جنجال «کار‌آموز» در انتخابات آمریکا

   پس از جلوگیری از پخش تیزر فیلم «کارآموز»، توم اورتنبرگ، مدیر کمپانی پخش این فیلم، گفت ترس و بزدلی افرادی که در کریدورهای قدرت در هالیوود هستند، هیچ‌گاه شگفت‌زده‌ام نمی‌کند. با وجود تمام موانعی که در مسیر ما وجود دارد، ما از اینکه می‌توانیم «کارآموز» را از روز جمعه، یازده اکتبر، به سینماها بیاوریم، بسیار خوشحالیم.

این فیلم روایتگر برهه‌ای از زندگی ترامپ در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در نیویورک است و بر رابطه ترامپ و روی کوهن، مشاور ارشد جوزف مک‌کارتی، سناتور آمریکایی، متمرکز است که در سال‌های دهه ۱۹۵۰ هدایت تحقیقات سنا درباره افرادی را که ظن آن می‌رفت کمونیست باشند در دست داشت. در این فیلم سباستین استن در نقش ترامپ جوان و جرمی استرانگ در نقش وکیل معروف روی کوهن و ماریای باکالووا در نقش ایوانا ترامپ بازی می‌کنند. این فیلم تصویری نسبتا متفاوت از ترامپ ارائه می‌‌کند و در نیمه نخست او را به عنوان فردی ساده‌لوح اما جاه‌طلب معرفی می‌کند. در بخش دوم بی‌تجربگی‌اش در کسب قدرت، جای خود را با شیادی و جوش‌دادن معاملات عوض می‌کند. بحث‌برانگیزترین سکانس فیلم درباره رابطه ترامپ با همسر اولش ایواناست که او را به خاطر چاق ‌شدن و طاس ‌شدنش تحقیر می‌کند. پس از اکران «کارآموز» در جشنواره کن، جنجال بزرگی به وجود آمد و استیون چونگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، اعلام کرد شکایتی را برای رسیدگی به «ادعاهای آشکارا بی‌اساس این به‌ظاهر فیلم‌سازان» در دست تهیه دارد. او گفت: «این چرندیات صرفا داستان‌سرایی‌ محض و آب و تاب دادن به دروغ‌هایی است که بی‌اساس بودن آنها پیش‌تر به اثبات رسیده است.»

پس از این واکنش‌ها، علی عباسی در نشست مطبوعاتی کن پیشنهاد اکران خصوصی فیلم برای ترامپ را مطرح کرد و گفت: «لزوما فکر نمی‌کنم او از فیلم بدش بیاید؛ لزومی هم ندارد آن را دوست داشته باشد اما فکر می‌کنم با دیدن فیلم غافلگیر شود. همان‌طور که قبلا هم گفتم، حاضرم هر جا که او بخواهد به ملاقاتش بروم تا فیلم را ببینیم و درباره پس‌زمینه آن با هم گپی بزنیم. البته اگر برای اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ جالب باشد.» پیشنهاد کارگردان «کارآموز» با بی‌اعتنایی روبه‌رو شد و از سویی دیگر بسیاری از منتقدان حاضر در کن هم این فیلم را ضعیف دانستند و گفتند اصلا لایق حضور در بخش مسابقه نبوده است. با‌این‌حال بازی استن و استرانگ در «کارآموز» مورد تحسین قرار گرفت.

بعد از جشنواره کن و ماجراهایی که پیش آمد، دیوید وورینگتون، وکیل ترامپ، از ارسال نامه‌ای برای توقیف پخش فیلم خبر داد و این حواشی منجر به عدم همکاری توزیع‌کنندگان بزرگی از جمله نتفلیکس، آمازون، دیزنی پلاس و اپل با تهیه‌کنندگان فیلم  شد. یکی از کمپانی‌های پخش‌کننده در توجیه خود برای رد فیلم عنوان کرد که انتشار آن نیازمند منابع قانونی فوق‌العاده زیادی خواهد بود و برخی از توزیع‌کنندگان آمریکایی نیز بدون توضیح از آن عبور کردند.

در نهایت «کارآموز» قرار است  همین روزها و  در مدت‌زمان کمی که تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده به سینماها بیاید.