شماره روزنامه ۶۰۴۹
|

  • موانع توسعه تجارت برق

    دنیای اقتصاد: صادرات برق ایران در سال‌های اخیر سهم‌ بسیار کمی‌ از تولید را به‌ خود اختصاص داده است‌. عمده صادرات برق ایران نیز به‌ کشور عراق بوده و این نشان از موانعی بر سر راه توسعه تجارت برق دارد. چه راه‌هایی برای غلبه بر این موانع وجود دارد؟
  • ماتریس رانت در صنعت

    دنیای اقتصاد-امیررضا انگجی : دولت چهاردهم در شرایطی کار خود را آغاز می‌کند که با چالش‌ها و موانع بسیاری در پیشبرد اصلاحات روبه‏‏‏‏‌روست. از آنجا که عدالت و توسعه در چارچوب برنامه‌های دولت جدید قرار دارد، تبیین چند مساله محوری پیرامون توسعه در ایران از اهمیت اساسی برخوردار است. توسعه بدون شناخت دو متغیر اساسی تعیین عملکرد اقتصادی امکان‌پذیر نخواهد بود. این دو متغیر عبارتند از: ساختار حل و فصل سیاسی کشور به‌مثابه توزیع قدرت سازمان‌های سیاسی و ساختار فضای رانت به‌مثابه ماتریس فرصت‌های اقتصادی و گروه‌های شکل‌گرفته در این ماتریس. ساختار نهادی جامعه بازتاب تعامل میان این دو متغیر است و بسته به ماهیت فضای رانت و حل‏‏‏‏‌وفصل سیاسی، سیاست‌هایی که در فضای تعامل با دولت مورد چانه‏‏‏‏‌زنی قرار می‌گیرد نوع تکامل قابلیت‏‏‏‏‌ها و توسعه نهادی جامعه را تعیین می‌کند.
  • شرط توسعه حکمیت اتاق بازرگانی

    دنیای اقتصاد: یکی از مراکز موردتایید مراجع بین‌المللی در داوری اختلافات تجاری، مراکز داوری اتاق‌های بازرگانی است. در قراردادهای داخلی و به‏‏‏‏‌خصوص در قراردادهای بین دو شخص در دو کشور مختلف، توافق بر ارجاع اختلاف به مراکز داوری، عرف رایجی است و کمتر امکان دارد حل و فصل اختلافات تجاری بین بازرگانان و فعالان اقتصادی به نهادی مشابه دادگستری برود؛ چراکه مراجعه و حل دعاوی در دادگستری معمولا فرآیندی طولانی و پرهزینه دارد، ضمن اینکه ممکن است قاضی تخصص لازم در زمینه موضوع خاص را نداشته‌باشد. تخصص‏‏‏‏‌گرایی و رسیدگی کارشناسی به پرونده‏‏‏‏‌های تجاری، هزینه پایین‌تر و زمان کوتاه‌تر داوری از جمله مزیت‌های مرکز داوری اتاق بازرگانی است، با این‌وجود توانمندسازی نهاد داوری، شرط توسعه حکمیت اتاق بازرگانی است.
  • خرید تضمینی گندم

    دنیای‌اقتصاد: مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد؛ ۶.۳میلیون ‌تن گندم تاکنون از کشاورزان خرید تضمینی شده‌است. به‌گزارش خبر‌‌گزاری مهر، سهراب سهرابی، مجری طرح گندم و برنج وزارت جهادکشاورزی گفت: براساس گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران (سیفا)، میزان خرید تضمینی گندم تا پایان روز جمعه ۱۵ تیر ماه به میزان ۶.۳میلیون‌ تن و ارزش گندم خریداری‌شده معادل ۱۱۱‌هزار ‌میلیارد‌تومان است. وی افزود: تاکنون ۵۲.۶هزار‌ میلیارد‌تومان معادل ۴۷‌درصد از پول گندم‌‌‌‌‌‌کاران پرداخت شده‌است و پیگیری‌های لازم برای پرداخت مابقی مطالبات ادامه دارد.
  • سهم مرغ لاین آرین به ۳۰ ‌درصد می‌رسد

    دنیای‌اقتصاد: رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از معرفی ۶نژاد مرغ بومی تخم‌‌‌‌‌گذار در سال‌گذشته خبر داد و گفت: برنامه اقدامات اصلاح‌نژادی خوبی برای مرغ‌گوشتی لاین آرین انجام‌شده تا طی پنج سال‌لاین آرین بتواند بیش از ۳۰‌درصد بازار گوشت مرغ را به خود اختصاص بدهد. حسن خمیس‌آبادی در گفت‌‌‌‌‌وگو با «ایرنا» درباره اقدامات اصلاح‌نژادی مرغ لاین آرین و عدم‌وابستگی به‌ سویه‌‌‌‌‌های دیگر مرغ‌گوشتی، افزود: لاین آرین می‌تواند با سویه‌‌‌‌‌های وارداتی که در تامین گوشت مرغ کشور سهم دارند، رقابت‌کرده و سهمی از بازار را به خود اختصاص دهد.
  • قانون الزام به‌ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول؛ نیازمند بسترسازی

    دنیای‌اقتصاد: اعضای کمیسیون حقوقی اتاق ایران با اشاره به قانون الزام به‌ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و زیرساخت‌های اجرایی آن، تاکید کردند: بسترهای لازم برای اجرای موفق این قانون مهیا نیست. در نشست کمیسیون حقوقی، حمایت‌های قضایی و مقرراتی اتاق ایران زیرساخت‌های لازم برای اجرای قانون الزام به‌ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، بررسی شد و به اعتقاد اعضای این کمیسیون، بسترهایی که برای اجرای این قانون نیاز است، هنوز فراهم نشده و با این حساب نمی‌توان به اجرای موفق قانون امیدوار بود.
  • مزاحمت حزب توده برای کارخانه

    دنیای‌اقتصاد: سالور مدیری بود که در بیش از نیم‌قرن، نقش بسزایی در گسترش صنعت سیمان، کارخانه‌های قند و فعالیت‌های نیکوکارانه داشت. او ترکیب ویژه‌ای از مدیریت تاسیس نهادهای مذهبی و فعالیت اجتماعی، نویسندگی، روابط با صاحبان قدرت، روحانیون بلند‌مرتبه و روشنفکران مذهبی بود. یادداشت‌نویسی روزانه او حتی در سفر، نمونه‌ای منحصربه‌فرد درمیان مدیران صنعتی ما است.
  • نامه وزیر اقتصاد به وزیر صمت برای بهبود محیط کسب‌وکار

    دنیای‌اقتصاد: وزیر اقتصاد در نامه‌ای به وزیر صمت ضمن اشاره به گلایه تجار و بخش تولید بر «لزوم رعایت مواد ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و آیین‌نامه‌‌‌های اجرایی آنها در وضع مقررات جدید» تاکید کرد.
  • اقتصاد ناکام از معادن

    دنیای اقتصاد-فاطمه صالحی : بخش معدن به‌عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد ایران با داشتن ذخایر غنی و متنوع، ظرفیت بالایی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال دارد. با وجود این ظرفیت‏‏‌ها، سهم معدن از تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران تنها ۲ تا ۲.۵‌درصد است که این عدد شامل صنایع مرتبط با معدن نیز می‌شود. از دیگر سو، تجربه کشورهای موفق در توسعه معدن‏‏‌کاری نشان می‌دهد که با سیاست‏‏‌های مناسب و کاهش موانع، می‏‏‌توان از این بخش به عنوان یکی از موتورهای محرکه اقتصادی بهره‏‏‌برداری کرد.
  • چالش‌های صنعت لوازم خانگی

