دنیای اقتصاد- اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها با شکلی متفاوت در بازار خانه‌های فوق لوکس اثر کرد. پنت‌هاوس‌ها در تهران تحت تاثیر «هدفمندی» و هزینه‌هایی که از این به بعد ساکنان باید برای انواع خدمات در این خانه‌ها به واسطه واقعی شدن قیمت انرژی پرداخت کنند، دچار افت قیمت شده‌اند، به طوری که مشاوران املاک فعال در این بازار می گویند پنت‌هاوس‌ها نزدیک به ۱۰ درصد ارزان شده‌اند. از سوی دیگر برخی سازنده‌های این نوع آپارتمان‌ها به تازگی تصمیم به تغییر رویه ساخت‌وساز گرفته‌اند. مزه «هدفمندی» به خانه‌های فوق‌لوکس رسید

رکود معاملاتی در بازار پنت‌هاوس

واقعی‌شدن هزینه‌ سکونت در پنت‌هاوس‌ باعث کاهش استقبال از خرید این خانه‌ها شده است

پنت‌هاوس ۱۰ درصد ارزان شد

گروه مسکن- مهدیس فرقانی: بازار محدود و خاص خانه‌های فوق‌لوکس در تهران که همیشه چه در شرایط رونق و چه در شرایط رکود مسکن، با استقبال از طرف خریدار روبه‌رو بوده در چند هفته اخیر زیر سایه سنگین هدفمندی قرار گرفته؛ طوری‌که رغبت به خرید این نوع املاک کاهش شدید پیدا کرده است.

مشاوران املاک مناطق شمالی پایتخت در این باره از افزایش تقاضا برای فروش پنت‌هاوس خبر می‌دهند و اینکه برخی سازنده‌های مطرح برج‌های مسکونی مجهز به پنت‌هاوس، تصمیم دارند ساخت خانه‌های فوق‌لوکس را محدود کنند.

معدل مصرف انرژی در پنت‌هاوس به‌خاطر انواع خدمات رفاهی که دارد چند برابر یک واحد مسکونی معمولی است و حالا با اجرای قانون یارانه‌ها، ساکنان پنت‌هاوس‌ها نگران هستند که شارژ و هزینه نگهداری این املاک به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

شارژ پنت‌هاوس‌ها در برج‌های مسکونی به‌صورت مترمربعی یک هزار تا دو هزار تومان محاسبه و دریافت می‌شود و در ساختمان‌های کم‌ارتفاع، شارژ پنت‌هاوس براساس میزان متراژ و هزینه‌های کل ساختمان تعیین می‌شود.

در حال حاضر قیمت فروش پنت‌هاوس‌ حدود ۱۰ درصد نسبت به ابتدای امسال کاهش پیدا کرده است.

یک مشاور املاک واقع در منطقه محمودیه در این باره به دنیای اقتصاد گفت: مساله‌ای که برای مراجعه کنندگان به بازار برای خرید پنت هاوس بسیار حائز اهمیت است «میزان ارتفاع» است، اما این اواخر تجهیزات داخلی نیز برای خریداران اهمیت پیدا کرده است.

مظفری در ادامه افزود: در واقع یک آپارتمان ۵ طبقه‌ای هم می‌تواند از پنت هاوس برخوردار باشد، اما نکته قابل تامل این است که چشم‌اندازی که پنت هاوس یک برج می‌تواند برای ساکنان تامین کند، پنت هاوس آپارتمان از آن عاجز است و به همین خاطر آپارتمان‌ها اگرچه می‌توانند از نعمت پنت هاوس برخوردار باشند، اما به دلیل عدم استقبال این چنین طراحی نمی‌شوند و این امتیاز تنها در اختیار برج‌ها قرار می‌گیرد و به همین خاطر خریداران ترجیح می‌دهند در برج سکونت کنند تا در آپارتمان‌هایی کمتر از ۶ طبقه.

مظفری خاطرنشان کرد: در محمودیه اوایل امسال حجم تقاضا برای خرید پنت‌هاوس با میزان عرضه آن تقریبا برابر بود و بازار متعادل بود، اما در حال حاضر تعداد خریداران کاهش پیدا کرده و این بخش از بازار مسکن راکد شده است.

این بنگاهدار همچنین درباره میزان هزینه شارژ ماهانه پنت هاوس‌ها تاکید کرد: معمولا مبلغ شارژ به هزینه‌های تمام شده ماهانه برای کل برج مربوط می‌شود و قابل پیش‌بینی است که با اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها میزان شارژ پنت‌هاوس‌ها هم افزایش پیدا می‌کند، اما به‌طور یقین آن دسته از متقاضیانی که همیشه در بازار خرید و فروش پنت‌هاوس حضور دارند، بالا رفتن هزینه‌های جانبی ساختمان و تاثیر آن بر میزان شارژ ماهانه برای آنها امری طبیعی خواهد بود و این مساله نباید باعث شود که آنها از خواسته خود (سکونت در پنت هاوس) صرف نظر کنند.

همچنین مشاور املاک دیگری در محدوده شمیرانات -منطقه یک- نیز به دنیای‌اقتصاد گفت: در حال حاضر قیمت‌های پیشنهادی برای فروش پنت‌هاوس ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده که این بیشتر ناشی از کاهش حجم خریداران می‌تواند باشد.

این مشاور املاک درباره قیمت فروش پنت‌هاوس اظهار کرد: در بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی قیمت‌های پیشنهادی نسبت به یکدیگر بسیار متفاوت هستند، اما در بازار معاملات پنت هاوس قیمت‌ها زیاد با هم تفاوتی ندارند و بازه قیمتی تقریبا برای کلیه مناطق شمالی تهران به یک میزان است. از سوی دیگر خریداران این دسته از واحدها زمان زیادی را صرف جست‌وجو برای خرید می‌کنند زیرا می‌دانند که تعداد پنت هاوس بسیار محدود است و همچنین خرید و فروش آن مانند واحدهای معمولی به آسانی صورت نمی‌گیرد و اگر خریدار پنت هاوسی را برای خرید انتخاب کند که قیمت آن گران باشد احتمال بسیار کمی وجود دارد که از خرید آن منصرف شود؛ چراکه پنت هاوس مشابه با آن ویژگی‌ها به ندرت پیدا خواهد شد و اگر خریدار نتواند فروشنده را راضی به تخفیف کند مجبور به خرید آن می‌شود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، اوضاع پنت‌هاوس‌های با مساحت کمتر از ۵۰۰ متر به مراتب بهتر از سایر پنت‌هاوس‌ها است.

مدیر یک بنگاه‌ مسکن در زعفرانیه که فقط در حوزه معامله پنت‌هاوس فعال است در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: از بعد از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها، خرید پنت‌هاوس‌های متراژ بزرگ کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین تاکید کرد: هم‌اکنون تعداد فروشنده‌ها در بازار بسیار بیشتر از حجم خریداران است؛ به‌طوری که اگر یک مشتری برای خرید پنت هاوس به بنگاه مراجعه کند حدود ۱۰ فایل برای معرفی پنت هاوس در اختیار وی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر خریداران، واحدهای ۳۰۰ تا ۴۰۰ مترمربعی را برای خرید در نظر دارند.

براساس این گزارش، در مناطقی از تهران که پنت‌هاوس‌ها در ساختمان‌های کم‌طبقه -شبه‌برج- قرار دارند، قیمت هر مترمربع از این پنت‌هاوس‌ها بین ۳ میلیون تا ۵ میلیون تومان پیشنهاد می‌شود. البته قیمت کمتر از این دامنه نیز وجود دارد اما فقط مختص پنت‌هاوس‌هایی است که فاقد تجهیزات لوکس هستند.در مناطق شمالی شهر نیز پنت‌هاوس‌های واقع در برج‌های بلند مرتبه با قیمت متر مربعی بین ۵ میلیون تا ۱۲ میلیون تومان معامله می‌شوند.