این کشور تمامی قراردادهای خرید تسلیحات از اسرائیل را متوقف کرد

وزارت دفاع اسپانیا به روزنامه اسپانیایی "ال پاییس" اعلام کرد که تمامی قراردادهای اسپانیا برای خرید تسلیحات از رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به‌جز موارد مربوط به تعمیر و نگهداری به حالت تعلیق درآمده است.

الجزیره انگلیسی گزارش داد، بر اساس آمار وزارت دفاع اسپانیا، در سال گذشته ۱.۷ درصد از واردات دفاعی این کشور از اسرائیل بوده است.

این وزارتخانه به رهبری مارگاریتا روبلز افزود که اسپانیا به طور موقت قطعات هواپیماهای مربوط به دفاع را برای تعمیر به اسرائیل صادر کرد و سپس آنها را دوباره وارد کرد.

پیش از این، وزیر خارجه اسپانیا تنها گفته بود که این کشور از زمان آغاز جنگ در غزه، فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را متوقف کرده است.

این وزارتخانه در پاسخ به نامه رسمی ارسال شده توسط وزرای حزب ائتلاف چپ سومار اسپانیا این بیانیه را صادر کرد. این حزب از شرکای خود در دولت اسپانیا خواسته بوده برای "تحریم کامل تسلیحاتی اسرائیل" اقدام کند.

خبر مرتبط
پرده‌برداری از فرار بلینکن به پناهگاه در پی حمله موشکی حزب‌الله

«ان‌بی‌سی‌ نیوز» به نقل از یکی از مقامات دولت آمریکا خبر داد که «بلینکن» در تل‌آویو از ترس حمله موشکی حزب‌الله به پناهگاه گریخت و پرواز وی با تأخیر انجام شد.

به گزارش ایرنا، یون بلارا نماینده پارلمان اسپانیا در اظهاراتی با نشان دادن عکس «شعبان الدلو» جوان فلسطینی که در جریان بمباران چادرهای آوارگان فلسطینی در نزدیکی بیمارستان شهدای الاقصی در مرکز نوار غزه توسط هواپیماهای رژیم صهیونیستی زنده در آتش سوخت، خطاب به پدرو سانچز نخست‌وزیر این کشور گفت: ما در نسل‌کشی (رژیم) اسرائیل شریک هستیم.

ماه گذشته،، پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا امروز دوشنبه از کمیسیون اروپا خواست تا به درخواست اسپانیا و ایرلند پاسخ دهد و معاملات تجاری اتحادیه اروپا با رژیم اسرائیل را به خاطر حملات نظامی اخیر این رژیم در نوار غزه و لبنان به حالت تعلیق درآورد.

سانچز طی سخنانی در بارسلون گفت: «معتقدم کمیسیون اروپا به عنوان نهاد رسمی کشورهای اروپایی باید یکبار برای همیشه به درخواست دو کشور اروپایی اسپانیا و ایرلند که ۹ ماه پیش ارسال شده بود پاسخ دهد و ارتباط خودش با اسرائیل را تعلیق کند.

همچنین جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا در بیانیه ای در تارنمای دولتی این کشور اعلام کرد که پس از آغاز حملات اسرائیل (رژیم صهیونیستی) به نوار غزه، رم بلافاصله صدور هرگونه مجوز جدید برای صادرات تسلیحات به تل آویو را به حالت تعلیق درآورد؛ بنابراین هیچ یک از توافق نامه ها و قراردادهای که بعد از ۷ اکتبر(۱۶ مهر) امضا شده بودند، تحقق نیافتند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.