شماره روزنامه ۶۰۴۱
|

  • بهار صادرات کشاورزی

    دنیای اقتصاد: آمار صادرات کشاورزی در بهار امسال دو وجه متفاوت دارد. گرچه رشد ارزش و وزن صادرات می‌تواند برای کشاورزان امری مطلوب قلمداد شود، اما همچنان حفاظت از منابع آبی و توسعه پایدار، مبنای صادرات در بخش کشاورزی نیست و محصولات آب‌بر به دیگر کشورها صادر می‌شود.
  • صنایع بزرگ؛ پیشران توسعه

    دنیای اقتصاد-فاطمه صالحی: ایجاد تمرکز در بخش خرده‌فروشی و ادغام واحدهای کوچک صنعتی یکی از مهم‌ترین درس‌های سیاست صنعتی است که در ایران چندان توجهی به آن نمی‌شود. تجربه موفقیت‌آمیز ایالات متحده در پیشبرد این سیاست و ادغام واحدهای کوچک، هر چند در ابتدا با ترس کاهش رقابت مواجه شد اما در بلندمدت با کاهش قیمت کالاها، افزایش رضایت و رفاه مصرف‌کنندگان و بهبود کیفیت کالاها و خدمات تولیدی همراه بود. این سیاست همچنین یکی از راه‌های افزایش حاشیه سود بنگاه‌هاست. در اقتصاد ایران واحدهای صنعتی کوچک پراکنده زیادی در بسیاری از حوزه‌ها از جمله پوشاک وجود دارد که به دلیل کوچک بودن بازار داخلی و فقدان بازار خارجی با حاشیه سود کم و بهره‌وری پایین فعالیت می‌کنند. علت عدم‌ادغام واحدها در بازار ایران جای تحقیق بسیار دارد اما یک سیاست صنعتی مناسب می‌تواند مشوق این ادغام باشد. در دو دهه گذشته، بخش خرده‏‌فروشی ایالات متحده شاهد تغییرات چشمگیری در ساختار بازار خود بوده است. افزایش تمرکز ملی و محلی، همراه با ظهور خرده‏‌فروشان آنلاین، چشم‏‌انداز این صنعت را دگرگون کرده است. اما آیا این تغییرات به معنای افزایش قدرت بازار و قیمت‌های بالاتر برای مصرف‌کنندگان است، یا می‌تواند نشان‏‌دهنده ظهور شرکت‌های کارآمدتر با قیمت‌های پایین‏‌تر باشد؟
  • صادرات روغن خوراکی ممنوع شد

    دنیای‌اقتصاد: صادرات روغن خوراکی دوباره ممنوع شد. با توجه به اینکه واردات انواع روغن‌های خام مشمول ارز ترجیحی ‌۲۸هزار‌ و۵۰۰‌تومانی بوده و تابع قیمت‌گذاری عرضه در شبکه توزیع است، صادرات آن ممنوع شد.
  • مازاد تولید مرغ صادر می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: طبق یک بخشنامه صادرشده در تاریخ ۴ تیرماه، مجوز صادرات گوشت مرغ مازاد بر مصرف استان‌ها توسط معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی صادر شده‌است.
  • افزایش ۴۰‌درصدی تجارت غیرنفتی ایران

    دنیای‌اقتصاد: گمرک ایران از افزایش ۴۰‌درصدی صادرات غیرنفتی کشور در سال‌۱۴۰۲ نسبت به سال‌۱۳۹۹ خبر داد و اعلام کرد: تجارت بدون‌نفت ایران از ۷۴‌میلیارد دلار در سال‌۱۳۹۹ با ۵۷‌درصد افزایش به ۱۱۶‌میلیارد دلار در سال‌گذشته رسیده‌است. به گزارش گمرک ایران، تجارت بدون‌نفت ایران (واردات و صادرات) از ۷۴‌میلیارد دلار در سال‌۱۳۹۹ با ۵۷‌درصد افزایش به ۱۱۶‌میلیارد دلار در سال‌۱۴۰۲ رسیده‌است.
  • نگاه ضعیف به بخش معدن

    سید‌احمد مشکانی / عضو هیات‏‏‌مدیره انجمن مس
    کشور ایران با قرارگیری روی کمربند آلپ- هیمالیا که یکی از سه کمربند فلزایی جهان است و برخورداری از ۶۸ ماده معدنی ارزشمند همچون فلزات طلا، مس، سرب و روی، آهن،کروم، منگنز، خاک‌های صنعتی باریت، فلورین، تالک، فلدسپات، کائولن، بنونیت و سنگ‌های تزئینی و نما به همراه سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی به همراه ذخایر نفت و گاز در ردیف چهارمین کشور به لحاظ ذخایر منابع طبیعی است. وابستگی به درآمدهای نفتی و گازی باعث شده دولتمردان کمتر به معادن و کسب در‌آمد در این حوزه بپردازند.
  • تنگنای زیرساختی توسعه معدن

    دنیای اقتصاد: بررسی وضعیت معدن و صنایع معدنی در دو دهه اخیر حاکی از آن است که این بخش، به‌رغم داشتن رتبه پنجم ذخایر غنی معدنی در جهان و زیرساخت‌های بالا، به‌دلیل مشکلاتی چون نبود زیرساخت‌های انرژی گاز و برق، جاده‌سازی، روابط بین‌المللی آزاد، لزوم استفاده از سامانه ارز نیمایی برای تجارت، نبود تکنولوژی‌های لازم، محدودیت در واردات ماشین‌آلات معدنی و... از وضعیت خوبی برخوردار نیست و میزان صادرات معدنی در سال۲۰۱۹، ۱۷.۶میلیارد دلار بوده است که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب به ۲.۶۶ و ۲.۱۹میلیارد دلار سقوط کرده و پس از آن نیز شریط رو به بدتر شدن حرکت کرده است.
  • ثمره برجام برای تولید و تجارت

    دنیای اقتصاد: برجام خدمت بود یا خیانت؟ این محور مناظره نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در عصر دوشنبه بود. برخی از کاندیداها اعتقاد داشتند که برجام توافق خوبی نبود و اثر قابل‌توجهی بر اقتصاد ایران نداشت، بااین‌حال مسعود پزشکیان، بازرگانان و فعالان بخش‌خصوصی را افراد مناسب برای قضاوت در مورد برجام دانست و تاکید کرد که برای داشتن درک مناسب از کارکرد برجام باید از اعضای اتاق‌های بازرگانی سوال کرد.
  • تجارت؛ فراتر از جنگ‏‏‏‌ها

    اتاق بازرگانی مشترک آمریکا در آلمان با هدف حمایت از تجارت و سرمایه‌گذاری بدون محدودیت بین ایالات‌متحده و آلمان و ترویج محیط کسب‌وکار سالم و باز، بین دو کشور ایجاد شده‌است. AmCham Germany منافع کسب‌وکارها و شرکت‌های آمریکایی مستقر در آلمان و ایالات‌متحده را دنبال می‌کند و از اعضای آلمانی خود که بسیاری از آنها سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی در ایالات‌متحده دارند، در مجامع اقتصادی مختلف نمایندگی می‌کند.
  • خرید تضمینی گندم از ۵.۱ میلیون ‌تن گذشت

    دنیای‌اقتصاد: مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی از گذشت خرید تضمینی گندم کشور از ۵.۱ میلیون‌تن خبر داد و گفت: تاکنون ۴۱.۲هزار‌میلیارد‌تومان پول گندمکاران پرداخت شد.
  • تعهد ارزی؛ پاشنه آشیل تجارت

    دنیای‌اقتصاد: اعضای کمیته ارزی اتاق ایران در تازه‌‌‌‌‌ترین نشست خود ناکافی‌بودن مهلت ۹ماهه برای رفع تعهد ارزی واردات مواد اولیه تولید به‌ویژه آن بخش از محصولاتی که تحریمی هستند را مورد‌توجه قرار داده و مقرر کردند این مساله را از سوی شورای گفت‌‌‌‌‌وگو پیگیری کنند و زمینه افزایش مهلت رفع تعهد ارزی برای این بخش از کالاها را فراهم سازند.
  • قوانین مالیاتی دقیق و شفاف اجرا شود

    دنیای اقتصاد: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قم با اشاره به قانون مالیات ‌ارزش‌افزوده و مشکلاتی که برای بخش‌خصوصی ایجاد‌کرده‌است، گفت: قانون مالیات‌ارزش‌افزوده مشکل دارد زیرا تولیدکننده کالای خود را به‌‌‌‌‌ظاهر به‌صورت نقد به‌فروش می‌رساند اما با توجه به شرایط رکود در بازار هزینه را اقساطی یا مدت‌‌‌‌‌دار دریافت و برای اینکه در دفاتر با مشکل مواجه نشود، در سامانه نقد ثبت می‌کند.
  • ضرورت تک‌‌‌‌نرخی‌شدن ارز برای حل مشکلات تولید

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق تبریز در رابطه با مشکلات ناشی از سهمیه‌‌‌‌بندی ارزی کالاهای وارداتی و نحوه تخصیص ارز با تاکید بر اینکه ما وارد رکود تورمی شده‌‌‌‌ایم از نحوه سهمیه‌‌‌‌بندی کالا و نحوه تخصیص ارز در شرایط فعلی انتقاد کرد. به گزارش اتاق ایران‌آنلاین، یونس ژائله در صد و سومین جلسه شورای گفت‌‌‌‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان آذربایجان‌شرقی، افزود: شاید لازم باشد کارشناسان وزارت صمت خود را برای مدتی جای تولیدکننده بگذارند و ببینند این فرآیند ۲۸ مرحله‌‌‌‌ای تخصیص ارز چه بلایی سر صادرکننده آورده است.
  • رشد کم‌رمق تولید

    دنیای اقتصاد: تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی اگرچه در اردیبهشت‌ماه با افزایش همراه بوده است، اما بررسی‏‏‌ها حاکی از این است که رشد میانگین متحرک شاخص تولید همچنان کاهشی است. فروش بنگاه‏‏‌ها نیز اگرچه در دومین ماه سال با اندکی بهبود همراه بوده؛ اما بحران تقاضا و افت فروش همچنان بسیاری از بنگاه‏‏‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده و از همین رو رو رشد کم‌رمق اردیبهشت‌ماه نتوانسته است به کاهش هزینه متوسط و سود شرکت‌ها منجر شود. کارشناسان بی‏‏‌توجهی به مولفه‏‏‌هایی همچون اقتصاد مقیاس واحدهای تولیدی و صنعتی و عدم‌ایجاد و گسترش سهم بازار را از جمله دلایل حاشیه سود پایین بنگاه‏‏‌ها عنوان می‌کنند.
  • معمای رشد بالا و حاشیه سود کم

    امیررضا انگجی / پژوهشگر توسعه
    دنیای اقتصاد: در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل، شاخص تولید و فروش رشته‌فعالیت‌‌‌های خودرو و قطعات کاهش ۹ و ۲۳.۴درصدی داشته است. همچنین، شاخص تولید و فروش رشته‌فعالیت‌‌‌های شیمیایی به‌جز دارو نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۸ و ۱۲.۸ درصدی داشته است. این بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است. آنچه اهمیت دارد، فهم این موضوع است که چرا بنگاه‌‌‌های تولیدی و صنعتی در ایران با حاشیه سود کم و ضرر به فعالیت ادامه می‌دهند. علت بهره‌‌‌وری پایین بنگاه‌‌‌ها چیست و چرا صنایع روز به‌ روز رو به افول می‌‌‌روند؟

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر