اعلام وضعیت جنگی در سراسر اوکراین/ مردم درحال فرار هستند

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو حمله روسیه به اوکراین را نقض آشکار حقوق بین‌الملل و گستاخانه توصیف کرد و آن را تهدیدی جدی علیه امنیت اروپا-آتلانتیک خواند.

روایت زلنسکی از تماس تلفنی با سران اروپایی

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی در صفحه توییتری خود تصریح کرد که در تماس تلفنی با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان، «آندرژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس خواستار توقف جنگ روسیه علیه اوکراین شده است.

وی در این پیام نوشت: «در گفت‌وگو با اولاف شولتز، آندرژی دودا و بوریس جانسون خواستار توقف قوری جنگ پوتین علیه ما و جهان شدم. یک ائتلاف ضدپوتین ایجاد کنید. فوراً تحریم‌هایی را وضع کنید و حمایت‌های دفاعی و مالی از ما کنید و حریم هوایی را مسدود کنید. جهان باید روسیه را به سمت صلح هدایت کند».

اوکراین ۴۵ بار آتش‌بس را در دونتسک نقض کرده است

دفتر نمایندگی جمهوری خلق دونتسک اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین ۴۵ بار در روز آتش بس را نقض کردند. 

درخواست فوری وزارت خارجه آلمان از شهروندان مقیم اوکراین

همچنین به گزارش تسنیم، وزارت خارجه فدرال آلمان از اتباع آلمانی مقیم اوکراین می‌خواهد که فورا کشور را ترک کنند.  این وزارتخانه در توییتی خطاب به شهروندان مقیم اوکراین نوشت: «اگر نمی‌توانید کشور را به سلامت ترک کنید، فعلاً در یک مکان امن بمانید».

تحریم‌های جدید علیه روسیه در دستور کار اروپا

اتحادیه اروپا می خواهد در یک نشست بحران درباره  تحریم های بیشتر علیه روسیه تصمیم گیری کند. "اورزو لا فون در لاین" رئیس کمیسیون اروپا و چارلز میشل، رئیس شورای اروپایی، گفتند که این تحریم‌ها "عواقب عظیم و جدی" برای روسیه خواهد داشت.‎

آلمان: جامعه جهانی این روز شرم آور برای روسیه را فراموش نخواهد کرد

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان حمله روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرد. وی در سخنانی گفت: روسیه با حمله به اوکراین، ابتدایی ترین قوانین نظم بین‌المللی را زیر پا گذاشت جامعه جهانی این روز شرم آور برای روسیه را فراموش نخواهد کرد.

باربئوک گفت: ما مشترکا با شرکای خود به این اقدام واکنش نشان خواهیم داد. وی همبستگی کامل خود با اوکراین را اعلام کرد.‎

روسیه: سامانه دفاع موشکی اوکراین از کار افتاده است

ارتش اوکراین اعلام کرد که پنج هواپیمای روسی و یک هلیکوپتر را در منطقه لوهانسک سرنگون کرده است. روسیه این ادعاها را رد کرده و اعلام کرد که هواپیمایی سرنگون نشده است.

به گزارش خبرگزاری ریا سامانه دفاع موشکی اوکراین "سرکوب" شده است. علاوه بر این، زیرساخت‌های نیروی هوایی اوکراین  از کار افتاده است و نیروهای مرزی این کشور هیچ مقاومتی نشان نمی دهند.

پارلمان اوکراین وضعیت جنگی اعلام کرد

پارلمان اوکراین در نشستی اضطراری وضعیت جنگی در سراسر این کشور اعلام کرد.

مردم کی یف در حال ترک پایتخت هستند

پس از سخنرانی "ولادیمیر زلنسکی"، رئیس جمهور اوکراین  در مورد حمله روسیه به این کشور و اعمال حکومت نظامی، بسیاری از ساکنان پایتخت در تلاش هستند تا آنجا را ترک کنند. تصاویر منتشر شده  خودروها را در مسیر خروج از شهر نشان می دهد. هشدار هوایی قبلاً در کی یف به صدا درآمده بود و صدای آژیر در تصاویر زنده شنیده می شد. زلنسکی از مردم خواسته بود در خانه بمانند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.