شماره روزنامه ۶۰۴۸
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۳۲ دنیای اقتصاد

اخبار دنیا - روزنامه شماره ۶۰۳۲

  • آتش‌بس دوباره به بن بست خورد

    دنیای اقتصاد: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پاسخ حماس به آخرین پیشنهاد صلح برای غزه را منفی خواند. حماس اصرار داشت که با آن مثبت برخورد می‌کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که در قطر صحبت می‌کرد، گفت که حماس خواستار تغییراتی در طرح آتش‌بس شده است که برخی از آنها «کاربردی» و برخی غیرقابل اجرا هستند. یکی از مقامات حماس به یک شبکه تلویزیونی عربی گفت که این گروه هیچ ایده جدیدی را مطرح نکرده است و بلینکن همه چیز را از دریچه اسرائیل می‌بیند و «عبری صحبت می‌کند.»
  • درهای قلعه ۷ باز شد

    رهبران هند، برزیل، خاورمیانه و آفریقا روز جمعه به بحث و گفت‌وگو با گروه۷ پیوستند و درخصوص مسائل مهم جهانی با یکدیگر صحبت کردند. این اشاره به به تغییر موازنه قدرت جهانی دارد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، رهبران کشورهای گروه۷ روز جمعه با رهبران هند، برزیل، ترکیه و سایر کشورهای غیر غربی مسائل جهانی را به اشتراک گذاشتند. از جمله سوالات مهم در دستور کار موضوع مهاجرت است که به تقویت اخیر پوپولیسم و ​​احزاب راست افراطی در اروپا و ایالات متحده کمک کرده است. رهبران گروه۷، روز جمعه درباره رقابت اقتصادی با چین، امنیت در هند و اقیانوس آرام و روابط بین غرب و کشورهایی که در مجموع به‌عنوان «جنوب جهانی» شناخته می‌شوند، گفت‌وگو کردند. کشورهای جنوب جهانی شامل آمریکای لاتین، آفریقا و بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آسیا می‌شود.
  • نگرانی فزاینده از امپراتور زرد

    دنیای‌اقتصاد - گروه اقتصاد بین‌الملل: اگر تنها یک چیز وجود داشته باشد که حزب کمونیست چین و سیاستمداران تندرو و جنگ‌طلب در آمریکا روی آن توافق داشته باشند، این است که نوآوری راز برتری در حوزه‌های ژئوپلیتیک، اقتصادی و نظامی است. رئیس‌جمهور چین شی جین‌پینگ امیدوار است که علم و فناوری به کشورش کمک کند از آمریکا پیشی بگیرد. در این میان، سیاستمداران در واشنگتن با استفاده از ترکیبی از کنترل‌های صادراتی و تحریم‌ها تلاش می‌کنند از دستیابی چین به مزیت فناوری جلوگیری کنند. اما بعید است استراتژی آمریکا کارساز باشد. اما از منظر اکونومیست، موفقیت این راهبرد آمریکا دور از ذهن به نظر می‌رسد؛ چراکه علم و نوآوری در چین به‌ سرعت در حال پیشرفت است. درواقع اگر آمریکا می‌خواهد همچنان در جهان پیشتاز باشد و بیشترین نفع را از تحقیقات دانشمندان بااستعداد چینی ببرد، بهتر است به جای تمرکز بر عقب نگه ‌داشتن علم در چین، بیشتر بر پیشبرد حوزه‌های علمی در آمریکا تمرکز کند.
  • پالس‌های ناامیدکننده از غرب برای پوتین

    دنیای‌اقتصاد: جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا یک پیمان امنیتی ۱۰ساله با اوکراین امضا کرد و قول داد با همراهی ایالات متحده یک کمک ۵۰میلیارد دلاری به شکل وام در اختیار اوکراین قرار دهد؛ اما سوال این است که آیا پول به موقع می‌رسد تا جریان جنگ را تغییر دهد و آیا این معامله پس از انتخابات نوامبر دوام خواهد آورد؟

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر