درخواست فوری آمریکا از شهروندانش: این کشور را ترک کنید

به دنبال تداوم درگیری‌های خشونت آمیز در سودان علی‌رغم اعلام پنج مرحله آتش‌بس، کاخ سفید نسبت به بهتر شدن اوضاع در این کشور ابراز ناامیدی کرد. شاهدان عینی نیز امروز، جمعه اعلام کردند، درگیری‌ها بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در بخش‌هایی از خارطوم در نخستین روز آتش‌بس ۷۲ ساعته تمدید شده ادامه دارد.

 شاهدان عینی به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند، در روز نخست تمدید آتش‌بس صدای انفجارها و استفاده از ضد هوایی در مناطق مختلف خارطوم شنیده می‌شود.

در همین راستا، منابع محلی نیز به شبکه الجزیره گفتند که درگیری‌های خشونت آمیزی با سلاح‌های سنگین و سبک در شهر «الجنینه»، مرکز ایالت دارفور غربی روی داده است.

این منابع افزودند که نیروهای واکنش سریع به مقر دولت در این ایالت حمله کردند و نیروهای ارتش و دیگر جنبش‌های مسلح با آنها درگیر شدند.

در همین راستا، ارتش سودان درگیری‌های گزارش شده در دارفور غربی را یک درگیری قبیله‌ای اعلام کرد.

ولکر پرتس، فرستاده سازمان ملل به سودان نیز در این باره نگرانی عمیق خود را درباره اخبار درگیری‌های خشونت‌آمیز سودان ابراز کرد.

درحالی امروز درگیری‌ها ادامه دارد که شامگاه پنج‌شنبه ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع موافقت خود را با تمدید آتش بس به مدت ۷۲ ساعت اعلام کردند.

فرماندهی کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس تلاش‌های طرف‌های سعودی و آمریکایی برای کمک به آرام کردن اوضاع و تمدید آتش‌بس جهت ایجاد شرایط مناسب برای تخلیه خارجی‌ها و تسهیل جنبه‌های انسانی برای شهروندان، فرماندهی نیروهای مسلح موافقت کرد که آتش‌بس پیشنهادی را برای ۷۲ ساعت دیگر تمدید کند.

این در حالی است که کاخ سفید در بیانیه‌ای بهتر شدن اوضاع و آرام شدن درگیری‌ها در سودان را بعید دانست.

کاخ سفید در این بیانیه از شهروندان آمریکایی خواست که ظرف ۴۸ ساعت آینده سودان را ترک کنند و در ادامه ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان را به پایبندی کامل به توافق آتش‌بس و تمدید آن فراخواند.

از سوی دیگر، فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: ۶۰ درصد از مراکز درمانی در خارطوم به دلیل ادامه درگیری‌ها میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع بسته شده است.

وی همچنین گزارش داد که بسته شدن بیمارستان‌ها روند درمان حدود ۵۰ هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه حاد را مختل کرده است.

همزمان، وزارت خارجه انگلیس نیز اعلام کرد که پس از بسته شدن موقت سفارت در خارطوم، «گیلز لور»، سفیر خود در سودان را به آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی منتقل کرده است تا از آنجا به کار خود ادامه دهد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که گیلز لور از آدیس آبابا تلاش‌های دیپلماتیک انگلیس در منطقه برای پایان دادن به جنگ در سودان را رهبری خواهد کرد.

همچنین وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور در دیدار با آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، متعهد شد که برای توقف دائمی جنگ در سودان، محافظت از غیرنظامیان و اطمینان از دسترسی به کمک های بشردوستانه، بر طرفین درگیری فشار بیاورد.

بلینکن در این دیدار نسبت به برقراری آتش بس پایدار در سودان و بازگشت امور به مسیر سیاسی تحت رهبری غیرنظامیان ابراز امیدواری کرد و گفت که دو طرف از نزدیک برای رسیدگی به بحران سودان با یکدیگر همکاری می‌کنند.

گوترش نیز گفت که به همراه وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش برای میانجیگری با هدف برقراری آتش بس در سودان هستند.

وی از حمایت واشنگتن از روند جابجایی کارکنان سازمان ملل از مناطق درگیری به بندر «پُرتسودان» قدردانی کرد.

درگیری‌های پراکنده در سودان از صبح روز شنبه (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» بر سر قدرت آغاز شده است.

با وجود اعلام چند مرحله آتش بس؛ اما نیروهای ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع علیه یکدیگر حملات پراکنده انجام داده‌اند و در عین حال هر یک از طرف‌های درگیر طرف مقابل را به نقض آتش بس متهم می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.