ظریف: منطقه ما با بحران بسیار جدی روبه‌رو است/ قتل عام اسرائیل بی سابقه است

محمدجواد ظریف در در سلسله نشست‌های «برای ایران» مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با اشاره به یک‌ساله‌شدن نسل‌کشی رژیم اسرائیل در غزه، اظهار کرد: منطقه ما با بحران بسیار جدی روبه‌رو است و امروز یکمین سالگرد جنایات وحشتناکی است که اسرائیل در منطقه به راه انداخته‌ و غارت و قتل‌عام و نسل‌کشی در فلسطین اشغالی، نوار غزه و در لبنان ایجاد کرده است که این میزان از وحشیگری و جنایت بی‌سابقه است.

وی تاکید کرد: اگر به قرآن برگردیم تخریب محیط زیست در کنار کشتار انسان‌ها به‌عنوان دو عامل برجسته فساد فی‌الارض مطرح می‌شود. بنابراین نه‌تنها جنایات اسرائیل در غزه آثار وحشتناکی بر محیط زیست دارد بلکه نمونه‌ای از فساد فی‌الارض است و همه ما داغدار فلسطین و لبنان هستیم.

وی در ادامه در رابطه با اجلاس جهانی کاپ به میزبانی آذربایجان اظهار کرد: اجلاس کاپ ۲۹ به زودی برگزار خواهد شد. از آنجا که گزارش سیاستی آماده‌ای برای کاپ ۲۹ نداشتیم، تصمیم گرفتیم در این سلسله جلسات، گزارش سیاستی را تدوین کنیم.

ظریف ادامه داد: منطقه ما با بحران بسیار جدی مواجه است و قتل عام اسرائیل در این مدت بی سابقه است. می‌گویند در این شرایط چه ضرورتی دارد درباره محیط زیست صحبت کنیم، اما تخریب محیط زیست در کنار کشتار انسان‌ها به عنوان دو عامل برجسته فساد فی الارض محسوب می‌شود. نه تنها جنایات اسرائیل در غزه آثار وحشتناکی در منطقه دارد، بلکه یک فساد فی الارض است و تخریب زیست محیطی به وجود آورده است.

خبر مرتبط
ظریف: وقت آن رسیده ما بشنویم به جای اینکه بگوییم

معاون راهبردی رئیس‌جمهوری گفت: ما در جامعه با بحران‌های دشوار و سختی روبه‌رو هستیم که پاسخ‌های دولتی جوابگو نیست و نیاز است به جای ارائه پاسخ به مردم از آنان پاسخ بخواهیم.

معاون راهبردی رئیس جمهوری تاکید کرد :اقدامات آن جنایت کاران روی منطقه تاثیر می‌گذارد. ضمن این‌که همه ما داغدار فلسطین و لبنان هستیم، لازم بود که مسائل روز را هم دنبال کنیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل این جلسه جایگاه مهمی دارد. با یک نگاه انسانی و توسعه محور باید پیش برویم. توسعه بدون داشتن زیست بوم پایدار بی معنی است. حوزه محیط زیست میراث مشترک همه بشریت است و همه مسئولیت داریم، اما به این معنی نیست که همه مسئولیت یکسانی داریم. برخی‌ کشورها امکانات بیشتری برای حفظ محیط زیست دارند. آن‌ها با تحریم مانع از دسترسی به امکانات لازم در به دست آوردن فناوری‌های سبز می‌شوند. این مسئولیت مشترک است، اما در واقع متفاوت است.

خبر مرتبط
ظریف: غرب به نسل‌کشی اسرائیل در غزه کمک کرد

معاون راهبردی رئیس جمهور تاکید کرد: کشورهای غربی به نسل کشی اسرائیل در غزه کمک کرده‌اند و تجاوزات اسرائیل علیه ایران، فلسطین، لبنان، سوریه، یمن و دیگر کشورهای منطقه را پذیرفته‌اند.


ظریف با اشاره به حضور ایران در اجلاس پیش روی کاپ ۲۹ گفت: لازمه حل مشکلات این است که در اجلاس‌های پیش رو حضور داشته باشیم. حضور نداشتن راه حل نیست، چون هیچکس منتظر ما نخواهد ماند. تحولات در سطح جهانی جریان خواهد داشت. می‌گوییم ‌اگر در برخی از جلسات بین المللی شرکت نکنیم، مشروعیت آن جلاس را زیر سوال می‌بریم، اما این‌گونه نیست. شرکت نکردن به معنی ناکارآمدن کردن آن روند نیست. در روابط جهانی و در مذاکرات بین المللی شما یا خودتان از منافعتان دفاع می‌کنید یا دیگران بر سر منافع شما معامله می‌کنند.

وی با بیان اینکه بعد از آن داد ما به جایی نمی‌رسد، خاطرنشان کرد:  منافع را می‌برند. ما کجا می‌خواهیم برویم ادعا کنیم نبودیم و تصمیم شما نامشروع است؟ بدون ما تصمیم می‌گیرند و منافع ۸۰ میلیون نفر را می‌برند. ما باید با یک نگاه جدید به این صحنه داشته باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.