    دنیای‌اقتصاد: صنعت لوازم‌خانگی یکی از بخش‌های اقتصادی مهم و پرسود جهان به شمار می‌رود. این صنعت با تولید محصولات متنوع و کاربردی، نقش بسزایی در بهبود کیفیت زندگی مردم ایفا می‌کند. براساس آمارهای جهانی، درآمد سالانه این صنعت به میلیاردها دلار می‌رسد و به‌عنوان یکی از محورهای توسعه اقتصادی کشورها شناخته می‌شود. همچنین این صنعت با ایجاد اشتغال برای هزاران نفر و تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالا، سهم قابل‌توجهی در اقتصاد کشور دارد. ایران نیز در این صنعت فعال است؛ اما به دلایل مختلف، از جمله تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات داخلی، نتوانسته است به جایگاه مطلوبی دست یابد.
  • عبور تقاضای مصرف برق از ٧٤‌هزار مگاوات در هفته جاری

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت توانیر گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تقاضای مصرف برق کشور با حاکم شدن موج جدید گرما از ٧٤‌هزار مگاوات عبور کند که تامین مطمئن و پایدار این میزان برق مستلزم همراهی عموم مشترکان است
  • رشد چهار برابری حجم آب دریاچه ارومیه

    دنیای‌اقتصاد: وزیر نیرو گفت: با اجرای پروژه‌‌‌های احیای دریاچه ارومیه امید می‌رود هر سال شاهد افزایش تراز و احیای دریاچه ارومیه باشیم.
  • موافقان و مخالفان بازی با نرخ ارز

    تعداد زیادی از تحقیقات نظری و تجربی نشان می‌دهند کاهش ارزش واقعی نرخ ارز (RER) برای رشد و توسعه اقتصادی مفید است؛ درحالی‌که ارزش‌گذاری بیش از حد اثر معکوس دارد. به‌رغم مزایای این موضوع، بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه از اجرای سیاست‌هایی که کاهش ارزش ارز را تسهیل می‌کنند، اجتناب می‌کنند یا عمدا ارزش‌گذاری بیش از حد را انتخاب می‌کنند. چرا بسیاری از کشورها سیاست‌های ارزی‏‏‏‌ را اتخاذ می‌کنند که ممکن است مانع توسعه بلندمدت آنها شود؟ کاهش ارزش ارز (PER) می‌تواند نوعی سپر دفاعی برای صنایع قابل تجارت داخلی نسبت به رقبای بین‌المللی ایجاد کند. سیاست‌های RER می‌توانند با تحریک صادرات و کاهش کسری حساب جاری، وابستگی اقتصاد به جریان‌های سرمایه خارجی را کاهش دهند. به لطف حضور بیشتر سرریزهای دانش یا یادگیری از طریق گسترش تجارت با بالا نگه‌داشتن قیمت کالاهای قابل‌مبادله نسبت به کالاهای غیرقابل تجارت می‌توان ابزاری برای سیاست توسعه تولید ایجاد کرد.استفاده از RER به‌عنوان انگیزه‏‏‏‌ای برای افزایش گردش منابع در فعالیت‌های قابل‌مبادله می‌تواند به اقتصادهای کم‌درآمد کمک کند تا بهره‏‏‏‌وری فوری و رشد سریع داشته باشند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دوره‏‏‏‌های پایدار افزایش سرمایه‌گذاری در کشورهای با نرخ ارز واقعی رقابتی بیشتر است.
  • استراتژی کارآ در حکمرانی صنعتی

    دنیای‌اقتصاد: نشست کمیسیون صنعت اتاق ایران برگزار شد؛ موضوع این نشست بررسی استراتژی توسعه صنعتی بود که حمیدرضا فرتوک‌زاده، استاد دانشگاه درباره آن، گزارشی ارائه کرد.
  • تعلیق کارت‌های بازرگانی متوقف شد

    دنیای‌اقتصاد: کنفدراسیون صادرات ایران اعلام کرد: تعلیق کارت‌های بازرگانی به دلیل عدم‌ایفای حداقل ۶۰‌درصد تعهدات ارزی، متوقف‌شده و صادرکننده صرفا در بخش صادرات کالا اجازه فعالیت نخواهدداشت.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر