زیر و بم ترافیک رایتل

 این شرکت در راستای گسترش دامنه فعالیت‌های خود، در سال ۱۳۸۹ با اخذ پروانه اپراتور سوم تلفن همراه کشور علاوه بر خدمات نسل دوم، انحصار دوساله جهت ارائه خدمات نسل سوم موبایل را به دست آورد؛ با وجود این‌، در سال‌های آتی وضعیت اقتصادی شرکت به شکل مورد انتظار پیش نرفت و حتی در گروه شرکت‌های زیان‌ده قرار گرفت اما در سال ۱۳۹۸ با روی کار آمدن مدیریت جدید اوضاع به کلی تغییر کرد؛ به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود زیان انباشته هشت ساله شرکت در سال ۱۴۰۱ به صفر برسد. البته این مهم به سادگی محقق نشده و سرعت‌گیرهای مختلفی در مسیر توسعه فعالیت‌های شرکت قرار داشته که آخرین آنها مربوط به محدودیت‌های اینترنت در کشور بوده که کاهش درآمد اپراتورها از جمله رایتل را به همراه داشت اما خوشبختانه امروز شرایط کاملا به منوال قبل برگشته و برنامه‌های توسعه با شدت بیشتر توسط مدیران دنبال می‌شوند. در همین رابطه مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل می‌گوید: از جمله عوامل تغییر مسیر شرکت از روند زیان‌‌‌دهی به سودآوری در سه سال گذشته اصلاح قراردادهای رومینگ، تقویت زیرساخت ‌core، بومی‌‌‌سازی زیرساخت‌‌‌های فناوری اطلاعات در حوزه بیلینگ و شارژینگ و همچنین توسعه سایت‌‌‌های این شرکت در کنار تلاش شبانه‌‌‌روزی همکاران بوده که باعث شد تا رایتل امروز از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار باشد و با حفظ این روند به زودی زیان انباشته این اپراتور که در هشت سال اول فعالیت شرکت ایجاد شده بود، صفر شود. به گفته یاسر رضاخواه به طور مشخص در مهرماه، افت ترافیک باعث کاهش بخش قابل‌توجهی از درآمد شد، اما شرکت در اواخر آبان به روند رشد خود بازگشت و در آذرماه درآمد شرکت تقریبا مشابه شهریور بوده و در حال حاضر بر اساس چشم‌‌‌انداز ابتدای سال‌جاری و منطبق بر پیش‌بینی‌‌‌های قبلی، به فعالیت خود ادامه می‌‌‌دهیم.

آنچه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی «دنیای‌اقتصاد» با یاسر رضا‌خواه، مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل به مناسبت یازدهمین سالگرد تاسیس این شرکت است.

اخیرا یازدهمین سالگرد تاسیس شرکت رایتل را پشت سر گذاشتیم. لطفا در خصوص وضعیت شرکت توضیح دهید.

شرکت خدمات ارتباطی رایتل طی این ۱۱ سال مسیر پر‌فراز و نشیبی را طی کرده و در حال حاضر، حدود ۱۵۰۰ نفر پرسنل تمام‌وقت در سراسر کشور و حدود ۶ میلیون مشترک دارد. همچنین درآمد عملیاتی شرکت حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان و سود این شرکت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ در واقع روند سودآوری رایتل که از سال ۱۳۹۸ و با استقرار تیم مدیریتی جدید آغاز شد، در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تداوم داشته و امیدواریم به‌رغم همه مشکلات در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه پیدا کند. از جمله عوامل تغییر مسیر شرکت از روند زیان‌‌‌دهی به سودآوری در سه سال گذشته، اصلاح قراردادهای رومینگ و همچنین تقویت زیرساخت ‌core، بومی‌‌‌سازی زیرساخت‌‌‌های فناوری اطلاعات در حوزه بیلینگ و شارژینگ و همچنین توسعه سایت‌‌‌های این شرکت در کنار تلاش شبانه‌‌‌روزی همکاران بوده که باعث شد تا رایتل امروز از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار باشد و با حفظ این روند به زودی زیان انباشته این اپراتور که در هشت سال اول فعالیت شرکت ایجاد شده بود، صفر شود.

اخیرا مکاتبه‌‌‌ای از سوی شرکت خدمات ارتباطی رایتل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اختلالات و قطعی اینترنت بین‌الملل و آثار آن بر روند درآمدی شرکت منتشر شد، آیا این نامه را تایید می‌‌‌کنید؟

شرکت‌های ارائه‌‌‌‌دهنده خدمات ارتباطی از جمله اپراتورهای تلفن همراه، باید در راستای پروانه فعالیت، به‌‌‌ صورت سالانه سهمی از درآمد خود را تحت عنوان «حق بهره‌‌‌برداری از فضای فرکانسی» و «حق‌‌‌السهم پروانه بهره‌‌‌برداری» به وزارت ارتباطات پرداخت کنند و مبلغ حق‌‌‌السهم وزارت ارتباطات به نسبت درآمد اپراتورها تنظیم می‌شود، اما حداقل این مبلغ با نام «کف تضمین» مقدار ثابتی است که تحت هر شرایطی باید پرداخت شود؛ طبیعی است که اپراتورها در این خصوص مکاتباتی را داشته باشند و این جزو روال معمول میان اپراتورها و وزارت ارتباطات است. بر این اساس مجموعه رایتل و سایر اپراتورها نیز در این‌‌‌گونه موضوعات با وزارت ارتباطات در تعامل هستند.

از میزان درآمدی که به واسطه اتفاقات اخیر از دست رفته‌‌‌، آماری دارید؟

رایتل به عنوان اپراتور پیشگام در صنعت ارتباطات، عمده تمرکز خود را بر فروش ترافیک دیتا بنا نهاده و هر تغییری که باعث کاهش ترافیک شود دلیلی بر از دست رفتن درآمد این اپراتور می‌شود، اما خوشبختانه با تغییرات و توسعه‌‌‌‌ای که طی هفته‌‌‌های اخیر در زیرساخت شبکه رایتل انجام شد و همچنین ارتقای بیشتر سایت‌‌‌های رایتل به نسل ۵/ ۴ از یک‌سو و اقبال مشترکان به شبکه‌‌‌های اجتماعی، پیام‌‌‌رسان‌‌‌های داخلی و تولیدکنندگان محتوا از سوی دیگر باعث شد ترافیک امروز رایتل به روال سابق خود بازگردد. جالب است بدانید بسیاری از مشترکان جدید، تجربه استفاده از سیم‌‌‌کارت اپراتورهای دیگر را داشته‌‌‌اند، اما با توجه به تعرفه‌‌‌های به‌‌‌صرفه و کیفیت و پایداری شبکه رایتل، به این اپراتور پیوستند.

در مجموع این اتفاقات روی کسب و کار شما تاثیر نداشت؟

در ماه اول و به طور مشخص مهرماه، افت ترافیک باعث کاهش بخش قابل‌توجهی از درآمد مجموعه رایتل شد اما شرکت در اواخر آبان به روند رشد خود بازگشت و در آذرماه درآمد شرکت تقریبا مشابه شهریور بوده و در حال حاضر بر اساس چشم‌‌‌انداز ابتدای سال‌جاری و منطبق بر پیش‌بینی‌‌‌های قبلی به فعالیت خود ادامه می‌‌‌دهیم.

شما برای جبران کاهش درآمد و جلوگیری از رویدادهای مشابه تدبیری اندیشیده‌‌‌اید؟

مجموعه مدیریتی شرکت، علاوه بر توسعه کمی و کیفی شبکه، ورود به بازار اینترنت نسل پنجم و اینترنت اشیا را در دستور کار اصلی خود قرار داده است. اخیرا نیز تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌های مختلفی برای حمل‌ونقل هوشمند، خودروهای متصل، گردشگری هوشمند و... منعقد شده که به زودی نتایج آنها را مشاهده خواهید کرد.

شایعاتی مبنی بر تعدیل نیرو در خصوص رایتل مطرح شد. آیا دست به تعدیل نیرو زده‌اید؟

طی سه سالی که بنده در شرکت خدمات ارتباطی رایتل توفیق حضور داشته‌‌‌ام، رویکرد ما در حوزه منابع انسانی، تقویت این حوزه متناسب با رشد درآمد شرکت بوده و رشد ۴برابری این مجموعه در بازه سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به دلیل توجه ویژه تیم مدیریتی به سرمایه‌‌‌های انسانی بوده است و ما به این دلیل هیچ‌گونه تعدیل نداشته و نخواهیم داشت.

آیا دولت حمایتی برای جبران این شرایط انجام داده است؟

در این خصوص مذاکراتی با وزارت ارتباطات داشته‌‌‌ایم و امید است این مذاکرات نتایج موثری داشته باشد و مسوولان ارتباطات کشور از شرکت‌های ارائه‌‌‌دهنده خدمات ارتباطی در این دوران سخت که با افزایش هزینه‌‌‌ها، عدم‌ثبات نرخ ارز و عدم تغییر در تعرفه‌‌‌های ارتباطی تحت فشار هستند، حمایت کنند.