شماره روزنامه ۶۱۱۲
|

  • پاس گل شهرداری‌ها به تورم مسکن

    دنیای اقتصاد: کارآفرینی در بخش مسکن و ایجاد ارزش افزوده منطقی در آن را می‌توان یکی از چالش‌‌‌های پیش روی اقتصاد ایران در شرایط فعلی دانست. این صنعت که طی سالیان اخیر با مشکلات زیادی نظیر تورم مواجه بوده و در کنار تحریم‌‌‌ها سیاست‌‌‌های درستی نیز پیش روی خود نداشته است در این مدت سعی کرده تا با تلاش در همین فضای باقی‌مانده از اقتصاد ایران در کنار تبعیض‌‌‌های موجود و سرمایه‌گذاری‌‌‌های هنگفت ناشی از سپرده‌‌‌های در اختیار بانک‌ها به فعالیت خود ادامه دهد. با این حال بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین مشکلات کنونی صنعت ساختمان، زمان زیاد تحمیل‌شده ناشی از اخذ مجوزها برای انجام یک پروژه است که خود را در قالب تورم تولیدکننده نشان داده و ضمن کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان ساختمان در ایران به سبد خرید خانوار ایرانی نیز فشار جدی وارد کرده است. همین امر سبب شد تا «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌وگو با محمد خدادادی، عضو موسس انجمن ساختمان، مسائل پیرامون اخذ مجوز و مشکلات ناشی از آن را به بحث و بررسی بگذارد.
  • غفلت از تولید فولاد های‌تک

    دنیای اقتصاد -سارا اصغری: دستیابی به تولید ۵۵میلیون تن فولاد، چشم‌‌‌اندازی بود که برای سال ۱۴۰۴ ترسیم شده بود، چشم‌‌‌اندازی که با نزدیک شدن به آن شاهد هستیم که صنعت فولاد در میان صنایع مختلف در کشور، تنها صنعتی است که به این چشم‌‌‌انداز، خود را نزدیک کرده است. بدون شک ایران در صنعت فولاد در چهار دهه گذشته به خوبی رشد کرده است اگر یک زمانی بیش از ۱۵ میلیون تن فولاد به کشور وارد می‌‌‌شد، اما هم‌‌‌اکنون ظرفیت صادرات ۱۰ میلیون تنی فولاد در کشور وجود دارد و رتبه دهم ایران در تولید فولاد در جهان خود گواه این ادعاست؛ اما باید به این موضوع توجه داشت که این صنعت استراتژیک در صنایع پایین‌‌‌دستی چندان رشد نکرده است.
  • نرخ بازدهی صندوق گسترش فردای ایرانیان

    مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک آینده ضمن تشریح فعالیت‌‌ صندوق گسترش فردای ایرانیان، از پرداخت سود ۲۵.۹درصدی به دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری خبر داد.
  • نیروگاه‌های اکسیژنی

    سید‌حسین میرافضلی / کارشناس حوزه انرژی
    چنانچه حجم نفت درجای میادین نفتی کشور را ۶۰۰میلیارد بشکه در نظر بگیریم با روش‌های معمولی و جاری حدود ۲۷درصد از این سرمایه ملی بین‌نسلی قابل برداشت است در حالی که با روش‌هایی چون تزریق CO۲ مخازن نفت می‌توان ضریب بازیافت نفت را ۵ تا ۱۰‌درصد نیز افزایش داد یعنی تا ۶هزار میلیارد بشکه به تولید نفت کشور اضافه کرد.
  • رویکرد سلیقه‌‌‌ای در کمیته نمای ساختمان

    مهندس پانیذ گلکار/عضو موسس انجمن ساختمان
    در جهان امروز نمای ساختمان‌ها نقش بسزایی در شکل‌دهی به سیمای شهری ایفا می‌کند و به عنوان بخش مهمی از هویت ملی و فرهنگ بصری شناخته می‌شود. از سوی دیگر با توجه به رشد جمعیت و توسعه عمودی شهرها، رعایت استانداردهای فنی و ظاهری نما بیش از گذشته الزامی می‌نماید تا به بهبود کیفیت تجربه شهروندان و ساکنان بینجامد.
  • فرمول کارشناسی نجات بانک‌ها

    دنیای اقتصاد: در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی، اسماعیل لله‌‌‌‌گانی، مدیرعامل بانک رفاه، سخنان خود را با محوریت نجات بانک‌‌‌‌ها از بحران آغاز کرد. وی تاکید کرد که بحران‌‌‌‌های بانکی از چالش‌‌‌‌های اساسی اقتصاد کشورها به شمار می‌‌‌‌روند و می‌توانند منجر به بی‌‌‌‌ثباتی گسترده شوند. لله‌‌‌‌گانی و دیگر کارشناسان این حوزه براین باورند که برای مدیریت موثر این بحران‌‌‌‌ها، استفاده از ابزارهای ترکیبی همچون نجات درونی، انتقال دارایی‌‌‌‌ها، افزایش سرمایه، ایجاد بانک‌‌‌‌های واسطه‌‌‌ای و جداسازی دارایی‌‌‌‌های سالم و ناسالم ضروری است. در ادامه آنها تاکید کردند بهره‌‌‌‌گیری از تجربیات جهانی و اجرای راهکارهای ترکیبی می‌تواند از سرایت بحران به سایر بخش‌ها جلوگیری کرده و به تقویت ثبات اقتصادی منجر شود.
  • پرداخت ۴۰۰میلیون وام قرض‌الحسنه بانک مهر ایران

    مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: درنظر داریم اگر رتبه اعتباری یک مشتریAباشد بانک مهر ایران تا ۴۰۰میلیون تومان بدون ضامن وام قرض‌الحسنه پرداخت ‌کند. سیدسعید شمسی‌نژاد با بیان اینکه تسهیلات هر مشتری که رتبه اعتباری‌اش توسط شرکت رتبه‌بندی اعتباری تایید شود بدون ضامن پرداخت می‌شود، افزود: کارمزد وام بانک همان ۴‌درصد است و در این بانک هیچ‌گاه صحبت از مسدودی حساب نبوده، بلکه به نوعی مشارکت است.
  • جهش سرمایه «توسن تکنو»

    مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت «توسعه فن‌افزار توسن» با نشان تجاری «توسن‌تکنو» و نماد «فن‌افزار» در فرابورس، در تاریخ سوم ‌مهرماه با حضور صاحبان سهام در سالن دکتر عادل‌آذر درمرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی شرکت توسن تکنو در این جلسه، موضوع افزایش سرمایه این شرکت از محل سود انباشته تصویب شد.
  • رکورد‌شکنی آهن اسفنجی در فولاد هرمزگان

    مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: شرکت فولاد هرمزگان در ۶ماه نخست امسال موفق به تولید ۹۹۳هزار تن آهن اسفنجی یعنی ۲۰درصد بیش از ظرفیت اسمی واحد احیا مستقیم خود شد که بالاترین رکورد ثبت‌شده از زمان فعالیت این شرکت به شمار می‌رود. عطاءالله معروفخانی با اشاره به تداوم رکوردشکنی‌های فولاد هرمزگان به‌رغم اعمال شدیدترین محدودیت‌های انرژی، بیان کرد: استراتژی نخست فولاد هرمزگان در سال جاری با توجه به انتخاب شعار سال، جهش تولید بوده و در دو ماه نخست که محدودیت انرژی نداشتیم، توانستیم رکوردهای متعددی را هم در واحد فولادسازی و هم احیای مستقیم به ثبت برسانیم. با این حال خردادماه محدودیت برق ترمز تولید در واحد فولادسازی را کشید و بار افزایش تولید بر دوش واحد احیای مستقیم افتاد.
  • برون‌سپاری «اینماد» در هاله‌ای از ابهام

