مداوای آنلاین با «دکترساینا» تیم دکتر ساینا، عکس مربوط به قبل از دوران کرونا است.

«دکترساینا» یک پلت‌فرم مشاور پزشکی و نوبت دهی آنلاین است. در واقع، «دکترساینا» این امکان را فراهم می‎کند کاربر یا به اصطلاح بیمار و کسی که به مشاوره پزشکی نیاز دارد بتواند به راحتی از خانه یا محل کار با متخصص موردنظر تماس بگیرد و با پاسخ به پرسش‎های پزشک موردنظر و توضیحاتی که ارائه می‌دهد، معاینه و در نهایت معالجه شود. این خدمات برای آن دسته از بیمارانی که برای یک مشاوره کوتاه یا مشکل جزئی که مجبور می‎شدند در هوای آلوده در ترافیک بمانند یا در صف‎های انتظار معطل شود، اتفاق بزرگی بود. به ویژه در ماه‎های اخیر که به دلیل شیوع بیماری کرونا زنان باردار یا مادری که بچه کوچک دارد یا افراد سالمندی که جرأت یا رغبتی نداشتند برای یک بیماری کوچک به بیمارستان‎ها و سایر مراکز بهداشتی سر بزنند. شاید همین باعث شد تعداد کاربران «دکترساینا» در روزهای کرونایی هفت برابر شود در حال حاضر اپلیکیشن «دکترساینا» بیش از ۱۰۰ هزار کاربر فعال دارد که خدمات مشاوره پزشکی دریافت می‎کنند. در کل حدود پنج میلیون کاربر داریم که از همه خدمات «دکترساینا» استفاده کرده‌اند. تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار کاربر مشاوره گرفته‌اند و در حال حاضر سایت «دکترساینا» روزانه بیش از ۸۰ هزار بازدیدکننده دارد.

در ادامه، در مصاحبه مهدی خدادادی بیشتر با این پلت‌فرم مشاور پزشکی و نوبت‌دهی آنلاین آشنا می‎شوید: 

  استارت «دکترساینا» کی متولد شد؟

تولد «دکترساینا» در سال ۹۴ کلید خورد. زمانی‌که در یک شرکت پیمانکاری حوزه نرم‎افزار بودیم، اما این شغل احساس رضایت و تاثیرگذاری نداشت. در عین حال، همچنان آن دغدغه کودکی و انتظار در صف‎های طولانی مدت مطب همچنان با من بود. در نهایت در سال ۹۴ با یک مطالعه جامع روی نظام سلامت ۶ کشور و بررسی نقش بخش خصوصی در سیستم پزشکی و بهداشت این کشورها به طرح نهایی رسیدیم تا نخستین نسخه پلت‌فرم «دکترساینا» در شهریور سال ۹۵ راه‎اندازی شد.

  سرمایه اولیه برای راه‎اندازی «دکترساینا» چقدر بود؟

سرمایه اولیه حدود ۹۰ میلیون تومان برای ایجاد دفتر کار، خرید سیستم و تجهیزات بود.

  «دکترساینا» فعالیت خود را آغاز کرد؟

در «دکترساینا» کار با جمع‎آوری داده‎های مربوط به مراکز درمانی و تصویربرداری از مطب‌ها و… آغاز شد. سپس در شهریور سال ۹۵، سیستم نوبت‎دهی آنلاین راه‌اندازی شد و تقریبا از مهرماه «دکترساینا» آغاز به کار کرد. با این حال، از همان ابتدا تیم استارت‎آپی ما در نظر داشت که برای رسیدن به یک جریان درآمدی پایدار و تکرارپذیر که لازمه حیات هر کسب‎وکاری است، باید قابلیت تغییر داشته باشد. به این ترتیب، خدماتی مانند مشاوره آنلاین پزشکی به آن اضافه شد.

  مشاوره پزشکی از چه طریقی انجام می‎گیرد؟

مشاوره پزشکی به دو صورت به کاربران ارائه می‎شود. یک روش از طریق ارسال پیام متنی، تصویری یا صدا در واتساپ بوده و در روش دوم کاربران می‎توانند با پزشک تماس تلفنی داشته باشند. در نهایت، در صورت نیاز به مراجعه حضور فیزیکی، کاربر می‎تواند از سیستم نوبت دهی آنلاین استفاده کند.

  خدمات بانک سلامت چیست؟

در بانک سلامت اطلاعات حدود ۹۸۰ بیمارستان، نزدیک به ۲۰۰۰ کلینیک، ۷۷۸۰ داروخانه، ۲۳۸۵ آزمایشگاه، ۱۱۰۶ مرکز تصویربرداری و اطلاعاتی درباره بیماری‎ها و داروها وجود دارد. البته در صفحه دانستنی‌های سلامت «دکترساینا» نیز در راستای آگاه‌سازی مردم در حوزه سلامت، محتوا در قالب (پادکست صوتی، مقاله، ویدئو) توسط پزشکان متخصص ارائه می‎شود که به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده می‌شود.

  در حال حاضر چند پزشک با «دکترساینا» همکاری می‎کنند؟

در حال حاضر، بیش از ۲هزار و ۵۰۰ پزشک در بخش‌های مختلف از جمله نوبت‌دهی و... با «دکترساینا» همکاری دارند. همچنین بیش از ۵۰۰ پزشک در بخش مشاوره آنلاین در ۴۳ گرایش تخصصی با دکترساینا همکاری می‌کنند.

  آیا امکان تجویز دارو برای پزشکان در سیستم «دکترساینا» وجود دارد؟

بله. پزشکان می‌توانند دارو تجویز کنند. حتی ممکن است کاربر بیماری قبلی پزشک باشد و پزشک با توجه به اطلاعاتی که از وضعیت بیمارش داشته درمان را در همان تماس انجام دهد و مشاوره به نتیجه برسد. در همان لحظه از نسخه عکس می‌گیرد و برای کاربر ارسال می‌کند.

  اپلیکیشن «دکترساینا» چند کاربر دارد؟

اپلیکیشن «دکترساینا» در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار کاربر فعال دارد که خدمات مشاوره پزشکی دریافت می‎کنند. در کل حدود پنج میلیون کاربر داریم که از همه خدمات «دکترساینا» استفاده کرده‌اند. بیش از ۹۰۰ هزار کاربر تاکنون مشاوره گرفته‌اند و در حال حاضر سایت «دکترساینا» روزانه بیش از ۸۰ هزار بازدیدکننده دارد.

  هزینه استفاده از خدمات مشاوره پزشکی استارت‌آپ «دکترساینا» چقدر است؟

هزینه مشاوره آنلاین با پزشک متخصص ۲۰ هزار تومان و با فوق تخصص ۲۵ هزار تومان است. پزشک تا ۱۰ ساعت وقت دارد به پرسش کاربر جواب دهند. با این‌حال میانگین زمان پاسخگویی حدود ۴۰ دقیقه است. هزینه مشاوره تلفنی که برای کاربر معطلی ندارد، با پزشک متخصص ۳۶ هزار تومان و با فوق تخصص ۴۶ هزار تومان است.

  چالشی برای این تعیین تعرفه وجود دارد؟

چالش نخست این است که بیمه خدمات آنلاین پزشکی را به رسمیت نمی‎شناسد و تعرفه آن را تحت پوشش نمی‎گیرد. این در حالی است که در سایر کشورها تعرفه مشاوره آنلاین حدود ۵/ ۱ برابر تعرفه مراجعه حضوری است؛ با این حال، ما سعی کردیم آن را در حد مناسبی رعایت کنیم. در صورتی که در مراجعه حضوری، صرف نظر از زمانی که کاربر برای رفت و‌ آمد و معطل ماندن در مراکز درمانی صرف می‎کند، در شرایطی مانند آلودگی هوا و سرما که برای افراد آسیب‌پذیر مانند زنان باردار، کودکان و سالمندان خطرناک بوده، مجبور است از خانه خارج ‎شود. همچنین هزینه رفت و برگشت به مطب پزشک را نیز باید بپردازد.

  آیا «دکترساینا» در جذب سرمایه اقبالی داشته است؟

بله. تیم استارت‌آپ «دکترساینا» تاکنون موفق شده است در سه مرحله از سرمایه‎گذاران ریسک‎پذیر(VC) سرمایه جذب کند.

  آیا شما برآوردی از بازاری که استارت‌آپ «دکترساینا» در آن فعالیت می‌کند، دارید؟

برآوردها از تعداد ویزیت‎های ماهانه نشان می‎دهد بازار مشاوره آنلاین پزشکی پتانسیلی به ارزش بیش از ۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان دارد. زیرا ایرانی‎ها در طول سال ۴۰۰میلیون مراجعه به پزشک دارند که ۱۰ تا ۱۵درصد آن غیرضروری است. مثلا برای نشان‌دادن عکس و جواب آزمایش، گرفتن پلن درمان و گرفتن راهنمایی برای انتخاب پزشک و... است.

  الان چه میزان از این مراجعه‎ها به‌صورت آنلاین است؟

این پدیده فعلا در کشور ما نوظهور تلقی می‎شود و هنوز سهم مشاوره‎های آنلاین از مراجعات از ۳درصد فراتر نرفته است.

  با این حال، کرونا گرایش مردم را به استفاده از خدمات آنلاین بیشتر کرده است؟

شوک روانی کرونا در کشور معادل حمله هسته‎ای به ژاپن یا جنگ جهانی دوم در آلمان است که این کشورها را متحول کرد. به هر حال، سبک زندگی مردم در دوران پساکرونا تغییر خواهد کرد و مردم بیشتری به خدمات آنلاین روی خواهند آورد و بخش پزشکی هم از این امر مستثنی نیست. به ویژه در شرایطی که مراکز بیمارستانی و درمانی در روزها جزو اماکن پرخطر به شمار می‌رفتند. بنابراین انتظار می‌رود روند آنلاین‌شدن خدمات پزشکی شتاب بیشتری بگیرد و سهم آنلاین‌ها افزایش یابد.

  روزهای کرونایی برای استارت‎آپ «دکترساینا» چگونه گذشته است؟

تعداد کاربران استارت‌آپ «دکترساینا» در این مدت ۷ برابر رشد کرده و آمار نشان می‌دهد تنها در اسفندماه، بیش از ۲۰۰هزار دقیقه در بخش پشتیبانی «دکترساینا» اتفاق افتاده است.