تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟

رپرتاژ آگهی : انتخاب در دوراهی‌های سخت، نیاز به آگاهی و دانش کافی دارد. مثلا، شما که بین انتخاب سرور مجازی و سرور اختصاصی تردید دارید، باید ابتدا هر دو را به خوبی بشناسید تا بتوانید به درستی تصمیم بگیرید. اگر برای میزبانی سایت، گیمینگ، ترید یا هر کار دیگری نیاز به یک سرور خوب و قدرتمند دارید، حتما تا پایان با این مقاله همراه باشید تا ببینیم کدام گزینه برای شما بهتر است؟ سرور مجازی یا اختصاصی؟

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی چیست

سرور اختصاصی، خانه امن و مستقل مالکان خود است! یعنی چه؟ یعنی وقتی از این نوع سرورها برای میزبانی استفاده می‌کنید، هیچ شراکتی با هیچکس ندارید و همه منابع و امکانات یک سرور کامل و غول‌پیکر، در اختیار شماست.

همانطور که از نام این نوع سرور پیداست، کاملا اختصاصی و ایزوله است. افرادی که سرور اختصاصی می‌خرند، هزینه زیادی می‌پردازند، اما در عوض می‌توانند بدون هیچ نوع محدودیتی از سرور خود استفاده تمام و کمال داشته باشند. با این حساب، اگر کسی از شما بپرسد سرور اختصاصی چیست، می‌توانید بگویید یک ابرکامپیوتر قدرتمند است که با پرداخت هزینه بالا، به صورت مستقل، صرفا خدمات هاستینگ یک کاربر را بر عهده می‌گیرد.

سرورهای اختصاصی برای افرادی که به دنبال یک میزبان امن، غیرقابل نفوذ و قدرتمند هستند بسیار مناسب است؛ با این حال، این نوع سرور برای همه افراد مناسب نیست؛ زیرا هم قیمت اولیه آن بالاست، هم منابع بسیار گسترده‌ای دارد که کمتر کسی به آن نیاز پیدا خواهد کرد و هم برای نگهداری و استفاده از آن، دانش فنی و هزینه‌های جانبی بالایی لازم است.

سرور مجازی چیست؟

vps چیست

دنیای امروز، دنیای استفاده از فضای ابری است؛ پس چرا شما از این فضا استفاده نکنید؟ سرورهای مجازی، بخشی از یک سرور فیزیکی بزرگ هستند که با فناوری مجازی‌ساز،‌ به شکل ایزوله و مستقل درآمده‌اند. هر کسی می‌تواند بخشی از این سرور را خریداری کند و به طور مستقل از امکانات آن بهره‌‌مند شود.

به زبان ساده‌تر، سرور مجازی درست مانند یک آپارتمان است که واحدهای مختلفی دارد؛ مالک هر واحد، هزینه‌ها،‌ امکانات و شرایط مستقل خود را دارد و فقط در یک فضای بزرگ‌تر قرار گرفته‌است.

این سرورها، با سرویس‌های هاست اشتراکی تفاوت دارند؛ زیرا در هاست اشتراکی، منابع و امکانات یک فضا بین چند نفر تقسیم می‌شود،‌ اما در سرور مجازی یا VPS، هر کس فضا و منابع مستقل خود را دارد.

تفاوت‌های کلیدی سرور مجازی و اختصاصی

حالا که فهمیدیم سرور مجازی چیست و با مفهوم سرور اختصاصی هم آشنا شدیم، نوبت به آن می‌رسد که با تفاوت‌های اصلی و کلیدی این دو مورد بیشتر آشنا شویم تا در فرایند خرید، راحت‌تر تصمیم بگیریم.

تفاوت‌های اصلی این دو نوع سرور، در موارد زیر خلاصه می‌شود:

۱- هزینه

برای خرید سرور اختصاصی، باید هزینه زیادی بپردازید؛ زیرا این سرور به طور تمام و کمال به یک نفر اختصاص دارد و بدیهی است که همه هزینه‌های آن هم صرفا بر عهده یک نفر است. در سرور مجازی، هزینه‌ها کمتر است؛ زیرا فضا و منابع اختصاصی هر فرد، محدودتر از یک سرور اختصاصی است و به اندازه نیازهای او تعیین می‌شود.

مقایسه هزینه سرور مجازی و سرور اختصاصی

۲- انعطاف

هم سرور اختصاصی و هم سرور مجازی،‌ به شکل خاص خود، انعطاف‌پذیر و قابل تغییر هستند. به این معنا که می‌توانید نوع دسترسی‌ها و منابع را به خواست خود تغییر دهید. با این حال، این کار در سرورهای اختصاصی، دشوار، زمان‌بر و هزینه‌بردار است. زیرا باید به صورت فیزیکی، تغییراتی در سرور ایجاد کنید.

در مقابل، تغییر منابع در سرورهای مجازی، بسیار سریع‌تر و آسان‌تر اتفاق می‌افتد. برای ایجاد تغییر در این نوع سرورها نیازی به دانش فنی بالا ندارید؛ کافی است اشتراک سرور خود را ارتقا دهید تا منابعی که از آن استفاده می‌کنید افزایش پیدا کنند. البته، سطح ارتقا در سرورهای مجازی محدودتر از سرور اختصاصی است، اما در پروژه‌های متوسط، گزینه خوبی است.

با این حساب، سرورهای اختصاصی برای پروژه‌های بزرگ که نیاز به تغییر کلان دارند مناسب‌تر است و سرور مجازی، به درد کسانی می‌خورد که می‌خواهند تغییراتی کوچک اما سریع و بی‌دردسر در سرورهای خود اعمال کنند.

۳- دانش فنی

اگر از سرور مجازی مدیریت شده استفاده کنید، نیازی به دانش فنی بالا برای نگهداری یا استفاده از سیستم ندارید. با این حال، در برخی موارد این سیستم‌ها به صورت مدیریت نشده هم ارائه می‌شوند تا افرادی که نیاز به اعمال تغییرات مهم یا تنظیمات شخصی‌سازی شده در سرور دارند، بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

در مقابل، با خرید سرور اختصاصی شما هیچ حق انتخابی در این زمینه ندارید! یعنی چه بخواهید و چه نه، باید برای استفاده و نگهداری از سیستم، دانش فنی بالایی داشته باشید. در صورتی که بدون دانش فنی بخواهید سراغ این سرورها بروید، به احتمال بالا در استفاده از آن‌ها دچار مشکل می‌شوید یا ناخواسته، به سیستم آسیب می‌زنید و ضررهای جبران‌ناپذیری برایتان به وجود می‌آید.

۴- امنیت

یکی از مواردی که در خرید سرور مجازی و اختصاصی چالش برانگیز است، امنیت داده‌های شماست. استفاده از خدمات میزبانی با امنیت بالا، به خصوص برای کسانی که با داده‌ها و اطلاعات مهم سروکار دارند، بسیار مهم است.

سرور مجازی در مقایسه با هاست اشتراکی، امنیت بسیار بالایی دارد. از آن‌جایی که در این نوع سرورها، هر کاربر از منابع خود استفاده می‌کند، اصولا تداخلی در داده‌ها به وجود نمی‌آید و راه‌های نفوذ بسیار کم هستند. با این حال، در سطوح بالای امنیتی، ممکن است این سرورها گزینه کاملی نباشند.

در عوض، سرور اختصاصی سطح بالایی از امنیت را ارائه می‌دهد. این نوع سرورها کاملا مستقل و ایزوله هستند و هیچ کاربری غیر از کسی که آن‌ها را خریداری کرده است، امکان دسترسی به سرور را نخواهد داشت. همچنین، پروتکل‌های امنیتی که روی این سرورها نصب می‌شوند، بسیار پیشرفته و قدرتمند هستند و امکان نفوذ را به صفر می‌رسانند.

۵- کاربردها

آخرین تفاوت سرور مجازی و اختصاصی، به کاربردهای این دو مربوط می‌شود.

سرورهای اختصاصی، برای میزبانی پلتفرم‌های انتشار محتوا، سایت‌هایی با کاربری بالا و مواردی که با سطح امنیتی قوی نیاز دارند مناسب است. مثلا، سایت‌های بانکی، پلتفرم‌های پخش و دانلود فیلم، اپلیکیشن‌ها و بازی‌های آنلاین پرمخاطب و مواردی از این قبیل، برای ارائه خدمات درست به مخاطبان خود، نیاز به سرور اختصاصی دارند.

سرورهای مجازی هم طیف وسیعی از نیازها را پاسخ می‌دهند؛ مثلا اگر گیمر هستید و برای بازی نیاز به هاست دارید، اگر می‌خواهید یک سایت نسبتا کوچک را میزبانی کنید، در صورتی که در بازارهای مالی و حوزه تریدینگ فعال هستید یا اگر مالک یک اپلیکیشن یا بازی با تعداد کاربر کم یا متوسط هستید، VPS گزینه مناسبی برای شماست.

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه اطلاعات بیشتری در رابطه با VPS به‌دست آورید، مقاله «سرور مجازی چیست» وبلاگ لیموهاست را هم بخوانید. در این مقاله به زبان ساده آنچه که باید بدانید شرح داده شده است.

نحوه خرید سرور مجازی و اختصاصی

در صورتی که قصد دارید یک سرور مجازی یا اختصاصی بخرید، باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

۱- نیاز سنجی

ابتدا ببینید به چه نوع سروری نیاز دارید؛ با توجه به تفاوت سرور مجازی و اختصاصی که در این مقاله گفتیم، می‌توانید متوجه شوید که کدام سرور بیشتر با نیازهای شما سازگار است.

۲- انتخاب مرجع معتبر

برای خرید سرور، باید سراغ مرجعی معتبر بروید که گزینه‌هایی متنوع، مقرون به صرفه و مناسب به شما پیشنهاد دهد. لیمو هاست برای خرید انواع سرور مجازی و اختصاصی، یک گزینه ایده‌آل به شمار می‌آید.

۳- انتخاب پلن مناسب

پس از ورود به سایت لیمو هاست برای خرید سرور اختصاصی یا مجازی، با پلن‌های مختلفی روبرو خواهید شد. هر یک از این پلن‌ها، منابع و امکانات ویژه خود را دارند و به همان نسبت، قیمت آن‌ها نیز متغیر است. شما می‌توانید با توجه به بودجه و نیاز خود، پلن مناسب را انتخاب کنید. برای انتخاب پلن، به حافظه رم، فضای داخلی، موقعیت مکانی سرور و شرکت ارائه‌دهنده سرور توجه کنید و صرفا بر اساس قیمت تصمیم نگیرید.

۴- خرید و پرداخت

پس از انتخاب سرور و پلن مناسب، دیگر کار زیادی برای انجام دادن ندارید جز اینکه مراحل خرید و پرداخت را به پایان برسانید. در صورت خرید از لیموهاست، باید یک حساب کاربری فعال در این سایت داشته باشید تا بتوانید خرید خود را تکمیل و از سرور خود استفاده کنید.

خرید سرور مجازی یا اختصاصی؛ دوراهی سخت اما مهم!

گاهی مرز باریکی بین خرید سرور مجازی یا اختصاصی وجود دارد؛ مرزی که به سطح نیازها، توانایی‌ها و البته بودجه شما بستگی دارد. برای خرید یکی از این دو مورد، حتما زمان کافی بگذارید و سراغ گزینه‌ای بروید که بر اساس شرایط شما، بهترین گزینه باشد. لزوما گران یا ارزان بودن، ضامن مناسب بودن یک انتخاب نیست؛ بلکه این شما هستید که تعیین می‌کنید «بهترین» چیست! امیدواریم با اطلاعات موجود در این مقاله، بتوانید بهترین سرور را انتخاب و خریداری کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.