شماره روزنامه ۶۱۲۰
|

  • دلم می‌خواهد فرار کنم

    دنیای اقتصاد: چهار سال پیش درست در چنین روزی استاد محمدرضا شجریان پس از تحمل یک دوره بیماری در ۸۰سالگی درگذشت. او ۲۵مردادماه آن سال به دلیل وخامت حال عمومی، افت فشار، افت سطح هوشیاری و شوک سپتیک در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جم تهران بستری شد، اما با بهبود سطح هوشیاری پس از ۹ روز به خانه بازگشت. این اما پایان ماجرا نبود و ۱۳مهرماه دوباره به بیمارستان رفت و چند روز بعد زندگی اش پایان یافت. در این مدت درباره زندگی و فعالیت محمدرضا شجریان مطالب بسیاری منتشر شده اما سایه او آن‌قدر روی موسیقی و فرهنگ ایران گسترده است که بارها می‌توان درباره‌اش حرف زد و مطلب نوشت.
  • فاطمه گودرزی: سینمای ما به قهقرا می‏‏‌رود

    دنیای اقتصاد: فاطمه گودرزی، بازیگر با‌سابقه سینما و تلویزیون، گفت: ما به عنوان هنرمند مقصریم که در سینما سطح سلیقه مردم آنقدر پایین آمده که به تماشای یک‌سری کارهای کمدی می‌‌‌نشینند که حتی اسمشان هم جذاب نیست.
  • بازگشت اوستا و عبدلی به صحنه نمایش

    دنیای اقتصاد: شخصیت‌های خاطره‌انگیز عبدلی و اوستا با نمایش «بمون، بخون، بخندون» به صحنه باز می‌گردند. در این نمایش که به کارگردانی سمیه مهری از ۲۴ مهر در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌شود، اتفاقاتی که از دهه ۲۰ تا امروز برای تئاتر ایرانی رقم خورده است مرور می‌شود. جواد انصافی، حسن اسدی، امیر پارسی، میترا قلعه‌پور، مرجان آقانوری و مریم شریف‌زاده از بازیگران این نمایش هستند. مهری در گفت‌وگو با ایرنا درباره این نمایش توضیح داد: خیلی زیاد توجه کردیم تا نمایش ما به تئاتر آزاد نزدیک نشود؛ در این نمایش، اشک و آه داریم و قصه‌هایی که برای تماشاچی بسیار تکان‌دهنده است. در نمایش ما هیچ‌گونه شوخی زننده‌ای وجود ندارد و سعی کردیم به هر چیزی برای خنداندن مردم دست نزنیم. بازار ارزهای دیجیتال و تتر یکی از بخش‌های جذاب «بمون، بخون، بخندون» است. زنگ افتتاحیه نمایش «بمون، بخون، بخندون» با حضور استاد فرهاد ناظرزاده کرمانی به صدا در می‌آید و این نمایش تا ۲۰ آبان روی صحنه خواهد بود.
  • برنامه جدید فرزانه کابلی در تالار وحدت

    دنیای اقتصاد: فرزانه کابلی، بازیگر، پژوهشگر و طراح حرکات موزون، با اجرای برنامه «شروع ناگهان» پنج‌شنبه و جمعه ۲۶ و ۲۷ مهر به تالار وحدت می‌‌‌آید. این هنرمند که سال‌هاست بر اجرا و پژوهش در زمینه حرکات موزون استان‌های گوناگون کشور کار می‌‌‌کند، درباره تازه‌‌‌ترین اجرای خود به «ایسنا» گفت: پس از ۵ سال که آخرین کارم را با سختی و مشقت فراوان اجرا کردم، خوشبختانه فرصتی دست داد تا دوباره با اعضای گروهم روی صحنه برویم.
  • تجربه آل‌پاچینو در مواجهه با کرونا

    دنیای اقتصاد: آل‌پاچینو بازیگر مشهور که سال ۲۰۲۰ به ویروس کرونا مبتلا شد و تا پای مرگ رفت، به تازگی درباره این تجربه صحبت کرده است. این بازیگر توضیح داد: وقتی به این ویروس مبتلا شدم، حالم اصلا خوب نبود چون تب کردم و آب بدنم کم شد. بنابراین کسی را گرفتم که از من پرستاری کند و به من آب بدهد، ولی همان‌طور که در خانه‌‌‌ام نشسته بودم، از حال رفتم و دیگر نبض نداشتم. در عرض چند دقیقه اورژانس آنجا بود و ۶ امدادگر که دو نفرشان پزشک بودند داشتند در اتاق نشیمن به من ‌‌‌رسیدگی می‌‌‌کردند. آنها لباس‌‌‌هایی به تن داشتند که شبیه فضانوردان یا چیزی شبیه آن بود. پاچینو اعتراف کرد که باز کردن چشمانش و دیدن همه‌‌‌چیزهایی که در اطراف او وجود داشت، تکان‌‌‌دهنده بود و او شنید که آنها گفتند: برگشت. حالا اینجاست. وقتی از این بازیگر برنده اسکار پرسیده شد که آیا تجربه‌‌‌اش «موج‌‌‌های متافیزیکی» هم داشت، گفت نور سفید یا چیز دیگری ندیده و افزود: هیچ چیز نبود. همان‌طور که هملت می‌گوید: «بودن یا نبودن». مرگ کشور کشف نشده‌‌‌ای است که از قلمرو آن هیچ مسافری بر نمی‌‌‌گردد. این بازیگر ۸۴ ساله گفت که با افزایش سن دیدگاهش نسبت به مرگ تغییر کرده است.
  • بزرگداشت مترجم منشور کوروش

    دنیای اقتصاد: آیین بزرگداشت عبدالمجید ارفعی، مترجم منشور کوروش و گل نبشته‌های هخامنشی، با عنوان «هزار نامه خوان» پنج‌شنبه ۱۹مهر در خانه هنرمندان برگزار می‌شود. در این مراسم که با مشارکت خانه هنرمندان ایران و موسسه فرهنگی هنری اشراقی برپا خواهد شد، رضا امیرخانی، داستان‌نویس و حسام الدین ارفعی استاد دانشگاه صحبت خواهند کرد. اجرای موسیقی با خوانندگی مسعود موسوی و تک‌نوازی سنتور محسن حسینی از دیگر بخش های این مراسم است. عبدالمجید ارفعی پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی اکدی و ایلامی و از آخرین بازماندگان مترجمان خط میخی ایلامی و از مهم‌ترین کتیبه‌خوان‌های ایران است. او که برخی از لوح‌های گلی تخت جمشید را ترجمه کرده از دانش وسیعی درباره تاریخ فرهنگ میان رودان (بین النهرین باستانی) برخوردار است. علاقه‌مندان برای حضور در آیین بزرگداشت عبدالمجید ارفعی می‌توانند ساعت ۱۷به سالن استاد ناصری خانه هنرمندان مراجعه کنند.
  • اجرای نمایش با بازی جانبازان اعصاب و روان

    دنیای اقتصاد: نمایش «تیزتک» از امروز سه‌‌‌شنبه هم‌‌‌زمان با هفته ملی کودک، با هنرنمایی جانبازان اعصاب و روان، به صورت رایگان در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌‌‌رود. در خلاصه داستان این نمایش به کارگردانی علیرضا دهقانی آمده است: تیزتک جنگنده‌‌‌ای است که خلبانش با خروج اضطراری از آن بیرون پریده و خودش در سقوطی معجزه‌‌‌وار سالم مانده و حامل ۲ موشک عمل نکرده است. وی در پناه صخره‌‌‌ای پنهان شده تا ... سیامک کوچکی، اصغر توکلی،‌ الله‌‌‌یار خسروی و محسن شاهی صداپیشگی و محمدحسین صادقی، سیدابوالحسن موسوی، حسین امیریان و محمود گلی عروسک‌‌‌گردانی این نمایش را برعهده دارند. نمایش «تیزتک» تا ۲۰ مهر هر روز ساعت ۱۷:۳۰ در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون واقع در بوستان لاله به روی صحنه می‌‌‌رود.
  • یک یادبود خانوادگی برای آتیلا

    دنیای اقتصاد: یک سال پس از مرگ ناباورانه آتیلا پسیانی، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون و تئاتریست شناخته‌شده، خانواده‌اش همزمان با اجرای نمایش «جزیره لؤلؤ» به کارگردانی ستاره پسیانی، یادبود کوچکی برایش برگزار کردند تا نخستین سالمرگ او هم در صحنه تئاتر رقم بخورد، در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر؛ چنان که زندگی‌ حرفه‌ای‌اش، در صحنه‌ها و سالن‌های تئاتر گذشت. این نمایش پیش از درگذشت آتیلا پسیانی و به کارگردانی او به مدت دو هفته تمرین شده بود اما به دلیل وخامت حال او ادامه پیدا نکرد و ناتمام ماند.
  • جنجال «کار‌آموز» در انتخابات آمریکا

    دنیای اقتصاد: شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس در شب مناظره نامزدهای معاونت ریاست‌جمهوری آمریکا از پخش تیزر تبلیغاتی فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی، سینماگر ایرانی-سوئدی-دانمارکی، جلوگیری کرد و خشم توزیع‌کننده این اثر را برانگیخت. این فیلم به برهه‌ای از زندگی دونالد ترامپ، نامزد ریاست‌جمهوری این کشور، می‌پردازد و چندین بار تاکنون جنجال به پا کرده به طوری که کمپانی‌های مشهور حاضر به پخش آن نشدند تا در نهایت کمپانی بریارکلیف اینترتینمنت که کمپانی تقریبا گمنامی است مسوولیت پخش آن را بر عهده گرفت.
  • کنسرت گروه موغام در تالار وحدت

    دنیای اقتصاد: سومین کنسرت از پروژه «هفت شهر عشق» توسط گروه آذربایجانی «موغام» چهارشنبه ۱۸مهر در تالار وحدت برگزار می‌شود. در این کنسرت که با عنوان «زابول سگاه» در ادامه کنسرت‌ اول با نام «راست پنجگاه» و کنسرت دوم با نام «شور» اجرا خواهد شد، خوانندگانی چون پدرام رنجبر، وحدت رحیمی، جعفر نوعی، مسعود بهمن‌نیا، علی رشیدی و محمد سعادتی به هنرنمایی می‌پردازند. عادله بلندی، المیرا داننده، آشقین امامی، شنلیک محمودی، آرزو مرشدی و مریم جعفرزاده نیز اعضای گروه کر را تشکیل می‌دهند. ضمن اینکه دو قطعه نیز با اجرای نونهالان پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. علاقه‌مندان به تماشای کنسرت گروه موسیقی «موغام» می‌توانند ساعت ۲۱:۳۰ به تالار وحدت مراجعه کنند.
  • رسوایی رئیس‌جمهور آرژانتین برای تقلید از یک سریال

    دنیای اقتصاد: خاویر میلی، رئیس‌جمهور پوپولیست آرژانتین، به کپی‌برداری از سریال سیاسی «وست وینگ» در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد متهم شد. روزنامه گاردین به نقل از منابع آرژانتینی اعلام کرد که نخست‌وزیر آرژانتین «لغت به لغت» از دیالوگ‌های این سریال آمریکایی کپی‌برداری کرده است. روزنامه چپگرای پاجینای آرژانتین در گزارشی به این مساله اشاره کرد و پس از آن بخشی از سریال «وست وینگ» به همراه فیلم سخنرانی میلی در سازمان ملل در فضای مجازی منتشر شد. در قسمت ۱۵ فصل ۴ این سریال که ۲۱ سال پیش منتشر شده است، مارتین شین،‌ بازیگر مطرح آمریکایی، دیالوگ‌هایی درباره آزادی بیان و برخورد با استبداد بیان می‌کند که بخش‌هایی از آن در سخنان خاویر میلی استفاده شد. رئیس‌جمهور مسیحی آرژانتین به دلیل شباهت‌های رفتاری‌اش با رئیس‌جمهور سابق آمریکا به «ترامپ آرژانتین» مشهور شده است.
  • سیمرغ بلورین چگونه متولد شد؟

    دنیای اقتصاد: موزه سینما در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود بخش‌هایی از گفت‌وگوی ابراهیم حقیقی، طراح گرافیک، عکاس و کارگردان هنری، را به مناسبت زادروز این هنرمند منتشر کرده است. حقیقی درباره طراحی سیمرغ جشنواره فیلم فجر توضیح داد: در طراحی سیمرغ جشنواره فیلم فجر تلاش کردم نشانه، خارج از ساختار روال هندسی رایج باشد. بیشترین نشانه‌های ما به دلیل تربیت بصری و آموزش دانشکده‌ها، دارای ساختارهای هندسی هستند و من به همین دلیل و به‌عمد از این شیوه فاصله گرفتم تا طرح، تداعی‌گر نگارگری ما باشد.
  • اجرای نمایش «یارا و ماموریت عروسکی»

    دنیای اقتصاد: نمایش «یارا و ماموریت عروسکی» به کارگردانی رحمت امینی و سمیراسادات طباطبایی از یکشنبه ۲۲ مهر در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود.
  • دیدار با سیدعلی صالحی در مراسم رونمایی از کتاب جدیدش

    دنیای اقتصاد: نشست دیدار با سیدعلی صالحی، شاعر، پنج‌شنبه ۱۹مهر به بهانه انتشار کتاب «شادی ما را نجات خواهد داد» در فروشگاه کتاب دیدآور برپا می‌شود. سیدعلی صالحی متولد یکم فروردین ۱۳۳۴ در ایذه از شاعران مطرح و پرکار چند دهه اخیر محسوب می‌شود.
  • اکران آنلاین «خجالت نکش ۲»

    دنیای اقتصاد: فیلم کمدی «خجالت نکش ۲» به کارگردانی رضا مقصودی از فردا سه‌شنبه ساعت ۲۰ در بخش سینما آنلاین فیلم‌نت اکران آنلاین خود را آغاز می‌کند. داستان فیلم درباره قنبر و صنم است که در ادامه قسمت قبلی با چالش‌های تازه‌ای در زندگی مشترکشان دست و پنجه نرم می‌کنند. در این فیلم عشق، شوخی و ماجراجویی‌های بی‌پایان شخصیت‌های «خجالت نکش۱» ادامه پیدا می‌کند. احمد مهرانفر، شبنم مقدمی، بهاره کیان‌افشار، بهرنگ علوی، محمد معتضدی، سعید امیرسلیمانی و مجید شهریاری از بازیگران این فیلم هستند. فیلم سینمایی «خجالت نکش ۲» به تهیه‌کنندگی امیر پروین‌حسینی و نویسندگی افرا جورابلو به‌تازگی اکران خود در سینماها را به پایان رسانده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر