کارتریج چیست؟ آشنایی با مخزن تونر و جوهر چاپگر و انواع آن

رپرتاژ آگهی: در این مقاله به صورت مفصل به این خواهیم پرداخت که منظور از کارتریج در پرینتر چه چیزی است، انواع این کارتریج های چاپگر از نظر ساختاری، علمکردی و کیفیتی شامل چه مواردی هستند و کدامیک برای شما مناسبتر خواهد بود.

اما اگر بخواهیم به نقل از یکی از منابع شناخته شده و با سابقه در زمینه فروش و خدمات پس از فروش ماشین‌های اداری یعنی اداریم به این سوال پاسخ بدهیم تا پیش از خرید کارتریج با این محصول مصرفی چاپگرها آشنا شوید باید این جمله را نقل کنیم: "هر پرینتر برای انجام عمل چاپ باید ماده ای رنگی را بر روی کاغذ منتقل کرده و آن را بر روی کاغذ تثبیت کند.

تفاوتی نداری که این چاپگر لیزری باشد، یا جوهر افشان. در هر دو صورت مخزنی لازم است که این ماده رنگی را در خود حمل کند و در زمان لازم به روی کاغذ انتقال دهد. در پرینتر های جوهرافشان این رنگ به وسیله ی جوهر مایع تحویل کاغذ می‌شود. این در حالی است که در انواع لیزری و لیزری رنگی که با نام laserjet  نیز شناخته می‌شوند این عمل بر عهده نوعی پودر رنگی و مغناطیسی به نام تونر است."

در واقع می‌توان گفت که کارتریج ها مخزن هایی جهت فراهم سازی ماده اولیه چاپ هستند که در دو نوع تونری و جوهری یافت می‌شوند؛ جهت مشاهده مدل های مختلف این محصول و مشاهده قیمت های آن ها می‌توانید به صفحه کارتریج در سایت اداریم مراجعه کنید.

انواع کارتریج پرینتر؛ تفاوت جوهر پرینتر با تونر کارتریج در چیست؟

همانطور که اشاره شد، کارتریج های پرینتر به صورت کلی در دو دسته جوهری و لیزری دسته بندی می‌شوند که با نام‌های زیر نیز به آن‌ها اشاره خواهد شد:

  • مخزن تونر پرینترهای لیزری (کارتریج لیزری)

  • مخزن جوهر پرینترهای جوهر افشان (کارتریج جوهری)

در واقع در کارتریج های جوهری شما با یک یا چند مخزن پر شده از رنگ‌های مختلف طرف هستید. این جوهر  که جنسی شبیه به جوهر خودکار رقیق شده دارد، با دستور ارسال شده از سوی سیستم طراحی کامپیوتری پرینتر، پس از رسیدن نازل جوهر به نقطه مورد نظر رنگ مناسب را بر روی کاغذ اسپری خواهد کرد.

اما در پرینترهای لیزری همه چیز متفاوت است، در پرینترهای لیزری وظیفه ایجاد رنگ بر روی کاغذ بر عهده نوعی پودر جامد الکترومغناطیسی به نام Toner است و به همین دلیل نیز به کارتریج پرینتر لیزری Toner Cartridge نیز گفته می‌شود.

منظور از تونر کارتریج لیزری در پرینتر چیست؟

تونر یک واژه انگلیسی به شکل نوشتاری TONER است که معنای آن در صنایع مختلف متفاوت است؛ اما وقتی صحبت از صنعت چاپ و دستگاه‌های کپی یا پرینترها است همه چیز متفاوت است. معنی toner در پرینتر به پودری اشاره دارد که در چاپ لیزری نقش جوهر ایجاد کننده طرح و متون بر روی کاغذ را بر عهده دارد.

در واقع اگر بپرسید تونر پرینتر چیست باید بگوییم که تونر در کارتریج های لیزری، نوعی پودر الکترومغناطیسی به شکل میکرو ذارت کروی است که با استفاده از الکتریسیته ساکن ایجاد شده بر روی درام کارتریج (لوله استوانه ای شکل توخالی دریافت کننده طرح چاپ) جذب شده و پس از انتقال به کاغذ، در اثر حرارت ذوب شده و روی آن می‌چسبد.

لیست اجزای تونر کارتریج پرینتر لیزری

اجزای کارتریج در پرینتر‌های لیزری به شرح زیر است:

  • محفظه تونر یا مخزن پودر کارتریج

  • داکتر بلید؛ که وظیفه حذف اضافات تونر از روی مگنت و یک دست کردن toner روی سطح مگنت را بر عهده دارد.

  • درام؛ یک استوانه توخالی از جنس آلومینیوم با روکش شفافی از جنس شیشه

  • مگنت؛ یک آهنربای استوانه ای نازک که وظیفه بیرون کشیدن تونر از مخزن کارتریج را بر عهده دارد.

  • بلید یا تیغه تمیز کننده؛ یک قطعه پلاستیکی شفاف که وظیفه حذف اضافه تونر از روی درام را دارد.

  • محفظه ضایعات تونر؛ اضافات تونر پاک شده از روی درام به این محفظه منتقل می‌شود.

  • چیپست، یک تراشه طلایی رنگ که وظیفه کنترل نرم افزاری را بر عهده دارد.

مواردی که در بالا لیست کردیم اجزای اصلی کارتریج پرینتر لیزری هستند، که عملکرد اشتباه هرکدام از آن‌ها می‌تواند به کاهش کیفیت پرینت یا از کار افتادن کارتریج ختم شود.

انواع کارتریج لیزری (Toner Cartridge) پرینترها

به طور کلی، کارتریج های پرینتر در دو دسته زیر یافت می‌شوند:

  • کارتریج های یک تکه یا یکپارچه

  • کارتریج های دوبخشی شامل مخرن تونر و یونیت درام

که این مساله کاملاً به مدل و برند پرینتر بستگی دارد.

کارتریج لیزری دو تکه چیست؟

تفاوت این دو نوع کارتریج لیزری در آن است که در کارتریج های دو تکه، پس از اتمام تونر، کافی است یونیت محفظه تونر کارتریج لیزری را با مخزن تونر جدید جایگزین کنید؛ این در حالی است که در کارتریج های لیزری یکپارچه برای شارژ مجدد، باید قطعات از هم باز شوند تا امکان دسترسی به مخزن تونر وجود داشته باشد.

لازم به ذکر است کارتریج برخی از برندهای پرینتر نظیر Brother و Xerox علاوه بر یکپارچه بودن پلمپ شده یا sealed هستند و امکان شارژ مجدد آن‌ها با روش ساده وجود ندارد؛ به همین دلیل است که پرینترهایی نظیر سامسونگ، کنون و HP در ایران پر طرفدارتر هستند.

منظور از شارژ کارتریج چیست؟

یکی از دغدغه‌های مشترک در میان کسب و کارهای اداری کاهش هزینه‌های چاپ است؛ شارژ کارتریج دقیقاً با همین هدف انجام می‌شود.

در فرایند شارژ کارتریج، مخزن تونر کارتریج های یک پارچه جدا شده و پس از پاکسازی از تونرهای باقی مانده قبلی با تونر مناسب جدید پر می‌شود؛ در زمان شارژ کارتریج باید به این نکته توجه شود که تونر مدل‌های مختلف کارتریج بر اساس سایز درام و نوع ساختار، با هم متفاوت خواهد بود.

البته نباید فراموش کنید که پودر تونر برای سلامتی مضر بوده و باید در شرایط خاص اقدامات مربوط به شارژ کارتریج لیزری را انجام دهید؛ به همین دلیل توصیه می‌شود این کار را به یک تیم متخصص بسپارید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌تواند توضیحات موجود در صفحه شارژ کارتریج را مطالعه کنید.

کارتریج جوهر پرینتر چیست؟

به طور مختصر باید گفت که کارتریج پرینترهای جوهر افشان (Ink Cartridge) مخزنی است که جوهر مورد نیاز برای این نوع چاپگرها را در خود نگهداری می‌کند. بسته به تکنولوژی چاپگر و سیستم ترکیب رنگ این دسته از کارتریج ها به دو فرم یافت می‌شوند:

  • کارتریج های جوهری بر پایه 4 رنگ اصلی چاپ (CMYK)؛ که شامل 4 رنگ Magenta(سرخابی)، Cyan(آبی فیروزه‌ای)، Yellow(زرد) و Key یا Black(مشکی) است.

  • کارتریج های جوهری مناسب پرینترهای چاپ عکس که تعداد رنگ‌های بیشتری دارند.

در نوع اول معمولاً دستگاه شامل یک کارتریج مشکی و یک کارتریج سه رنگ است و در برخی از مدل‌ها سه رنگ نیز از هم تفکیک شده هستند. این در حالی است که در نوع دوم معمولاً هر رنگ از رنگ‌های دیگر جدا بوده و امکان اتصال دستگاه به تانک جوهر نیز وجود دارد.

نکته قابل توجه در رابطه با کارترج جوهری چاپگر آن است که به دلیل ماهیت طراحی این نوع کارتریج، عدم استفاده طولانی مدت از آن باعث خشک شدن کارتریج و عدم امکان استفاده مجدد خواهد شد.

ضمناً اکثر مدل‌های کارتریج جوهری قطعه ای به نام هد دارند که در زمان اتمام جوهر می‌سوزد و امکان شارژ مجدد را از بین خواهد برد؛ این ویژگی توسط شرکت‌های سازنده ایجاد شده تا کاربران پس از مصرف، ملزم به خرید یک کارتریج دیگر باشند.

کارتریج استارتر چیست و چه تفاوتی با کارتریج های قابل خریداری دارد؟

هنگامی که یک پرینتر نو خریداری می‌کنید، یک روی دستگاه وجود دارد، که تنها با هدف تست و امکان استفاده اولیه از دستگاه تعبیه شده است ؛ در واقع مخزن تونر کارتریج استارتر کمتر از 40% ظرفیت تونر دارد و با تعدادی پرینت خالی خواهد شد. البته این دسته از کارتریج ‌های را چند باری می‌توانید شارژ کنید. این در حالی است که کارتریج های جایگزین قابل خریداری به صورت کامل با تونر پر شده هستند.

لازم به ذکر است گرچه قیمت کارتریج اورجینال دستگاه، بیشتر از کارتریج های سازگار با پرینتر هستند، از آنجایی که کارتریج های اداریم با هدف کاهش هزینه مواد مصرفی طراحی شده اند، دارای قطعای هستند که تا چندین مرحله شارژ بدون هیچگونه افت کیفیتی برای شما پرینت خواهند گرفت.

نکات نهایی پیش از انتخاب و خرید کارتریج پرینتر لیزری و جوهر افشان

اگر در زمان چاپ با افت کیفیت مواجه شوید، ممکن است نیاز داشته باشید که کارتریج پرینتر خود را شارژ کنید که در این صورت باید با یک متخصص تماس بگیرید. البته اگر عمر قطعات کارتریج شما به اتمام رسیده باشد، بهتر است به جای خرج تراشیدن برای خود، با تعویض قطعات، به فکر تهیه یک کارتریج نو باشید.

نکاتی که باید در زمان خریداری کارتریج به آن توجه کنید شامل موارد زیر هستند:

  • کاترتریج دستگاه یک کد بر روی خود دارد و تنها آن مدل با دستگاه شما سازگاری خواهند داشت.

  • کارتریج های لیزری که در بازار یافت می‌شوند معمولاً در سه فرم کیفی زیر یافت می‌شوند:

    • کارتریج اورجینال شرکت سازنده پرینتر

    • کارتریج مشابه چینی و ایرانی

    • کارتریج بازسازی شده

در واقع به همین دلیل است که کارتریج های پرینتر با یک مدل واحد اختلاف قیمتی فاحشی نسبت به یکدیگر دارند، برای مثال کارتریج 05A در فروشگاه اینترنتی اداریم در زمان نوشتن این مطلب با سه قیمت 592,500تومان، 320,000تومان و  3,675,000تومان قابل خریداری است.

امیدواریم که با خواندن این مطلب از ماهیت، چیستی و نحوه عملکرد انواع کارتریج ها آشنا شده باشید و بتوانید به سادگی مشکل جوهر یا تونر چاپگر خود را حل کنید تا دوباره از پرینتر خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.