سندیکای بیمه‏‏‌گران با گذاشتن سقف سنی در هیات‌مدیره مخالف بود

چابک آنلاین: با توجه به وضعیت اقتصاد دورنمای فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یونس مظلومی: شرکت‌های بیمه‌ای دنیا در طول سال‌های مختلف سودهای مساوی تولید نمی‌‌‌کنند زیرا ریسک مورد پذیرش شرکت‌های بیمه‌‌‌گر با یکدیگر متفاوت است، علاوه براین ممکن است یک شرکت بیمه در سال‌های مختلف خسارت‌‌‌های متنوعی را برای بیمه‌نامه‌‌‌های صادره خود پرداخت کند یا سرمایه‌گذاری‌های متفاوتی انجام داده باشد، تمامی این موارد باعث می‌شود تا شرکت بیمه سودهای متفاوت‌تری را نسبت به سال قبل یا سال بعد از آن تولید کند. در ایران هم به عنوان مثال در سال ۱۳۹۹ بازار سرمایه وضعیت بسیار خوبی داشت و شرکت‌های بیمه‌ای توانستند در آن سال سودهای خوبی بسازند، این روند در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ افت پیدا کرد. در سال ۱۴۰۱ هم ممکن است بعضی از شرکت‌های بیمه سودآوری بهتر یا افت نسبت به سال گذشته داشته باشند یا حتی ممکن است برخی از شرکت‌های بیمه‌‌‌ای زیان داشته باشند.

نکته‌‌‌ای که وجود دارد این است که تدوین صورت‌های مالی و رویکرد شرکت‌های بیمه‌ای در این زمینه متفاوت است. برخی از اقلام صورت‌های مالی به‌خصوص اقلام صورت سود و زیان برآوردی و تخمینی هستند و ممکن است یک شرکت بیمه خسارت‌های معوق خود را با رویکردی محافظه‌کارانه برآورد کرده باشد؛ در عین حال ممکن است بعضی از شرکت‌های بیمه‌ای خوش‌بینانه برخورد کرده باشند که باز خود این هم در نتیجه کار تفاوت ایجاد خواهد کرد.

چابک‌‌‌آنلاین: شرکت‌های بیمه یکسری دارایی‌هایی همچون املاک و سهام دارند. آیا شرکت‌های بیمه در مدیریت دارایی‌های (املاک، سهام) خود ضعیف عمل می‌کنند؟

یونس مظلومی: مدیریت دارایی‌ها هم به سیاست‌های داخلی هر شرکت بیمه‌ای بر‌می‌گردد و بعضی از شرکت‌ها ممکن است استراتژی مشخصی در خصوص دارایی‌ها داشته باشند و از آن پیروی کنند در عین حال ممکن است بعضی از شرکت‌های بیمه‌ای رویکرد اقتضایی داشته باشند یعنی در فرصت‌هایی که شناسایی می‌کنند تصمیم‌گیری کنند. طبیعی است که این رویکردها بازدهی متفاوتی خواهد داشت. شرکت‌هایی که یک مقدار چابک‌تر و منعطف‌تر عمل می‌کنند و واکنشی سریع دارند به این معنی که خیلی درگیر و دار مجوزها و بوروکراسی‌های اداری نیستند، ممکن است سیر بهتری طی کرده باشند.

چابک‌‌‌آنلاین: از منظر بیمه‌های عمر، آیا درحال حاضر شرکت‌های بیمه به‌‌‌درستی از این ذخایر استفاده می‌کنند؟

یونس مظلومی: ذخایری که از محل بیمه‌های زندگی است، عمدتا ذخایر ریاضی هستند و بر اساس آیین‌نامه سرمایه‌گذاری مصوب شورای عالی بیمه می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند، بنابراین شرکت‌های بیمه می‌توانند در گزینه‌هایی که آیین‌نامه برای آنها مشخص کرده حرکت کنند و دست آنها باز نیست که تصمیمات خودمختار بگیرند. در این بین نهاد ناظر و رگولاتور صنعت بیمه بسیار مراقب است که ذخایر بیمه‌های عمر در محل‌های خیلی کم‌ریسک سرمایه‌گذاری شود و طبیعی است که وقتی ریسک یک سرمایه‌گذاری کم باشد بازدهی کمتری هم داشته باشد.

چابک‌‌‌آنلاین: صنعت بیمه چالش‌های کوچک و بزرگی دارد. چه میزان از این چالش‌های موجود به ضعف عملکرد در سندیکای بیمه‌گران بر‌می‌گردد؟

یونس مظلومی: سندیکای بیمه‌گران در دوره جدید به‌خصوص در انجام فعالیت‌های تشکل صنفی شرکت‌های بیمه و ارتباط آن با سازمان‌های خارج از صنعت همچون مجلس و نهادهای تصمیم‌گیر و قانون‌گذار عملکرد خوبی داشته است. نقش سندیکای بیمه‌گران بسیار مهم است و چند کارکرد دارد که یکی از آنها نمایندگی از طرف شرکت‌های بیمه در مجامع خارج از صنعت است؛ از طرف دیگر ایجاد وحدت رویه و انسجام در داخل خود صنعت بیمه است و اگر سندیکای بیمه‌گران این دو نقش را بتواند خوب ایفا کند به برطرف کردن چالش‌ها و بهبود صنعت بیمه خیلی کمک کرده است.

چابک‌‌‌آنلاین: طبق اساسنامه سندیکای بیمه‌گران، یکی از نقش‌های این نهاد بحث ارتباطات صنعت بیمه با بیمه‌گران خارج از کشور است. آیا بخش بین‌الملل بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌‌‌‎ای عزم جدی در معرفی محصولات بیمه‌ای دارند؟

یونس مظلومی: ارتباط بین‌المللی شرکت‌های بیمه داخلی با شرکت‌های بیمه بزرگ بین‌المللی از هر نوعی، چه تبادل دانش و سرمایه‌گذاری یا اتکایی، حاصل ارتباطات بین‌المللی کل کشور است و مستقل از سایر بخش‌های کشور نیست. ارتباط شرکت‌های بیمه‌ای از مجرای ارتباطی کشورهاست و وقتی کشور در شرایط تحریمی است طبیعتا ارتباط شرکت‌های بیمه هم با دنیا تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. زمانی که برجام اجرایی شد شرکت‌های بیمه قراردادهای همکاری با شرکت‌های بیمه بین‌المللی بستند اما هنگامی که تحریم‌ها به صورت شدید اعمال شد، این ارتباطات هم تحت‌تاثیر قرار گرفت.

چابک‌‌‌آنلاین: مدتی است که مساله سقف سنی در صنعت بیمه داغ شده است. کارشناسان صنعت بیمه معتقدند که تعیین سقف سنی مداخله در وضعیت سهامداری شرکت‌های بیمه است. نظر شما در این خصوص چیست؟

یونس مظلومی: در بحث شورای‌‌‌عالی بیمه، بنده نماینده سندیکای بیمه‌گران و شرکت‌های بیمه‌ای هستم بنابراین نظری که در شورای عالی می‌دهم فقط نظر کارشناسی خودم نیست و نظری است که در شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران به جمع‌بندی رسیده‌ایم. سندیکای بیمه‌گران هم با گذاشتن سقف سنی مخالف بود و هست اما عده‌ای هم هستند که می‌خواهم نظر آنها را بیان کنم، صرف نظر از اینکه درست است یا غلط. وزارت اقتصاد و امور دارایی و کمیسیون اقتصادی مجلس در شورای عالی بیمه نماینده دارند، آنها معتقدند که شرکت‌های بیمه‌ای فقط متعلق به سهامداران نیستند. اگر شرکتی بود که تنها ذی‌نفعان آن سهامداران بودند، می‌توانست با هر سقف سنی افرادی را برای مدیریت عامل یا هیات‌مدیره خود تعیین کند ولی آنها معتقدند که به جز سهامداران نهاد دیگری هم از صنعت بیمه منتفع می‌شود و به طور ویژه بیمه‌گذاران، بنابراین نظر این نمایندگان در شورای عالی بیمه این است که مدیریت شرکت‌های بیمه‌ای باید جوان، پرانرژی و با انگیزه باشند تا بتوانند منافع بیمه‌گذاران را تامین کنند و انگیزه‌‌ لازم برای بهبود خدمات به بیمه‌گذاران را داشته باشند. به هر روی جمع‌‌‌بندی که در شورای عالی بیمه اتفاق افتاد این بود که در آیین‌نامه ۹۰ سقف سنی گذاشته شود.

چابک‌‌‌آنلاین: چندی قبل مصوبه‌ای آمد در رابطه با مولدسازی دارایی‌های مربوط به شرکت‌هایی که دولت در آنها سهم دارد. آیا بیمه تعاون شامل این مصوبه می‌شود؟

یونس مظلومی: بیمه تعاون تنها یک سهامدار دولتی دارد که حدود ۱۴‌درصد از سهم را دراختیار دارد. ۸۵‌درصد سهامداران بیمه تعاون خصوصی هستند، فکر نمی‌کنم که این مصوبه شامل بیمه تعاون هم بشود؛ اگر هم شامل بشود طبیعتا شامل همان ۱۴ درصدی می‌شود که بانک توسعه تعاون در آن سهم دارد.