به عبارت روشن‌تر، شرکت‌هایی که وارد کارزار دگرگونی دیجیتال شده‌اند باید به دو سوال مهم و کلیدی پاسخ دهند که اگرچه ساده به نظر می‌رسند، اما بسیار حساس و پیچیده‌اند. این دو سوال عبارتند از اینکه: «ما کجا هستیم و در چه سطحی قرار داریم؟» و «ما می‌خواهیم به کجا برسیم؟» درواقع، این دو سوال به‌طور دقیق و همه‌جانبه‌ای بر دو جنبه اصلی دگرگونی دیجیتال تمرکز می‌کنند: یکی اینکه چه ارزش‌هایی در طول زمان به‌واسطه نوآوری‌های سازمان به وجود خواهد آمد؟ و دوم هم اینکه این ارزش‌آفرینی چگونه و از چه طریق اتفاق خواهد افتاد و چه تاثیری بر توسعه و ارتقای توانایی‌ها و ظرفیت‌های فردی و سازمانی برای پشتیبانی از دگرگونی دیجیتال خواهد داشت.

تحقیقات اخیر مرکز تحقیقات سیستم‌های اطلاعاتی ام‌آی‌تی روی بیش از ۱۳۰۰ شرکت نشان داده که شرکت‌هایی که از داشبوردهای نوآوری استفاده می‌کنند دارای سطوح بالاتر کارآمدی و اثربخشی در زمینه‌ نوآوری در مقایسه با شرکت‌هایی هستند که از چنین داشبوردهایی استفاده نمی‌کنند. به‌طورکلی، استفاده از داشبوردها در شرکت باعث افزایش حاشیه سود و رشد درآمدها شده و درآمدزایی و سودآوری از محل فروش محصولات و سرویس‌های جدید را به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد. علاوه بر این، وجود داشبوردها در بهبود وضعیت درونی ساختارهای سازمانی نیز موثر است و علاوه بر پخته‌تر کردن روند دگرگونی دیجیتال و هماهنگ‌سازی تلاش‌های درون‌سازمانی در این زمینه باعث می‌شود روابط تعاملی‌تری بین کارکنان نوآور و رهبری سازمان شکل بگیرد.

 شرکت اشنایدر الکتریک، یکی از شرکت‌های چندملیتی مشهور و قدرتمند در زمینه‌ انرژی است که نمونه بسیار موفقی از شرکت‌هایی محسوب می‌شود که به شیوه‌ای درست و اصولی از داشبوردهای نوآوری استفاده می‌کنند. این شرکت نامدار که در سال ۱۸۳۶ تاسیس‌شده از همان آغاز تا ۱۰ سال پیش به عنوان یک کارخانه تولید آهن و فولاد فعالیت می‌کرد و فقط محصولات مرتبط با تولید انرژی را به فروش می‌رساند. اما ۱۰ سال پیش بود که رهبران شرکت تصمیم گرفتند در تحولی بزرگ و بی‌سابقه در این شرکت وارد حوزه فروش سرویس‌های بهره‌وری انرژی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی از طریق ایجاد سیستم‌های مشارکت مشتریان شوند که اقدامی ساختارشکن و نوآورانه به‌حساب می‌آمد. درواقع، پیاده‌سازی این نوآوری بزرگ و ساختارشکن که در چارچوب دگرگونی دیجیتال شرکت اشنایدر الکتریک اتفاق می‌افتاد نیازمند ایجاد تحولی بزرگ در ذهنیت و نگرش کارکنان شرکت در قبال شاخص‌ها، اهداف و الگوهای کاری شرکت بود که بدون وجود داشبوردهای ویژه نوآوری انجام این کار تقریبا غیرممکن بود. به همین دلیل هم بود که رهبران شرکت در زمان آغاز این تحول بزرگ از ابزاری به نام داشبورد Digital Flywheel برای سنجش و اندازه‌گیری ارزش‌های ایجادشده به‌واسطه نوآوری‌های دیجیتالی در شرکت استفاده کردند تا به این‌وسیله به ذی‌نفعان شرکت شامل کارکنان، سهامداران، مشتریان و عموم مردم نشان دهند که ورود این شرکت به حوزه ارائه خدمات بهره‌وری انرژی علاوه بر محصولات و سرویس‌های پیشین شرکت می‌تواند به چه شکلی ارزش‌آفرین و اثربخش باشد و چرا این نوآوری بزرگ دارای اهمیت و ضرورت فراوانی است. و این‌چنین بود که سهم این نوآوری بزرگ یعنی راه‌اندازی سیستم بهره‌وری انرژی با مشارکت مشتریان، از کل درآمد شرکت از ۶درصد در سال ۲۰۱۶ به حدود ۵۰درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و بد نیست بدانید که درآمد شرکت اشنایدر الکتریک در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۹ میلیارد یورو بوده و نوآوری جسورانه این شرکت نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار درآمد برای این شرکت در سال ۲۰۲۱ به ارمغان آورده است.

 راه‌های استفاده از داشبوردهای نوآوری در شرکت‌ها

هر شرکت یا سازمان دیگری نیز می‌تواند با رعایت اصول و برداشتن گام‌هایی اساسی و درست در راستای پیاده‌سازی داشبوردهای نوآوری و بهره‌مندی حداکثری از مزایای دگرگونی دیجیتال حرکت کند که در ادامه به پنج مورد از گام‌هایی که شرکت‌ها باید در این زمینه بردارند اشاره خواهد شد:

۱-چیستی و چگونگی شکل‌گیری ارزش‌های جدید را باهم ترکیب کنید. شرکت‌ها باید به‌روشنی مشخص کنند که چه ارزش‌هایی به‌واسطه نوآوری‌های‌شان شکل خواهد گرفت و این ارزش‌ها چگونه به افزایش درآمدزایی و اعتبار شرکت کمک خواهد کرد.

۲-ثابت‌قدم بمانید. پیاده‌سازی داشبوردهای نوآوری ‌‌مانند هر تغییر و تحول ساختاری دیگری به‌طور حتم با موانع و مقاومت‌های بسیاری مواجه خواهد شد. بنابراین لازم است که به‌طور شفاف و پیگیرانه‌ای برای تمام کارکنان و بخش‌های مختلف شرکت توضیح داد که نوآوری‌های جدید به چه شکلی و تا چه حد بر بهبود شرایط کاری‌شان تاثیرگذار خواهد بود.

۳-از داشبوردها برای مدیریت و اداره شرکت استفاده کنید. اگر می‌خواهید یک «زبان مشترک» در درون شرکت‌تان به وجود بیاورید که تمام افراد و ارکان شرکت با استفاده از آن بتوانند با همدیگر درزمینه‌ نوآوری صحبت کنند آن زبان مشترک باید با محوریت داشبوردهای نوآوری شکل بگیرد چراکه در این داشبوردها یکسری شاخص‌ها و معیارها در نظر گرفته‌شده که موجب وحدت رویه در زمینه‌ نوآوری و دگرگونی دیجیتال در درون سازمان می‌شود.

۴-ارزش‌های داشبورد نوآوری را با دیگران به اشتراک بگذارید. ارتباطات و تعاملات گسترده و پیوسته بین رهبری و بخش‌های مختلف سازمان در زمینه‌ ارزش‌های نهفته در داشبوردهای نوآوری باعث خواهد شد تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در سازمان باهدف بهبود وضعیت شاخص‌های عملکردی به شکل منسجم‌تر و هماهنگ‌تری انجام شود و از موازی کاری و اقدامات بی‌هدف و مقطعی جلوگیری به عمل آید.

۵-کارکردهای مدرن و خلاقانه‌ای را برای داشبوردهای نوآوری در نظر بگیرید. اینکه شما بتوانید علاوه بر کارکردهای تعریف‌شده برای داشبوردهای نوری یکسری ابتکارات و خلاقیت‌ها را نیز در این زمینه به خرج دهید و از ایده‌های مطرح‌شده از سوی کارکنان نیز برای افزایش کارآمدی و اثربخشی داشبوردهای نوآوری بهره ببرید باعث خواهد شد تا فرآیند تصمیم‌گیری در زمینه نوآوری‌ها و پیاده‌سازی دگرگونی دیجیتال در شرکت یا سازمان‌تان به شکل مطلوب‌تری صورت پذیرد و به میزان زیادی از هزینه‌ها و پیامدهای منفی ناشی از تصمیم‌گیری‌های عجولانه و یک‌جانبه در زمینه‌ نوآوری و دگرگونی دیجیتال کاسته شود.