    رئیس انجمن شرکت‌های پرداخت الکترونیک با بیان اینکه ارائه مدل‌های تجاری از سوی کسب‌وکارها برای همکاری در زمینه صدور اینماد می‌توانست نقطه عطفی در ارتقای فضای تجارت الکترونیکی کشور باشد، گفت: اکنون که فرآیند اجرای این طرح متوقف شده است، مرکز توسعه تجارت الکترونیک پاسخ بدهد که چگونه به وعده خود برای برون‌سپاری خدمات اینماد عمل خواهد کرد.
  • پارادوکس پیشرفت

    مهدی نریمانی / مدیر ارشد اجرایی و دکترای مدیریت دانشگاه تهران
    برای خیلی از افرادی که در فضای سازمانی فعالیت دارند این سوال اغلب مطرح می‌شود که چرا افراد چاپلوس نسبت به افراد کارآمد، موقعیت‌های رشد و پیشرفت بیشتری دارند. شاید انتظار منطقی این باشد که بر اساس چارچوب‌های تصمیم عقلایی، عملکرد وجه غالب تصمیم‌گیری درباره افراد باشد لیکن می‌بینیم که در عمل این‌گونه نیست.
  • نمایشگاه سنگ در محلات

    فرماندار شهرستان محلات گفت: نمایشگاه بین‌المللی سنگ محلات/ نیم‌ور یکی از مهم‌ترین رویدادهای سطح کشور محسوب می‌شود که باید به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
  • اثر هوش مصنوعی بر صنعت بانکداری

    دنیای‌اقتصاد: براساس گزارشی در سال‌های اخیر، استفاده از فناوری‌‌‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) و هوش مصنوعی مولد (GenAI) در صنعت بانکداری، تغییرات شگرفی را به‌‌‌همراه داشته است. این فناوری‌‌‌ها در بخش‌‌‌های مختلف بانکداری، از تجربه مشتری گرفته تا کشف تقلب، بهبود عملیات داخلی، نوآوری محصول و فرآیندهای وام‌‌‌دهی، نقش موثری ایفا کرده‌‌‌اند. در ادامه، به تحلیل و بررسی برخی از کاربردها و چالش‌‌‌های هوش مصنوعی در این حوزه می‌‌‌پردازیم.
  • بررسی طرح‌‌‌های سپرده‌‌‌پذیری - تسهیلاتی بانک‌ها براساس منحنی عمر مالی

    میثم حقیقی/کارشناس پولی و بانکی
    براساس ادبیات مالی، هر فرد در طول زندگی خود، با سه مرحله مهم در منحنی عمر مالی مواجه می‌شود: (۱) حفاظت از ثروت، (۲) تجمیع ثروت، و (۳) توزیع ثروت. این مراحل به ترتیب نشان‌‌‌دهنده چگونگی تعامل افراد با دارایی‌‌‌ها و سرمایه‌‌‌هایشان در مقاطع مختلف زمانی هستند. در این نوشتار به بررسی نحوه ارتباط طرح‌‌‌های سپرده‌‌‌پذیری و تسهیلاتی بانک‌ها -که تحت عنوان سپرده‌‌‌های امتیازی نیز شناخته می‌‌‌شوند- با این منحنی پرداخته می‌شود.
  • فرمول «فرار مغزها» در برندها

    دنیای اقتصاد: وقتی یک شرکت بزرگ تصمیم می‌گیرد مدیر عاملش را عوض کند، ریسک و هزینه‌ زیادی را به جان می‌خرد تا چشم‌انداز جدیدی را دنبال کند. اما انتخاب مدیر جدید مثل حرکت روی یک تیغ دولبه است. اگر مدیر جدید، در همه ابعادی که مورد نیاز شرکت است مهارت نداشته باشد، احتمال سقوط شرکت بیشتر می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر