی پیش‌بینی کرد تا پایان ماه‌جاری برای یک‌هزار و ۵۰۰نفر از مشاوران املاک شهر تهران که پرونده‌های آنها ارسال شده دو مرحله آزمون برگزار و برای قبول‌شدگان، پروانه تخصیصی مشاوران املاک صادر شود.

به گفته وی شهر تهران باید به صورت الگو برای سایر استان‌ها باشد.

مدیر کل سازمان ثبت اسناد و املاک استان تهران ابراز امیدواری کرد: با مکانیزه شدن و ساماندهی فعالیت مشاورین املاک و خودرو از میزان تخلفاتی که صورت می‌گیرد کاسته شود.

آدابی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک استان تهران یکی از زیرمجموعه‌های قوه‌قضائیه است.

وی با بیان اینکه مشاوران املاک خط آغاز و نقطه شروع جریانی هستند که به انتقال مالکیت منتهی می‌شود، اظهار داشت: مشاوران املاک باید به صورتی فعالیت کنند که مردم بتوانند به آنها اعتماد کنند.

در ادامه این مراسم مصطفی قلی‌خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با بیان اینکه از زمان ریاست آیت‌ا... شاهرودی بر قوه‌قضائیه، این سازمان شاهد تحولات زیادی بوده، اظهار داشت: با اعطای پروانه تخصصی به مشاوران املاک، فعالیت این افراد ساماندهی می‌شود.

رییس هیات مدیره اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران نیز در حاشیه این مراسم گفت: در حالی که فرمت‌های هفت‌گانه و دستورالعمل‌های صادره از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک خالی از اشکال نیست، اما ساماندهی مشاوران املاک و خودرو از اقدامات اساسی در رفع سایر مشکلات این صنف است.

مصطفی قلی خسروی افزود: هم‌اکنون ۲۵هزار مشاور املاک متقاضی دریافت پروانه در شهر تهران وجود دارد.

وی گفت: ۱۲هزار و ۵۰۰مشاوراملاک دارای پروانه پنج ساله، دو هزار و۸۰۰ مشاوراملاک باپروانه

سه ساله و یک‌هزار و ۷۰۰مشاور املاک دارای کارت شناسایی یک ساله در شهرتهران زیرنظر اتحادیه صنف مشاوران املاک مشغول فعالیت هستند. وی اظهار داشت: ۱۰هزار مشاوراملاک فاقد پروانه نیز در سطح پایتخت مشغول کار هستند که پس از رفع مشکلات حقوقی، شهرداری، ورثه و رضایت شریک، حداکثر ظرف مدت شش ماه آینده دارای پروانه کسب خواهند شد.