آمریکا آماده توافق دوجانبه با عربستان

سعودی‌ها همچنین گفته‌اند که خواهان امتیازاتی از اسرائیل هستند که راه‌حل دو دولتی را حفظ کند: درخواستی که با توجه به هفت ماه گذشته، در بهترین حالت همچنان متوهمانه به نظر می‌رسد. اما اکنون به نظر می‌رسد سعودی‌ها مایلند که به‌طور علنی و رسمی موضوع فلسطین را رد کنند. قرائن نشان می‌دهد که سعودی‌ها برای گزینه «طرح B» که وابسته به عادی‌سازی با اسرائیل نیست، فشار می‌آورند.

حتی قبل از ۷اکتبر، برای ایالات متحده چندان منطقی به نظر نمی‌رسید که این همه هزینه بدهد. معاهده رسمی دفاعی که سعودی‌ها درخواست می‌کنند بسیار فراتر از توافق‌نامه‌های سنتی همکاری دفاعی است که ایالات متحده با بسیاری از شرکا و متحدان منعقد کرده است. سعودی‌ها چیزی شبیه به ماده۵ ناتو می‌خواهند که به موجب آن ایالات متحده حمله به عربستان سعودی را حمله به ایالات متحده بداند. با وجود حمایت بی‌دریغ واشنگتن از اسرائیل، هیچ توافق رسمی نظامی بین آمریکا و اسرائیل وجود ندارد.

بخشی از دلایلی که ایالات متحده به دنبال این معامله است، رقابت ژئوپلیتیک با چین است. میانجی‌گری پکن برای تنش‌زدایی بین عربستان سعودی و ایران، ورود ریاض به بلوک بریکس به رهبری چین و گسترش روابط تجاری و نظامی عربستان و چین، واشنگتن را به وحشت انداخته است. مهم نیست که چقدر سعودی‌ها ممکن است با رقیب اصلی ژئوپلیتیک ایالات متحده همسو باشند، صرفا هیچ امتیاز استراتژیک پشت درگیر کردن بیشتر ایالات متحده در منطقه، به‌گونه‌ای‌که منجر به دخالت آمریکا در یک جنگ دیگر در خاورمیانه شود، وجود ندارد. این یک حماقت استراتژیک در بالاترین حد است.

در واقع، اولویت دادن به عادی‌سازی اسرائیل-سعودی همه چیز را به عقب رانده است. در عوض، واشنگتن باید بر چگونگی عقب‌نشینی از منطقه‌ای با اهمیت «استراتژیکِ رو به زوال» تمرکز کند. واشنگتن این را می‌داند و به همین دلیل است که سه دولت گذشته به دنبال تمرکز بر اقیانوس هند و اقیانوس آرام بوده‌اند نه خاورمیانه. حمایت کورکورانه ایالات متحده از اسرائیل و سلطه نظامی گسترده‌تر در منطقه، نه در خدمت کاهش تنش خصومت‌های جاری است و نه منافع آمریکا را پیش می‌برد. با این حال، ایالات متحده به سرمایه‌گذاری بیش از حد در خاورمیانه ادامه می‌دهد.

ایالات متحده باید از منطقه عقب‌نشینی و نیروهای خود را از مسیر آسیب خارج کند. امروزه تقریبا ۴۰هزار پرسنل نظامی ایالات متحده در خاورمیانه حضور دارند. نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، به‌ویژه اهداف آسیب‌پذیری در برابر محور مقاومت هستند که با حمله مرگبار به یک پایگاه آمریکایی در امتداد مرز اردن و سوریه در سال جاری این امر ثابت شد. ادامه حضور نیروهای آمریکایی خطر غیرقابل قبول تشدید تنش را به همراه دارد. نیروهای آمریکایی در منطقه از ۷اکتبر تاکنون هدف ده‌ها حمله قرار گرفته‌اند. حمله بعدی، در صورت «موفقیت» از دیدگاه کسانی که آن را آغاز کردند، می‌تواند ایالات متحده را در این درگیری منطقه‌ای بیشتر غرق کند. این امر هیچ کاری در جهت ارتقای منافع آمریکا نمی‌کند.