مشاور عزیز،

حدود دو سال است که در واحد پشتیبانی یک شرکت ارائه‌‌‌دهنده اینترنت کار می‌‌‌کنم. محیط کار، همکارها و کاری که انجام می‌‌‌دهیم را عاشقانه دوست دارم.

یک هفته‌‌‌ای هست که ارتقا گرفته‌‌‌ام و سرپرست واحد شده‌‌‌ام. تا روال اداری طی شود و رسما کار جدیدم را شروع کنم دو هفته وقت دارم. دوست داشتم در این دو هفته، درباره مدیریت تیم‌‌‌ها مطالعه کنم تا مدیر تاثیرگذاری باشم.  حالا که نقش پررنگ‌‌‌تری دارم، چطور می‌توانم در موفقیت سازمان و تیمم نقش داشته باشم؟  چطور در محیط کارم تاثیرگذار باشم؟ چه کنم تا همه از من به عنوان عامل تغییر مثبت یاد کنند؟

پاسخ: دوست عزیز، همه ما دوست داریم در جهان حرفه‌‌‌ای، اثری مثبت از خود به جا بگذاریم. گرچه ممکن است تاثیرگذاری در محیط کار، خیلی سخت و طاقت‌‌‌فرسا به نظر برسد اما بد نیست بدانی که لازم نیست یک حرکت خیلی بزرگ انجام دهی تا در محیط کارت تاثیرگذار باشی.

در ادامه، روش‌های ایجاد تغییر معنادار در محیط کار و ایفای نقش در موفقیت سازمان را، صرف نظر از جایگاه و رده، برایت توضیح خواهم داد. یکسری اطلاعات و استراتژی‌‌‌های کاربردی وجود دارد که دانستن آنها، به تو و سایر کارمندها در هر سطحی، انگیزه و قدرت می‌دهد تا سفر حرفه‌‌‌ای خود را به شکلی هدفمند طی کنید.  تاثیرگذاری در محیط کار، تنها محدود به موفقیت فردی نیست بلکه به معنای ایجاد یک فرهنگ مشارکتی و حمایتی ا‌‌‌ست تا همه شانس موفقیت داشته باشند.

اما چرا تاثیرگذاری در محیط کار مهم است؟ چند دلیل وجود دارد، از جمله رضایت فردی، رشد حرفه‌‌‌ای، مشارکت و روحیه تیمی، رضایت و وفاداری مشتری و موفقیت تیمی. به طور کلی، تاثیرگذاری در محیط کار، نه تنها به نفع توست بلکه یک تاثیر دومینویی ایجاد می‌کند و به بقیه افراد نیز سرایت می‌کند.

روش‌های تاثیرگذاری در محیط کار از این قرارند:

۱- خودجوش باش. به جای اینکه صبر کنی تا به تو دستور یا وظیفه‌‌‌ای دهند، خودت دست به کار شو و هر جا نیاز به کمک هست، آن را شناسایی کن و پیشنهاد کمک بده. این نشان می‌دهد که تو مشتاقی برای محیط کارت، سنگ تمام بگذاری. به دنبال فرصت‌‌‌هایی بگرد تا مثلا روال‌‌‌ها را بهبود بخشی. راه‌حل ارائه کن یا مسوولیت‌‌‌های اضافی بپذیر.

۲- روابط مثبت را تقویت کن. ایجاد روابط مثبت با همکارها، بالادستی‌‌‌ها و کارکنان رده‌‌‌پایین، بسیار مهم است. مودب، حمایتگر و مشارکتی باش. وقتی به کمک نیاز دارند، پیشنهاد کمک کن و به سلامت آنها علاقه خالصانه نشان بده. روابط قدرتمند باعث ایجاد هماهنگی در محیط کار، بهبود کار تیمی و تقویت روحیه می‌‌‌شود.

۳- دید خود را مثبت کن. مثبت‌‌‌نگر باش و با چالش‌‌‌ها خوش‌بینانه برخورد کن. رویکرد تو می‌تواند روی محیط کار، تاثیر بگذارد و در دیگران انگیزه ایجاد کند. در مواجهه با شکست‌‌‌ها، برگشت‌‌‌پذیری از خود نشان بده. این روحیه می‌تواند توانایی حل مساله را ارتقا دهد.

۴- مسوولیت کارهایت را بپذیر. برای پیشرفت تلاش کن. به موفقیت‌‌‌هایت افتخار کن. مسوولیت اقداماتت را بپذیر. کارها را در مهلت مقرر و با کیفیت انجام بده. همچنین باید مسوولیت اشتباهاتت را بپذیری و از آنها درس بگیری. به این ترتیب، همواره به دیگران نشان خواهی داد که فردی قابل اعتماد و حرفه‌‌‌ای هستی.

۵- از دیگران حمایت کن. هر کجا لازم بود به همکارها کمک کن. دانش و تخصص خود را با آنها به اشتراک بگذار تا برای رشد و موفقیت، توانمند شوند. کمک‌‌‌های اعضای تیمت را ببین و از آنها قدردانی کن. به ایده‌‌‌هایشان گوش کن، آنها را به پیشرفت حرفه‌‌‌ای تشویق کن و دستاوردهایشان را جشن بگیر.

۶- راه‌حل پیشنهاد بده. به جای تمرکز صرف بر مشکلات، سعی کن بخشی از راه‌حل باشی. وقتی با چالشی مواجه می‌‌‌شوی، آمادگی داشته باش که راه‌حل و پیشنهادهایی ارائه دهی. این آمادگی و خودجوشی، نشان‌‌‌دهنده مهارت حل مساله و تعهدت در یافتن راه‌حل است.

۷- نماینده تغییر باش. تغییر مثبت را با آغوش باز بپذیر. به جای مقاومت در برابر تغییر، دلایلش را درک کن و به دیگران نیز در فرآیند ‌گذار کمک کن. اگر پذیرای تغییر باشی، در ایجاد فرهنگ نوآوری و تطبیق‌‌‌پذیری نقش خواهی داشت.

۸- در بحران‌ها مثبت بمان. طی شرایط بحرانی، رویکرد مثبت خود را حفظ کن و منشأ انگیزه باش. به همکارها قوت قلب بده و به حفظ روحیه آنها کمک کن. این در دیگران نیز انگیزه ایجاد می‌کند که تمرکز و برگشت‌‌‌پذیری خود را حفظ کنند.

به یاد داشته باش که ایجاد تاثیر در محیط کار، یک تلاش مستمر، و نیازمند تعهد مداوم و اشتیاق خالصانه تو برای ایجاد نقش مثبت است. حالا می‌‌‌خواهم چند نمونه از تاثیرات مثبت در محیط کار را برایت مثال بزنم.

مثلا می‌توانی یک فرآیند کاری جدید را پیدا و اعمال کنی که هم کارها راحت‌‌‌تر پیش بروند، هم خطاها کمتر شود و هم کارآمدی افزایش یابد. به این ترتیب، در زمان و هزینه‌‌‌های سازمان صرفه‌‌‌جویی خواهد شد. یا مثلا می‌توانی به کارکنان رده‌‌‌پایین‌‌‌تر آموزش دهی و دانش و تخصصت را در اختیارشان بگذاری تا آنها هم بتوانند مهارت‌های خود را توسعه دهند و پیشرفت کنند. می‌توانی خدمات مشتری استثنایی ارائه کنی و برای حل سریع و موثر مشکلات مشتری‌‌‌ها، سنگ تمام بگذاری. این نه تنها باعث بهبود رضایت مشتری و وفاداری‌‌‌شان می‌شود بلکه وجهه تیمت را نیز مثبت می‌کند.

اگر ایده یا ابتکار جدیدی داری که می‌تواند تاثیر مثبت در تیم ایجاد کند، آن را مطرح کن.

این می‌تواند یک قابلیت جدید در محصول یا بهبود یک فرآیند یا راه‌حل یک مشکل باشد که منجر به افزایش بازدهی یا رضایتمندی مشتریان شود.

می‌توانی با تشویق افراد به همکاری، ارتباطات آزاد و حمایتگری، در ایجاد یک فرهنگ مثبت سهیم باشی. و توصیه آخرم این است که ریسک کنی، اما حساب‌‌‌شده! از منطقه امنت بیرون بیا و در شرایط مناسب، ریسک کن.

مثلا رویکردهای جدید را به آزمون و خطا بگذار یا پرچم تغییر را به دست بگیر. پذیرش ریسک‌‌‌های حساب‌‌‌شده، به موفقیت‌‌‌های بزرگ و تاثیرات بزرگ‌تر منجر خواهد شد.