شماره روزنامه ۶۰۴۷
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۳۳ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۳۳

  • چین در فهرست دشمنان گروه۷

    دنیای اقتصاد: درحالی‌که چین به نشست گروه۷ دعوت نشده بود، اما همچنان حضور مهمی داشت. در بیانیه پایانی اجلاس، ۲۸بار به این کشور اشاره شد، آن هم به‌عنوان یک نیروی بدخواه. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بایدن که روز پنج‌شنبه پس از پاسخ دادن به سوالات درباره غزه و موضوع هانتر بایدن، مشتاق بود بلافاصله از ایتالیا خارج شود، مجبور شد درباره یک موضوع دیگر هم صحبت کند. درحالی‌که بایدن آماده پایان دادن به این کنفرانس خبری بود، منتظر ماند تا زلنسکی سخنان پایانی را بگوید.
  • نشست گروه۷ زیرسایه جنگ غزه

    دنیای اقتصاد: جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده که تریبون را با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در یک استراحتگاه ساحلی گسترده در ایتالیا به اشتراک گذشته بود، مشتاقانه منتظر صحبت درباره پیمان امنیتی بود که به‌تازگی امضا کرده بود تا از اوکراین در نبرد با روسیه حمایت کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، پس از صرف شام برای شرکت در مراسم امضای این پیمان و پاسخ‌گویی به سوالات خبرنگاران، پس از چند سوال درباره اوکراین، از او درباره موضوعی پرسیده شد که اخیرا کمتر مورد توجه قرار گرفته است: «جنگ در غزه که به بن‌بست رسیده است.»
  • شرط پوتین برای آتش‌بس

    دنیای‌اقتصاد: ولادیمیر پوتین، رئیس‏جمهوری روسیه گفت که اگر کی‏یف نیروهای خود را از چهار منطقه‏ای که مسکو اعتقاد دارد متعلق به روسیه است خارج و همچنین از حضور در ناتو صرف‏نظر کند، روسیه آماده است دستور آتش‏بس در اوکراین را مورد بررسی قرار دهد و حتی صادر کند.
  • شکست طرح فرانسه برای بحران لبنان

    دنیای‌اقتصاد: ایالات متحده، فرانسه و دیگر میانجی‌گران ماه‌ها به دنبال دستیابی به توافقی بودند که حملات موشکی را بر فراز مرز اسرائیل با لبنان متوقف کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، وزیر جنگ اسرائیل روز جمعه تلاش دیپلماتیک فرانسه با هدف پایان دادن به ماه‌ها حملات فرامرزی بین اسرائیل و حزب‌الله را رد کرد که این هفته تشدید شده و نگرانی‌ها از وقوع یک جنگ تمام‌عیار را افزایش داده است. ایالات متحده، فرانسه و دیگر میانجی‌گران ماه‌ها به دنبال یافتن راهی برای توقف حملات تلافی‌جویانه بین اسرائیل و حزب‌الله هستند. بیش از ۱۵۰هزار نفر در دو طرف مرز به‌دلیل جنگ آواره شده‌اند.
  • قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

    دیانا گالیوا/محقق کالج سن آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    میزبانی قطر از اعضای اخوان‌المسلمین به این معنی بود که قطر نفوذ آنها را به عاریت گرفته است و همین قطر را به سطح بالاتری در جهان اسلام ارتقا داد. ورود اعضای اخوان‌المسلمین در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰، در «شکل‌دهی به نظام آموزشی دینی در قطر، که بخشی از همان شاخه وهابی و حنبلی اسلام به‌عنوان همسایه عربستان سعودی بود» امر اساسی بود. نکته‌ مهم این است که با میزبانی از اعضای اخوان‌المسلمین و اجازه به آنها برای توسعه سیستم بوروکراتیک قطر، وابستگی قطر به علما و فقهای سعودی کاهش یافت. علاوه بر این، قطر به‌عنوان حامی همه‌ گروه‌های اسلام‌گرا (که پیش از این از آن سخن به میان آمد) با به عاریت گرفتن جایگاه ویژه در جهان اسلام، به کشورهای سنگین‌وزن تاریخی همچون ترکیه و ایران به‌عنوان دولت‌های «اسلام‌دوست» پیوست.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر