شرکت آریاشیمی یکی از تولیدکنندگان روانکار است که از سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرده است. جهانگیر نجومی‌زاده، مدیرعامل شرکت آریاشیمی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: این شرکت در زمینه تولید روانکارها (روغن‌های صنعتی، خودرویی و روغن‌های ویژه و انواع گریس) با بهترین روش تولید در دنیا تحت لیسانس دو شرکت اروپایی مشغول به فعالیت است. این کارخانه تولید روغن‌های موتور با بالاترین سطح روغن ازجمله ماشین‌های هیبریدی را که دارای استانداردهای بالایی است در دستور کار خود دارد. وی افزود: به علت تحریم‌ها بسیاری از شرکت‌ها از جمله آریاشیمی متحمل کار سخت و طاقت‌فرسایی شدند، اما شرکت تمام تلاش خود را برای آماده کردن کارخانه و تولید محصولات انجام داد و در نهایت فاز یک این کارخانه با سرمایه یکصد میلیارد تومان که همه آنها از محل آورده نقدی سهامداران است، در سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.نجومی‌زاده ظرفیت تولید کارخانه را سالانه ۶۰هزار تن اعلام کرد و افزود: ظرفیت تولید روغن در ایران ۸۰۰هزار تن است که آریاشیمی ۸درصد سهم بازار را در اختیار دارد.

وی بابیان اینکه آریا شیمی در دو فاز به بهره‌برداری کامل خواهد رسید، اظهار کرد: در فاز اول تولید روانکار برای خودروهای بنزینی و دیزلی را در دستور کار داریم، همچنین در این فاز برای تولید روغن ۰w ابتدا به‌صورت بالک آورده می‌شود، پر شده و درنهایت به فروش می‌رسد. در فاز دوم که ۶ ماه بعد از اجرای فاز یک است، شرکت اجازه تولید انواع روغن‌های صنعتی خاص مثل روغن توربین ژنراتور، ترانسفورماتور، روغن‌های کمپرسورهای خاص، روغن‌های کشتی و روغن ۰w را در داخل کشور خواهد داشت.

نجومی‌زاده با بیان اینکه تولید کارخانه با بهترین روش اتوماتیک بدون دخالت دست انجام می‌شود، گفت: در این راستا آزمایشگاهی را که یکی از معتبرترین آزمایشگاه‌های نشان‌دهنده انواع روغن‌هاست، تاسیس کردیم. سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این بخش بالغ ‌بر ۲۰میلیارد تومان بوده و تمامی دستگاه‌های آن از کشورهای اروپایی و آمریکایی وارد شده است.

نجومی‌زاده بیان کرد: پیش‌بینی‌ شده که در فاز نخست و تا پایان سال ۹۹، معادل ۱۰ هزار تن و در اجرای فاز دوم تولید در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ هزار تن ‌فروش داشته باشیم. پیش‌بینی می‌شود با تدابیر اندیشیده شده، در سال ۱۴۰۱ به ظرفیت اسمی کارخانه دست پیدا کنیم. وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین بخش روانکارها استفاده از ادتیو باکیفیت بالاست، گفت: در حال حاضر در دنیا چهار شرکت بزرگ اروپایی و آمریکایی در این بخش مشغول به فعالیت هستند. در حال حاضر در کشور ادتیو هندی و چینی در بازار زیاد شده است، اما آریا شیمی درصدد است بهترین ادتیو را در روغن‌های تولیدی خود استفاده کند.

نجومی‌زاده افزود: در حال حاضر به دلیل شیوع گسترده کرونا میزان مصرف فرآورده‌های نفتی بسیار پایین آمد و به دنبال آن حمل‌و‌نقل‌ زمینی، دریایی و هوایی تحت تاثیر قرار گرفت؛ اما شرکت تا زمان روند تکمیلی برگشت بازار مصرف به تلاش و فعالیت خود ادامه می‌دهد. وی گفت: تاکید شرکت بر تولید روغن‌موتور با سطح کیفی بالا و مطابق استاندارد جهانی است که در این زمینه دو شرکت تحت لیسانس اروپایی بازدید ماهانه دوره‌ای از مجموعه آریاشیمی دارند. این شرکت‌ها بازار محصولات و سطح کیفیت روغن شرکت را رصد می‌کنند تا روغن باکیفیت در دسترس مشتریان باشد. نجومی‌زاده ادامه داد: ماشین‌های هیبریدی و وارداتی در بازار روغن‌های خاص خود را دارند که در حال حاضر بسیاری از روغن‌های مصرفی در بازار جوابگوی نیاز این مشتریان نیست که باید در این زمینه راهکارهای مناسبی در نظر گرفته شود. وی به بازار صادراتی شرکت اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت کارخانه در منطقه سلفچگان، نسبت به سایر رقبا در این خصوص برتری داریم و بر اساس توافق انجام‌شده، بازارهای صادراتی در منطقه را تامین خواهیم کرد.نجومی‌زاده افزود: در حال حاضر مذاکراتی با عراق، پاکستان، افغانستان و آفریقا انجام‌شده و در نظر داریم ۳۰ درصد از ظرفیت تولید را به صادرات اختصاص دهیم.