پس‌لرزه شرکتی حادثه «بالتیمور»

فرو ریختن پل فرانسیس اسکات، علاوه بر خسارت‌های جانی و مالی که به دنبال داشت، به مدیران کسب‌ وکارها این سیگنال را می‌فرستد که با پیش‌بینی حوادث این‌چنینی در فرآیند زنجیره تامین، همواره به فکر راه‌های جایگزین باشند تا در هنگام وقوع آنها، غافلگیر نشوند. پیش از بررسی واکنش شرکت‌ها، به برخی پیامدهای کلی این رخداد اشاره می‌کنیم.

اختلال در زنجیره تامین:  خرابی پل، عملا بندر بالتیمور را که یکی از قطب‌‌‌های ساحل شرقی است تعطیل کرد. این امر باعث تاخیر و تغییر مسیر کشتی‌‌‌های باری شده و شرکت‌‌‌هایی را که برای واردات و صادرات به این بندر متکی هستند تحت‌تاثیر قرار داده است؛ چرا که منجر به کاهش تولید و افزایش هزینه می‌‌‌شود.

کاهش درآمد:  این بندر روزانه عامل فعالیت‌‌‌های اقتصادی به ارزش حدودا ۱۵ میلیون دلار بوده و با تعطیلی آن، شرکت‌‌‌هایی که برای تجارت به آن وابسته بوده‌‌‌اند – از شرکت‌‌‌های حمل‌‌‌ونقل کالا گرفته تا شرکت‌‌‌های واردات و صادرات - بخشی از درآمد خود را از دست می‌‌‌دهند.

ادعای خسارت:  این فروپاشی خسارت قابل‌‌‌توجهی بر خود پل و زیرساخت‌‌‌های اطرافش وارد کرده و انتظار می‌‌‌رود شرکت‌‌‌های بیمه با میلیاردها دلار خسارت مرتبط با خود پل، محموله‌‌‌های گمشده و اختلالات کسب‌‌‌وکار مواجه شوند.

از دست دادن شغل:  تعطیلی بندر و کندی اقتصاد ناشی از فروپاشی پل می‌تواند منجر به از دست رفتن مشاغلی در بخش‌‌‌های حمل‌‌‌ونقل، لجستیک و انبارداری بندر شود. از آنجا که CNN اعلام کرده احتمالا بازگشایی این پل هفته‌‌‌ها طول خواهد کشید، مشخص نیست کارگران تا چه مدت بلاتکلیف خواهند ماند.

البته گذشته از این اثرات آنی، فروپاشی پل می‌تواند تاثیر بلندمدتی هم بر اقتصاد بالتیمور داشته باشد. ممکن است شرکت‌‌‌هایی که به‌‌‌شدت به این بندر وابسته هستند، به دنبال انتقال کسب‌‌‌وکار خود به بنادر دیگری بروند که کمتر در معرض چنین آسیب‌‌‌هایی قرار دارند. این امر می‌تواند جایگاه بالتیمور را به‌‌‌عنوان یکی از قطب‌‌‌های حمل‌‌‌ونقل تضعیف کند و بالطبع بر سایر واحدهای اقتصادی شهر هم تاثیرگذار باشد.

در حال حاضر با توجه به تازگی این اتفاق، تخمین موثق و دقیقی از صدمات احتمالی وجود ندارد؛ اما آنچه خودروسازان و سایر شرکت‌‌‌هایی که از این بندر استفاده می‌‌‌کنند، در مورد تاثیر آن بر روال کاری خود گفته‌‌‌اند به شرح زیر است:

گروه ASR:  بزرگ‌ترین شرکت تولید شکر در ایالات‌‌‌متحده اعلام کرد که در پالایشگاه بالتیمور خود به ‌‌‌اندازه شش تا هشت هفته شکر خام ذخیره دارد که توسط کشتی‌‌‌هایی که به این بندر می‌‌‌آیند تامین ‌‌‌شده و به همین دلیل انتظار تاثیرات کوتاه‌‌‌مدتی را ندارد.

AXA:  این شرکت بیمه فرانسوی در بیانیه‌‌‌ای اعلام کرده که انتظار ندارد خسارات ناشی از فروپاشی پل تاثیر اساسی و نگران‌‌‌کننده‌‌‌ای داشته باشد.

برکشایر هاتاوی انرژی: این شرکت جهانی که در حوزه انرژی فعالیت می‌‌‌کند، اعلام کرده که عملیات آنها در پایانه گاز مایع طبیعی، تحت‌تاثیر قرار نگرفته است.

بی‌‌‌ام‌‌‌و: این خودروساز آلمانی گفته به‌‌‌جز تاخیر کوتاه‌مدت در انتقال، انتظار تاثیر فوری دیگری را ندارد. چون ترمینال خودرویش در ورودی لنگرگاه بندر، درست مقابل پل قرار دارد و همچنان قابل‌‌‌دسترسی است.

بریتانیا: ‌گروه بیمه‌‌‌ کشتی «بریتانیا» که بیمه‌‌‌گر کشتی کانتینری دالی است گفته با همکاری مالک کشتی و مقامات ایالات‌‌‌متحده در حال تحقیق در مورد دلایل فروپاشی پل هستند.

شرکت خط لوله کولونیل: طبق اطلاعیه‌‌‌ای که به دست رویترز رسیده، این شرکت که بزرگ‌ترین سیستم خط لوله برای فرآورده‌‌‌های نفتی تصفیه‌‌‌شده در ایالات‌‌‌متحده را دارد، تحویل محصولاتش را به بندر بالتیمور متوقف کرده است.

کنسول انرژی: این شرکت تامین‌‌‌کننده زغال‌‌‌سنگ اعلام کرده که دسترسی کشتی‌‌‌هایش برای ورود و خروج به ترمینال دریایی کنسول که در بندر بالتیمور واقع‌‌‌شده، با تأخیر مواجه شده است.

سی‌‌‌اس‌‌‌ایکس (CSX): ‌شرکت راه‌‌‌آهن CSX اعلام کرد که مشتریان فعلی زغال‌‌‌سنگش باید انتظار «تأخیرهای بالقوه در حمل‌‌‌ونقل» را داشته باشند. این شرکت اسکله زغال‌‌‌سنگ «کرتس بی» را در بالتیمور در اختیار دارد که نزدیک پل است و به گفته خودشان تا زمانی که در حال ارزیابی شرایط هستند، فعلا آن را عملیاتی نگه می‌‌‌دارند.

فورد و جنرال موتورز:‌ جان لاولر، مدیرعامل خودروسازی فورد، گفته که شرکت مجبور می‌‌‌شود قطعات را به بندرهای دیگری برساند و این اتفاق بر زنجیره تامینش تاثیرگذار خواهد بود. این شرکت اطمینان داده «در صورتی ‌‌‌که در کوتاه‌‌‌مدت نیاز مبرمی به راه‌‌‌حل‌‌‌های جایگزین پیدا کنیم، تیم ما از قبل گزینه‌‌‌های دیگری را برای حمل‌‌‌ونقل دریایی آماده کرده است». جنرال موتورز هم اعلام کرده که حمل‌‌‌ونقل اتومبیل‌‌‌هایش را به بنادر دیگر هدایت خواهد کرد و انتظار تاثیر کمی را دارد. به طور کلی، بندر بالتیمور، شلوغ‌‌‌ترین بندر برای انتقال خودرو در آمریکا محسوب می‌‌‌شود و طبق داده‌‌‌های اداره بندر مریلند، در سال ۲۰۲۳ حداقل ۷۵۰هزار خودرو در این بندر جابه‌‌‌جا شده است. خودرو و قطعات آن، ۴۲ درصد کل کالاهای ورودی به بندر بالتیمور را تشکیل می‌‌‌دهند. با این حال، مقامات صنعتی می‌‌‌گویند اظهار نظر در مورد اثرات این اتفاق بر بخش خودرو هنوز زود است.

هوم دیپو: فروشگاه زنجیره‌‌‌ای ابزارآلات هوم دیپو گفته مراکز توزیع آن در منطقه بالتیمور «باز و در حال فعالیت» هستند.

جگوار لندرور:  این شرکت خصوصی خودروسازی اعلام کرد که در مورد ارتباطات خرده‌‌‌فروشی محرمانه‌‌‌اش اظهارنظری نمی‌‌‌کند و فعلا وضعیت را تحت نظر دارد.

لویدز لندن:  مدیرعامل شرکت بیمه لویدز گفته شرکت‌های بیمه به جای اینکه سال‌ها منتظر بمانند و سر اینکه کدام بخش از این صنعت مسوول خسارات وارده است بحث و جدل کنند، باید «فقط کار خود را انجام دهند» و خسارت مربوط به فروپاشی پل بالتیمور را پرداخت کنند.

بخش بیمه جهانی انتظار میلیاردها دلار خسارت را دارد که شامل تعمیر آسیب‌‌های وارد شده به پل و پرداخت خسارت ناشی از «وقفه در کسب و کار» برای این بندر پر رفت و آمد در شرق ایالات متحده می‌شود.

جان نیل، مدیرعامل لویدز، به فایننشال تایمز گفته که این حادثه پتانسیل ایجاد بزرگ‌ترین خسارت بیمه دریایی در تاریخ را دارد و از تصادف کشتی تفریحی «کاستا کنکوردیا» در سال ۲۰۱۲ که حدود ۱.۵ میلیارد دلار هزینه به بارآورد، فراتر می‌رود. نیل گفته: «خبر خوب این است که بیمه لازم الاجراست، چون کشتی، پل و اداره بندر همه بیمه شده‌‌اند.»

او گفت که تاثیر مالی این رویداد بر کل بازار میلیاردها دلار خواهد بود؛ چرا که فقط برای بازسازی پل تا یک میلیارد دلار هزینه در نظر گرفته شده است. انتظار می‌رود شرکت‌های بیمه اتکایی (نوعی از بیمه که در آن نتایج مالی تعهدات بین چند شرکت بیمه تقسیم می‌شود)، از جمله شرکت‌های لویدز، بار اصلی این خسارت را به دوش بکشند و از آنجا که سهم بازار لویدز از خسارات احتمالی مشخص شده، انتظار می‌رود این حادثه بر بازار لویدز قابل مدیریت باشد. نیل گفت: «فکر نمی‌‌کنم کسی بخواهد مانع تعمیر شود. بحث و جدل در مورد اینکه کدام گروه مسوولیت بیشتری دارد، می‌تواند به طور آرام و معقولانه پیش برود.»

مرسدس بنز:  این خودروساز آلمانی که از بندر بالتیمور برای وارداتش به آمریکا استفاده می‌‌‌کند و مالک کارخانه‌‌‌ قطعات یدکی در توسکالوسا، آلاباماست، گفته که هیچ تاثیری بر ارسال خودروهای خود مشاهده نمی‌‌‌کند و مسیرهای تامین را بررسی و تنظیم کرده است. این شرکت می‌‌‌خواهد از بنادر ایالت‌‌‌های جورجیا و کارولینای جنوبی استفاده کند.

مودیز:  این شرکت خدمات مالی و تجاری آمریکایی اعلام کرده که اگر بندر برای مدت طولانی بسته بماند، تغییر مسیر حمل‌‌‌ونقل به سایر نقاط ساحل شرقی، مزیت رقابتی آن را از بین می‌‌‌برد.

نورفولک:  الن شاو، مدیرعامل این شرکت ترابری ریلی آمریکایی گفته که آنها در حال تعامل با مشتریانشان هستند تا راه‌‌‌حل‌‌‌های ترابری جایگزین ارائه دهند.

استلانتیس:  طبق خبر نیویورک‌‌‌تایمز، این خودروساز فرانسوی-ایتالیایی اعلام کرده که در حال بحث و تبادل‌‌‌نظر بر سر «برنامه‌‌‌های اضطراری برای اطمینان از انتقال بی‌‌‌وقفه خودروها» است.

فولکس‌‌‌واگن:  این خودروساز آلمانی گفته که عملیات دریایی آن در بالتیمور تحت‌تاثیر قرار نگرفته، چون تاسیساتش در صفحه شرقی ریزش پل قرار گرفته است. اما ممکن است در نقل و انتقال کامیون تأخیر وجود داشته باشد.

گروه ولوو:  این شرکت سوئدی که کامیون، تجهیزات ساختمانی و موتور تولید می‌‌‌کند گفته که در حال حاضر انتظار تاثیر فاحشی را ندارد. اما در حال بررسی موجودی خود در ایالات‌‌‌متحده است تا ببیند آیا در بدترین حالات ممکن اختلالاتی به وجود می‌‌‌آید یا خیر.

کدام کسب‌وکارها بیشترین آسیب را دیدند؟

همان‌‌‌طور که بررسی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهند، به‌‌‌احتمال‌‌‌ زیاد طیف گسترده‌‌‌ای از کسب‌وکارها پس‌‌‌لرزه‌‌‌های ناشی از فروپاشی پل بالتیمور را تجربه کرده‌‌‌اند و تاثیرات آن را به اشکال گوناگونی لمس خواهند کرد، ازجمله:  شرکت‌‌‌های حمل‌‌‌ونقل و لجستیک، کسب‌‌‌وکارهای نزدیک بندر، صنعت گردشگری، شرکت‌‌‌های بیمه، و در قالب کلی‌‌‌تر:

• تولیدکنندگان:  شرکت‌‌‌هایی که به قطعات یا مواد وارداتی از طریق بندر بالتیمور وابسته هستند، با تأخیر در تولید مواجه شده‌‌‌اند.

• خرده‌‌‌فروشان:  خرده‌‌‌فروشانی که محصولات خود را از خارج از کشور تامین می‌‌‌کنند، به دلیل اختلالات حمل‌‌‌ونقل، کمبود کالا یا افزایش قیمت را تجربه کرده‌‌‌اند.

• مصرف‌‌‌کنندگان:  در بلندمدت، مصرف‌‌‌کنندگان ممکن است به دلیل اختلالات کلی در زنجیره تامین، شاهد افزایش قیمت کالاها باشند.

ftcms4eabecae-b74f-4450-994d-fcf copy