خرید تضمینی گندم از 5.1 میلیون ‌تن گذشت

 به گزارش «ایرنا» سهراب سهرابی افزود: براساس آخرین گزارش‌ها از سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران (سیفا)، بیش از ۵‌میلیون و ۱۰۰‌هزار‌تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان خرید تضمینی شده و عملیات برداشت این محصول در ۲۸استان کشور ادامه دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی ارزش این میزان گندم خریداری‌شده را ۸۹‌هزار ‌میلیارد‌تومان عنوان و اظهار کرد: تاکنون ۴۱.۲‌هزار ‌میلیارد‌تومان معادل حدود ۵۰‌درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده‌است.

سهرابی با بیان اینکه پیگیری‌های وزیر جهادکشاورزی، معاون امور زراعت و معاون برنامه‌‌‌‌ریزی وزارتخانه برای دریافت مابقی پول گندمکاران ادامه دارد، گفت: تامین‌اعتبار پول گندمکاران از طریق سازمان برنامه و بودجه‌کشور صورت می‌گیرد و به محض تامین‌اعتبار، وجوه به‌حساب کشاورزانی که گندم خود را به مراکز رسمی دولتی تحویل داده‌اند، واریز می‌شود.

او گفت: میزان خرید تضمینی گندم در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته نزدیک به ۳۴۰‌هزار‌تن افزایش نشان می‌دهد.

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در سال‌زراعی جاری مربوط به استان‌های خوزستان با یک‌میلیون و ۶۱۵‌هزار تن، گلستان یک‌میلیون تن، فارس ۶۰۰‌هزار تن، ایلام ۳۲۴‌هزار‌تن و خراسان‌رضوی ۲۰۰‌هزار ‌تن است.

 وی افزود: برآوردها حاکی از آن است که امسال ۱۴.۵ تا ۱۵.۵میلیون‌تن گندم تا پایان شهریور ماه از مزارع آبی و دیم برداشت شود و با توجه به این میزان تولید، نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت و به خودکفایی خواهیم رسید.