28 (2)

طائب افزود: قیمت‌گذاری دستوری برای کنترل قیمت محصولات بوده اما در این میان قیمت تمام‌شده برای کالاهای تولید‌شده توسط تولیدکنندگان مختلف، یکسان نیست. کیفیت مواد اولیه و قطعات برندهای مختلف و دانش به کار رفته در آنها متفاوت است به همین دلیل قطعا این موضوع برای تولیدکننده ایجاد مشکل کرده و به حل مشکلات فعلی بازار نیز کمکی نخواهد کرد. وی از نوسان قیمت ارز به عنوان مهم‌ترین مشکل تولید لوازم خانگی در کشور نام برد و گفت: این موضوع تاثیر بسزایی روی بازار مصرف و تهیه مواد اولیه گذاشته و موجب ایجاد تورم و رکود بازار می‌شود.

همچنین عدم همکاری بانک‌ها برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی یکی دیگر از مشکلات صنعت لوازم خانگی است. طائب در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی تحریک تقاضا در بازار لوازم خانگی توسط دولت گفت: مهم‌ترین اتفاق کنترل قیمت ارز و تامین نقدینگی است. زیرا افزایش قیمت ارز ایجاد تورم کرده و روی تامین مواد اولیه و محصول نهایی تاثیر دارد و به صورت دومینو‌وار روی تمامی موارد تولید و عرضه تاثیر دارد. در نتیجه با بازاری رو‌به‌رو خواهیم بود که قدرت خریدار کاهش یافته و محصول نهایی افزایش یافته است. تلاقی این اتفاقات باعث رکود کامل بازار خواهد شد. در نتیجه تولیدکننده نمی‌تواند کالا تولید کند و مصرف‌کننده نیز با چالشی به نام قیمت مواجه خواهد شد.

تولید محصول با همکاری برند سوزوکی

بیست و دومین نمایشگاه لوازم خانگی تهران، نوید‌بخش دو اتفاق شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران است. نخستین مورد همکاری با برند سوزوکی برای تولید محصولات لوازم خانگی است. مدیر روابط عمومی شرکت صنایع الکتریکی ناسیونال ایران با اعلام این مطلب گفت: با وجود فشار تحریم‌ها و مشکلات توانستیم با برند سوزوکی به تفاهم برسیم تا با همکاری آن حدود 15 قلم محصول تولید کنیم. این محصولات تا یک ماه و نیم آینده آماده تولید خواهد شد که اتفاق بسیار خوبی است. وی افزود: این محصولات هم در داخل کشور و هم برای عرضه به بازار خارجی و صادرات تولید می‌شود. محصولاتی که داخل کشور تولید می‌شود با برند «تولیپس پلاس» و محصولات صادراتی با برند سوزوکی عرضه خواهد شد.

هوشمند‌سازی 40 درصد از سبد کالایی

اتفاق دوم این است که با اتکا به دانش بومی و استفاده از متخصصان داخلی و بومی‌سازی فناوری‌های مختلف حدود 40 درصد از کل سبد کالایی و تولیدی این مجموعه تا آینده نزدیک، کاملا هوشمند‌سازی شده و قابلیت کنترل از راه دور بر بستر اینترنت را خواهد داشت. طائب با اعلام این مطلب گفت: این موضوع گام بزرگی در راستای فعالیت‌های دانش‌بنیان بوده و با همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال انجام است. وی افزود: در فاز اول روی 40 درصد از کل سبد کالایی و تولیدی مجموعه برنامه داریم.