شماره روزنامه ۶۱۱۴
|

  • اکبر رادی ۸۴ساله شد

    از او به عنوان پدر نمایش‌نامه‌نویسی در ایران نام می‌برند اما خودش افتاده‌تر از آن بود که به چنین القابی دل ببندد. اکبر رادی مرد متین تئاتر ایران امروز اگر می‌بود، ۸۴ساله می‌شد در‌حالی‌که ۱۷ سال از مرگش گذشته است. چه رازی در شصت و چند سالگی وجود دارد که بسیاری از بزرگان فرهنگ و هنر این مملکت در این محدوده از عمر تسلیم مرگ می‌شوند؟ اکبر رادی در ۶۸سالگی فوت کرد اما بی‌تردید نامش همیشه در تاریخ فرهنگ ایران می‌درخشد. او یک استاد تمام‌عیار بود. اکثر بزرگان تئاتر آثارش را روی صحنه برده‌اند و خیلی‌ها افتخار شاگردی‌اش را داشته‌اند و درست مثل بزرگان دیگر او نیز آنقدرها که شایسته‌اش بود هرگز قدر ندید. پس از فوتش حمیده‌ بانو عنقا، همسر این نمایش‌نامه‌نویس، اقدام به راه‌اندازی بنیاد اکبر رادی کرد تا بتواند تفکر و نگرش این هنرمند را به نسل‌های جوان منتقل کند ولی به دلیل بی‌توجهی‌ها این کار به سرانجام نرسید. حمیده بانو عنقا سه سال پیش در همین رابطه گفت:‌ «دلم به حال اکبر رادی می‌سوزد زیرا اگر در کشور دیگری این همه زحمت برای تئاتر می‌کشید روی سر نگهش می‌داشتند. او دق کرد. برخی مواقع فکر می‌کنم باید شکرگزار خداوند باشم که رادی در بهترین زمان از بین ما رفت تا این همه ستم و بی‌توجهی را بیشتر از این نبیند.»
  • شکست سخت کارگردان پدرخوانده از گیشه

    دنیای اقتصاد: فیلم «مگالوپلیس» که فرانسیس فورد کاپولا به صورت شخصی ۱۴۰میلیون دلار برای آن هزینه کرده، در هفته نخست اکران عمومی در آمریکا تنها ۴میلیون دلار در گیشه فروخت. کاپولای ۸۵ساله، که آثار برجسته سینمایی چون «پدر‌خوانده» را در کارنامه خود دارد، دهه‌ها روی ساخت فیلم «مگالوپلیس» کار کرده است و در نهایت بخشی از کسب‌وکار خود را برای تامین بودجه مورد نیاز حدودا ۱۲۰میلیون‌دلاری برای هزینه‌های تولید و تقریبا ۲۰میلیون دلار برای هزینه‌های بازاریابی و توزیع فروخت، اما تماشاگران چندان روی خوشی به فیلم نشان نداده‌اند. «مگالوپلیس» بر اساس آمار فروش بلیت از شب پنج‌شنبه تا یکشنبه در آمریکای شمالی حدود ۴میلیون دلار فروخته است. این فیلم در نزدیک به دوهزار سالن سینما در ایالات متحده و کانادا به نمایش درآمد و در جایگاه ششم جدول فروش آخر هفته قرار گرفت، حتی کمتر از فیلم «دِوارا قسمت ۱»، یک درام اکشن و سه‌ساعته به زبان تلوگو (از زبان‌های رایج هند)که با نقدهای ضعیفی روبه‌رو شد و در حدود هزار سینما به نمایش درآمد.
  • حراج فیلمی عجیب از ترور کندی

    دنیای اقتصاد: فیلم تازه‌منتشر‌شده از انتقال جان اف کندی رئیس‌جمهور اسبق آمریکا پس از ترور به بیمارستان، در یک حراجی به قیمت ۱۳۷هزار و ۵۰۰دلار فروخته شد. این فیلم خانگی رنگی ۸میلی‌متری توسط حراج RR در بوستون عرضه و به خریداری ناشناس فروخته شد. فیلم زمانی شروع می‌شود که کارپنتر، عکاس ماجرا، منتظر عبور لیموزین حامل رئیس‌جمهور و همسرش ژاکلین کندی می‌شود.
  • درگذشت بازیگر «ستاره تنها» در ۸۸ سالگی

    کریس کریستوفرسون، خواننده معروف آمریکایی که به عنوان بازیگر سینما و تلویزیون نیز حضور موفقی داشت، در ۸۸سالگی درگذشت. کریستوفرسون در سال ۱۹۳۶ در تگزاس به دنیا آمد و در کالیفرنیا به مدرسه رفت و در ابتدا می‌خواست رمان‌نویس شود اما بعدها در رشته ادبیات در کالج پومونا در کالیفرنیای جنوبی و همچنین در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرد. وی نخستین تجربه موسیقی خود را در بریتانیا با نام کریس کارسون آغاز کرد. هرچند که آهنگ‌هایی که ضبط کرد هرگز منتشر نشد اما در دوران خدمت در ارتش آمریکا حتی زمانی که خلبان هلی‌کوپتر شد، به اجرای موسیقی ادامه داد، اما درنهایت در سال ۱۹۶۵ ارتش را ترک کرد. نقطه عطف زندگی هنری وی زمانی رخ داد که هلی‌کوپترش را در خانه جانی کش فرود آورد و نوار آهنگ‌هایش را به او داد.
  • خداحافظی عجیب یکی از یاران قدیمی مجله «فیلم»

    دنیای اقتصاد: عباس یاری، روزنامه‌نگار و از بانیان مجله قدیمی «فیلم» که در سه سال گذشته نشریه «فیلم امروز» را منتشر می‌کرد، با انتشار متنی در صفحه شخصی‌اش از ادامه راه خداحافظی کرد. در متن کامل یادداشت عباس یاری آمده است: خداحافظ رفقا... دوستان عزیز و یاران نازنین، با تاسف بسیار بعد از ۴۲ سال که عمر و جوانی‌ام را برای مشارکت در انتشارِ مجله فیلم، کتاب سال، فیلم اینترنشنال، تقویم سینمایی، مجله فیلم ‌امروز و کتاب امسال، همچنین ساخت و تجهیز استودیوهای این واحد مطبوعاتی هزینه کرده بودم، از آن جدا شدم. مجموعه فرهنگی آبرومندی که طی تمامی این سال‌ها در دام هیچ حزب و گروه و دسته و باندی نیفتاد و با آرامش و حمایت‌ خوانندگان عاشق و نویسندگان صمیمی‌اش، به راهش ادامه داد و شیفتگان بسیاری داشت. همه می‌دانند که در تمام این سال‌ها شخصا دنبال هیچ رانتی نبوده‌ام و ورود به کار شخصی و غیرمطبوعاتی، خط قرمزم بوده است. به‌هرحال شریکم جناب گلمکانی، اعتقاد دارند سلیقه و نگاه ما با هم جور نیست چون زمانه عوض شده و باید شیوه اداره این واحد مطبوعاتی هم تغییر کند و ایشان در تمام زمینه‌ها شخصا تصمیم‌گیری کنند.
  • شاهکار ادبیات گوتیک در کتاب‌فروشی‌ها

    دنیای اقتصاد: رمان «قلعه اوترانتو» نوشته هوراس والپول با ترجمه مهرداد وثوقی راهی بازار کتاب شد. داستان این رمان که نویسنده آن از پیشگامان رمان گوتیک است، درباره کونراد، یگانه پسر مانفرد، امیر جبار اوترانتو است. او در روزی که باید با امیر‌دخت ایزابلا پیمان زناشویی ببندد به طرزی غریب کشته می‌شود. این مرگ شگفت و هولناک رویدادهای حیرت‌انگیز بسیاری را پیامد دارد.
  • تصاویر دیده‌نشده از بزرگان هنر در «چشم درون»

    دنیای اقتصاد: نمایشگاه عکس‌های مهرداد دفتری با عنوان «چشم درون» در گالری سهراب برپاست. این نمایشگاه مجموعه‌ای تصویر از بزرگان فرهنگ و هنر ایران چون محمدرضا شجریان، علی حاتمی، هوشنگ گلشیری، هوشنگ ابتهاج، محمدرضا لطفی، مرتضی ممیز، عباس کیارستمی، پری صابری، عزت‌الله انتظامی، بهمن فرمان‌آرا، خسرو سینایی، ابراهیم حقیقی، علی نصیریان، کامبیز درمبخش و احمد شاملو را در بر می‌گیرد.
  • یک سال حسرت برای ۱۰ روز

    دنیای اقتصاد: امروز، دهم مهرماه، سالروز تولد حمید جبلی است؛ هنرمندی که نیاز به معرفی ندارد؛ کسی که در آثار متفاوتی هنرنمایی کرده، از خلق شخصیت‌هایی چون کلاه قرمزی تا بازی در ده‌ها فیلم و مجموعه به‌یاد‌ماندنی. او در سال‌های اخیر خاطرات خود را در قالب کتابی با عنوان «پسربچه شصت‌ساله» منتشر کرد که داستان «اسم‌نویسی» او بی‌ارتباط با سالروز تولدش نیست.
  • خاطرات مرد خاطره‌ساز

    دنیای اقتصاد: مراسم نکوداشت بابک رادمنش، آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده سرشناس، در مجموعه مهرادمال کرج برگزار شد. این مراسم اولین شب از سلسله برنامه‌‌های «شب‌های با ترانه» بود که قرار است از این پس هر ماه برگزار شود و به صورت تخصصی به موضوع ترانه بپردازد. در این مراسم عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه‌سرا، با تاکید بر خاطره‌آفرین ‌بودن اکثر آثار بابک رادمنش، این هنرمند را از مهم‌ترین چهره‌های موسیقی در عصر خود دانست.
  • موفقیت یک فیلم جنجالی در جایزه سن‌سباستین

    دنیای اقتصاد: در مراسم اختتامیه جشنواره سن سباستین جایزه صدف طلایی بهترین فیلم به مستند «بعدازظهرهای تنهایی» ساخته آلبرت سرا رسید؛ اثری مستند که نگاهی جامع به سنت گاوبازی معاصر در اسپانیا دارد.این مستند به عنوان تنها مستند در بخش رقابت اصلی جشنواره فیلم سن‌سباستین امسال حضور داشت و با حضور رقبایی قدرتمند توانست جایزه نخست جشنواره را به خود اختصاص بدهد
  • «خاطرات یک دختر» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

    دنیای اقتصاد: رمان «خاطرات یک دختر» نوشته ناتاشا ترتوی با ترجمه فروزان صاعدی منتشر شد.کتاب «خاطرات یک دختر» داستانی است که از مرگ آغاز و در ادامه به کشف معنای زندگی منتهی می‌شود.
  • اکران یک فیلم جدید متفاوت با نسخه جشنواره

    دنیای اقتصاد: فیلم سینمایی «آنها مرا دوست داشتند» به کارگردانی محمدرضا رحمانی از چهارشنبه ۱۸مهر به سرگروهی پردیس سینمایی هویزه مشهد اکران می‌شود.به گفته ایرج رحمانی، تهیه‌کننده این فیلم، «آنها مرا دوست داشتند» با تدوین مجدد زهره احمدی توچایی، با ورژنی کاملا متفاوت نسبت به نسخه‌ای که در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد در سینماها اکران خواهد شد. امیرحسین آرمان، امیر جعفری و مهسا اسماعیلی به عنوان چهره جدید به همراه نسیم ادبی، شهرام قائدی، هادی تسلیمی، سیدعلی صالحی، ایرج رحمانی و لیلا بلوکات بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. «آنها مرا دوست داشتند» در چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر در دو رشته بازیگر نقش مکمل (امیر جعفری) و بهترین طراحی گریم (امید گلزاده) نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.
  • نمایشگاه عکس «طهران دیروز و تهران امروز» در نیاوران

    دنیای اقتصاد: همزمان با هفته ملی گردشگری و در آستانه بزرگداشت روز تهران، نمایشگاه عکسی با عنوان «طهران دیروز، تهران امروز» در کاخ نیاوران برپاست.
  • عرضه اثر هنرمند ایرانی در حراج «رزبری لندن»

    دنیای اقتصاد: حراج «رزبری لندن» با عنوان هنر اسلامی و شامل آثار هنرمندان مدرن و معاصر ایران، کویت، عراق، تونس، الجزایر و مصر چهارشنبه دوم اکتبر (۱۱مهر) برگزار می‌شود.
  • تندیس قهرمان افسانه‌ای روسیه برای مستندسازان ایرانی

    دنیای اقتصاد: سعید نبی و مریم خدیوی، سازندگان مستند «ایستاده با گرگ»، در ادامه حضورهای بین‌المللی این اثر در فستیوال سینمایی بایکال در روسیه، تندیس ویژه هیات داوران را دریافت کردند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر