به گفته کارشناسان، انتظار می‌‌‌رود بخش دستگاه‌‌‌های خانه‌‌‌های هوشمند چین در چند سال آینده، به لطف پوشش اینترنت فوق سریع G۵، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا (IoT) شاهد رشد انفجاری باشد. در گزارشی که شرکت تحقیقات بازار جهانی (IDC) منتشر کرد، محموله‌‌‌های تجهیزات خانه هوشمند در چین در سال گذشته به ۲۶۰ میلیون دستگاه رسیده است که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۷‌درصد افزایش داشته است و این رقم انتظار می‌‌‌رود به ۵۴۰ میلیون واحد در سال ۲۰۲۵، با درآمد کل فروش بیش از ۸۰۰ میلیارد یوآن برسد.

این شرکت اعلام کرد، محموله‌‌‌های جهانی دستگاه‌‌‌های خانه هوشمند برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت و با ۲.۶‌درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۸۷۱.۸ میلیون دستگاه رسید. این مشاور رشد متوسط ۲.۲ درصدی را در محموله‌‌‌های دستگاه‌‌‌های خانه هوشمند در سال ۲۰۲۳ با احیای اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرد. این رشد احتمالا تا سال ۲۰۲۷ ادامه خواهد داشت و محموله‌‌‌های جهانی به ۱.۲۳ میلیارد دستگاه در سال ۲۰۲۷ می‌‌‌رسد. در همین حال، طبق گفته شرکت تحقیقات بازار، چین با سهم ۵۰ تا ۶۰ درصدی در بخش خانه‌‌‌های هوشمند جهانی، به بزرگ‌ترین بازار مصرف دستگاه‌‌‌های خانه هوشمند تبدیل شده است. تولیدکنندگان لوازم خانگی چینی در حال تسریع گام‌‌‌ها برای استفاده از فناوری‌‌‌های پیشرفته G۵، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا برای ارتقا و تکرار محصولات هستند. اینترنت اشیا به شبکه‌‌‌ای از اشیا با نرم‌افزار یا حسگرهایی اطلاق می‌شود که امکان تبادل داده‌‌‌ها را فراهم می‌‌‌کند.

هایر اسمارت هوم، یکی از زیرمجموعه‌‌‌های بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم خانگی در چین، با ارائه راه‌‌‌حل‌‌‌های سفارشی‌‌‌سازی‌‌‌شده که چند محصول لوازم خانگی را به هم مرتبط می‌‌‌کند، یک اکوسیستم اینترنت اشیاء مبتنی بر G۵ ساخته است. این اکوسیستم توسط پلت‌فرم اینترنتی صنعتی، COSMOPlat، طراحی شده است تا با جمع‌‌‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها از مصرف‌کنندگان، تامین‌‌‌کنندگان و کارخانه‌‌‌ها، محصولات را به سرعت سفارشی کنند و در عین حال بهره‌‌‌وری را افزایش داده و هزینه‌‌‌ها را کاهش دهند. مصرف‌کنندگان می‌توانند در فرآیند طراحی محصول، تحقیق و توسعه، تولید، ساخت، فروش و بازاریابی شرکت کنند. اینترنت لباس هایر نه تنها شامل ماشین‌‌‌هایی است که شست و شو می‌‌‌دهند، بلکه می‌توانند بر همه چیز مربوط به لباس‌‌‌ها، از جمله استایل، خرید و سایر انواع نگهداری نظارت کنند.

لی هواگانگ رئیس هایر، می‌‌‌گوید: در عصر G۵ و IoT، آنچه کاربران به آن نیاز دارند، محصولات همگن نیستند، بلکه راه‌‌‌حل‌‌‌های سفارشی‌‌‌سازی شده برای برآورده کردن ترجیحات شخصی آنها هستند. ما مایلیم خدمات سفارشی را به خانواده‌‌‌های بیشتری معرفی کنیم. او گفت که هدف این شرکت تنها فروش لوازم خانگی نیست، بلکه ارائه سیستم‌های خانه هوشمند شخصی‌‌‌سازی شده است.

خدمات اینترنت اشیای هایرگزینه‌‌‌های منعطف و سفارشی‌‌‌شده، از طراحی و ساخت آشپزخانه گرفته تا خرید، تحویل و نصب مجموعه‌‌‌ای از لوازم خانگی را ارائه می‌‌‌دهد.

پان ژیفی، تحلیلگر ارشد IDC، گفت: G۵ و هوش مصنوعی اشیا (AIoT)، نقشی کلیدی در تقویت اتصال بین دستگاه‌‌‌های مختلف خانه هوشمند در سناریوهای کاربردی مختلف و تسهیل فرآیند تعامل بین انسان و ماشین‌‌‌ها ایفا خواهند کرد.

AIoT  به ترکیب فناوری‌‌‌های هوش مصنوعی با زیرساخت اینترنت اشیا برای بهبود تعاملات انسان و ماشین و بهبود مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌‌‌ها اشاره دارد.

پان گفت که این فناوری‌‌‌های نوآورانه، مانند تعامل صوتی و تشخیص چهره، به تدریج در بلندگوهای هوشمند، تجهیزات نظارت امنیتی و سایر دستگاه‌‌‌های خانه هوشمند به کار گرفته شده‌‌‌اند تا تجربه کاربر را افزایش داده و عملکرد محصولات مرتبط را غنی‌‌‌تر کنند. ژانگ یانبین، محقق مستقل در بخش لوازم خانگی می‌‌‌گوید: صنعت خانه‌‌‌های هوشمند چین به سرعت در حال توسعه است که با پیشرفت‌‌‌های ۵G، اینترنت اشیا، داده‌‌‌های بزرگ و سایر فناوری‌‌‌ها تقویت می‌شود. او افزود که همراه با تمایل روزافزون مردم برای کیفیت زندگی بهتر، بخش خانه‌‌‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی آینده امیدوار کننده‌‌‌ای دارد.

تولیدکننده چینی لوازم خانگی میدیا گروپ یک سیستم عامل اینترنت اشیا را با پشتیبانی هارمونی او اس شرکت فناوری‌های هوآوی راه‌‌‌اندازی کرده است.

شیانگ جینگژو معاون و مدیر ارشد فناوری میدیا IoT، گفت که سیستم‌‌‌عامل اینترنت اشیانه‌تنها به اتصال لوازم خانگی هوشمند ساخته شده توسط میدیا بلکه سایر تولیدکنندگان نیز کمک می‌‌‌کند و انعطاف‌‌‌پذیری بیشتری را برای اکوسیستم‌های لوازم خانگی هوشمند فراهم می‌‌‌کند. شیانگ گفت که این سیستم به کاهش هزینه‌‌‌های مرتبط کردن برندهای مختلف کمک می‌‌‌کند و توانایی هماهنگی و نوآوری در زنجیره صنعتی لوازم خانگی هوشمند را به میزان زیادی افزایش می‌‌‌دهد. همچنین خدمات راحت‌‌‌تر و هوشمندانه‌‌‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌‌‌دهد.

چین در ماه ژوئیه مجموعه‌‌‌ای از اقدامات را برای تحریک مصرف‌کنندگان برای اقلام خانگی، به عنوان بخشی از یک حرکت گسترده‌‌‌تر برای تقویت تقاضای داخلی و تقویت دومین اقتصاد بزرگ جهان ارائه کرد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت بازرگانی و ۱۲ بخش دیگر، این کشور از شرکت‌ها برای استفاده از اینترنت اشیا، محاسبات ابری و هوش مصنوعی برای تسریع در تحقیق و توسعه لوازم‌خانگی هوشمند، امکانات امنیتی هوشمند، روشنایی هوشمند، سرگرمی‌‌‌های صوتی و تصویری هوشمند حمایت خواهد کرد.

سازنده محصولات آشپزخانه و حمام هوشمند چینی جومو گروپ از فناوری‌‌‌های دیجیتال پیشرفته مانند هوش مصنوعی، روباتیک، محاسبات ابری و داده‌‌‌های بزرگ در خطوط تولید توالت‌‌‌های هوشمند، شیرآلات، حمام، کمدها و کابینت‌‌‌ها استفاده کرده است.

لین شیائوفا، رئیس جومو، گفت که کل فروش این شرکت در سه سال گذشته با نرخ رشد سالانه بیش از ۳۰ درصد، با وجود چالش‌‌‌های ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، از ۵۰ میلیارد یوآن فراتر رفته است. لین گفت جومو تلاش‌‌‌ها را برای ساخت کارخانه‌‌‌های بیشتر و سرعت بخشیدن به تحول هوشمند و دیجیتالی بخش تولید تشدید خواهد کرد.